Hvor længe skal man vente på en ting som er til reperation, Før man kan kræve sine penge tilbage?

  • Hejsa, Håber i kan hjælpe her. Jeg har en panasonic hdd optager til reperation ved elgiganten, men har nu ventet på den i 3 uger, Og de siger de venter på dele for at kunne lave den. Kan jeg kræve mine penge tilbage efter en bestemt tid? Gider ikke blive ved at vente på den.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • De skal lave den indenfor rimelig tid, og hvad er rimelig tid så, ja det er an på hvilken vare der er tale om, men i dit tilfælde vil jeg sige varen skal laves indenfor 3-4 uger. ;)
    Så du må lige hive dem i ørene på Mandag. ;)

  • Hvad så når man snakker et bundkort, og fejlen er tydlig??
    Også 3-4 uger??
    De 14 dages returret var ikke engang udløbet da jeg gav dem det nemlig.
    -Men nu er de så.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • tak for svaret, Så vil jeg da prøve at sige jeg vil have mine penge tilbage, hvis der går en uge mere.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Loven siger inden for "rimelig tid" som mange jura folk har sagt er en 3-4 arbejdes uger, men jeg tror ikke loven siger noget om at du har krav på at få pengene tilbage, men derimod en ombytning af din vare...


    Er faktisk ret sikker på du kun kan kræve dine penge tilbage inden for de 14 dages returret (den har du ikke i el-giganten" fra lovens side, med mindre de selv giver det, også har du krav på pengene retur hvis dine ting går i stykker for 4 gang. (3 gang skal de dog ombytte varen hurtigt).

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Originally posted by jK^
    Loven siger inden for "rimelig tid" som mange jura folk har sagt er en 3-4 arbejdes uger, men jeg tror ikke loven siger noget om at du har krav på at få pengene tilbage, men derimod en ombytning af din vare...


    Er faktisk ret sikker på du kun kan kræve dine penge tilbage inden for de 14 dages returret (den har du ikke i el-giganten" fra lovens side, med mindre de selv giver det, også har du krav på pengene retur hvis dine ting går i stykker for 4 gang. (3 gang skal de dog ombytte varen hurtigt).


    jamen så må de jo give mig en ny, Er ligeglad om jeg får penge til en ny, eller bare får en ny, lidt irriterende at bruge næsten 4000kr på at man kan optage, Men så har man den ikke.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Er skam helt enig, forsøgte bare at være lidt specifik :)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Ja ok, men jeg siger også tak for hjælpen, jeg troede nemlig man kunne få sine penge, men det gør jo ikke noget hvis man bare kan få en ny, for kan ikke undvære den. så efter 4 uge vil jeg skrive til dem hvis der ikke er sket noget nyt..

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Det er købelovens §78 vi skal have fat i.


    Køberens mangelsbeføjelser
    § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem


    1) afhjælpning af mangelen,


    2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),


    3) et passende afslag i købesummen eller


    4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.


    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.


    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.


    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.



    Da Elgiganten har tilbudt afhjælpning kan du derfor ikke ophæve købet. Inden for rimelig tid er en rigtig træls betegnelse, fordi det varierer alt efter hvor kompleks fejlen er. Og når det f.eks. kommer til hvor hurtigt vi som forbrugere skal reklamere over en mangel, så er "inden for rimelig tid" omkring 2 måneder.


    Men ta' en snak med Elgiganten, og få afklaret hvornår de forventer de dele kommer. Ellers kan du foreslå dem omlevering.

  • Tak burger, Så er jeg da helt sikker nu. Men ja må lige prøve at ringe til dem på mandag, sidst vidste de slet ikke hvad dele det var de manglede.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

    Rettet en gang, sidst af Susperia ().