Ferie: Lovgivning

  • Hey Folks.


    Sidder lige og diskutere lidt med en ven, og spørgsmålet er: Er det tilladt at få sine ferie penge, og stadig arbejde, i samme periode hos samme arbejdsgiver ? dvs. altså arbejde mens man har feries, men stadig ved samme arbejdsgiver?

  • Jeg ved ikke lige hvor tilladt det er, men hør evt. din arbejdsgiver ad om de vil gå med til at lade dig få feriepenge for en periode, selvom du arbejder samtidigt.


    I de fleste tilfælde siger de nok ja, medmindre de har en streng politik med den slags. ;)


    Selv holder jeg 3 feriedage i slutningen af april, men får feriepenge for alle 10 opsparede feriedage. :$

  • Som de andre siger.. Ulovligt.
    Men det er dog noget utrolig mange gør, og har aldrig hørt om nogen blive "busted" for det.
    Det er kun når man har ferie med løn at arbejdsgiverne ikke gør sådan noget

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Som de andre siger.. Ulovligt.
    Men det er dog noget utrolig mange gør, og har aldrig hørt om nogen blive "busted" for det.
    Det er kun når man har ferie med løn at arbejdsgiverne ikke gør sådan noget


    Der er folk der er blevet bustet... eller arbejdsgivere er det sådan set, for det er dem der har et problem ...

  • Rent teknisk er det ulovligt, men jeg tror det figurerer som en "lovlig forbrydelse" :$


    Der er mange der gør det. Min far har et lille enmandsfirma og han har underskrevet utrolig mange feriekort gennem tiderne for folk der ikke arbejdede der. Jeg tror slet ikke at der bliver ført nogen kontrol med det overhovedet.
    Det er jo også folks egne penge. Det eneste der bliver ændret er at folk får udbetalt pengene lidt før end normalt eller evt. arbejder i deres "ferie" og i de her tider hvor der er mangel på arbejdskraft er det jo faktisk en fordel for landet.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Okay, det er altså ulovligt..


    Har selv gjort det flere gange, da jeg manglede penge.. især i det første halvår, der er mange enkelte fridage..


    Troede rent faktisk det var lovligt, da jeg ikke mener staten har 'ret' til at bestemme om jeg vil bruge min ferie på at arbejde?


    Det er vel fuldt lovligt hvis det er hos en anden arbejdsgiver ?

  • Quote

    Originally posted by Zlinky


    Der er folk der er blevet bustet... eller arbejdsgivere er det sådan set, for det er dem der har et problem ...


    Ja, det meget muligt, men jeg har aldrig hørt om det ;)

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Tja, hvis du ringer og spørger din fagforening, så får du jo nok et svar på om det fy-fy eller ej ...


    Korrekt.. Men eftersom det drejer sig om en distuktion der foregik i går aftes, hvor fagforeningen har lukket, og jeg ikke gider vente til på mandag med at ringe.. så var det lidt nemmere bare at sprøge her inde