Vurdering af frimærker

  • Halløj folkens.


    Jeg har fået en frimærkesamling af en i familien. Jeg skal sørge for at få dem solgt, og så deler vi "byttet".


    Er der nogen på tweak der ved hvor man skal starte henne? Jeg ved intet om frimærker, og leder derfor efter et godt sted hvor man kan se værdien på frimærkerne, samt hvilke ting der trækker ned i værdi osv.


    Ja, Google er din ven - men jeg vil gerne have et par råd fra en samler eller lignende før jeg går igang.

  • Jeg kan se du bor i Århus og jeg ved at der er en ganske udmærket frimærkehandler omkring midtbyen. Hvis jeg var dig ville jeg tage mærkerne under armen og besøge ham, han kan om ikke andet vurdere din samling.


    Du kunne også spille en masse tid med at kigge i diverse kataloger for at få et indtryk af prisen, men katalogpriserne er vejledene og laaaaaangt over handelsværdien.


    Hvis du vil have nogle hurtige "prisindtryk" kan du prøve at søge lidt på qxl og e-bay, men her kan du heller ikke rigtig regne med prisere.


    Men i sidste ende bør du gå til den lokale handler. (find ham på nettet jeg kan sgutte huske adressen) :crazyeyes:



    Edit: når du har fået dem vurderet kan du jo sætte dem til salg på qxl og få mest muligt ud af det

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

    Rettet en gang, sidst af Fruitloop ().

  • Jeg ville ikke anbefale og gå til en frimærkehandler fordi de vil typisk sætte værdien til 20% af AFA-katalog værdein også sige, det vil jeg give dig for den.


    Reelt set får du måske ikke meget, mere med når folk handler til bytte og børsdage, eller på auktioner er salgs prisen mellem private ca. 35-45% af AFA værdi.


    Der er mange ting som trækker ned og det er svært at forklare. Helt præcist, men her er nogen af de ting, som er:


    Nogen af de ting som trækker ned:
    dårligt stempel - dvs. du ikke kan se dato, eller det kun er stemplet på noget af mærket.
    manglende takker
    rifter
    Hvis det er et ubrugt frimærke og limen bagpå ikke er intakt (fx slikket på).


    NOgen af de ting som trækker op:
    Pænt stempel fra den tid frimærket stammer fra.
    det er 100% inktakt.
    Hvis det er et totalt postfrisk mærke.


    Evt kan jeg hjælpe dig lidt over msn. Jeg kunne måske også hvae interesse i noget af samlingen, hvis der er noget jeg mangler.


    men mit råd er få fat i et AFA katalog, eller besøg den lokale frimærke klub - de er mere reelle end firmækrehandlere.

  • Desuden kan frimærkerne være falmede eller gulnede, også noget der trækker ned.
    Noget af det allerbedste er hvis der overhovedet ikke er noget stempel på eller at det overhovedet ikke er brugt...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for jeres svar :)


    Jeg vil prøve forhandleren nede i byen - bare for at få et overslag. Så har jeg da et udgangspunkt. Men vil næppe sælge til 20%.


    Derfra må jeg prøve at få et overblik over hvad der er af frimærker (enkelte går tilbage til 1851, danske) og få en mere detaljeret vurdering. Der er meget fedt iblandt. Også nogle frimærker med symboler fra dengang Gargarin kom i rummet, de er ret spændende.

  • Hejsa, Jeg er enig - køb et katalog over mærkerne - find deres pris og sæt dem til salg på et auktionssite.


    F.eks. Ebay, QXL eller Stampbidz.


    Her opnår du den bedste pris.


    Der er forskellige fordele ved de forskellige sites, så du må finde det, som passer bedst.



    Selv sælger jeg mit på Stampbidz.



    God fornøjelse.