Spørgsmål til fortrydelsesret (forhandlers egne betingelser imod købeloven?)

  • Hej folkens


    I min søgen efter mobiler, faldt jeg lige over noget ang. returret hos en forhandler:


    Quote

    Fortrydelsesret


    Når varen returneres og fortrydelsesretten udnyttes kan dette kun ske, såfremt varen returneres i væsentlig samme stand og mængde, som da du modtog den. Fortrydelsesretten bortfalder derfor, hvis du bruger varen på en måde, hvor det er helt åbenbart, at brugen formindsker varens salgsværdi væsentligt.
    Når du udnytter fortrydelsesretten, skal du selv betale for fragten, når du returnerer varen.
    Hvis du har købt en varer via Internetbutikken hos os, har du oftest ret til at fortryde købet. Du skal bare returnere varen til os senest 14 dage efter, du har modtaget den. Du kan returnere varen til os ved at nægte at modtage varen, når den leveres.


    Ved køb af mobiltelefoner og fastnettelefoner må produktet IKKE være taget i brug. Dvs. at pakken, som produktet blev leveret i, IKKE må have været åbnet. Er dette sket, vil fortrydelsesretten blive annulleret. Dette skyldes at salgsværdien på en vare forringes væsentligt, når telefonen tages i brug eller forseglingen brydes. Det er til enhver tid ELROs eButik der skønner, om produktet har været i brug eller ej.


    Den første del er jeg med på. Men til det fremhævede, så er jeg ikke sikker på hvor vidt det kan lade sig gøre. Jeg går ud fra at selvom det er f.eks. mobiltelefoner, så er der da stadigvæk 14 dages returret på dem som på så mange andre ting. Eller er der ikke?


    Eller kan butikken her gå ind og sige at man ikke kan benytte sig af de 14 dages returret når en mobil er taget i brug eller kassen bare er åbnet, og derved lade de normale 14 dages returret man har ved fjernkøb, 'bortfalde'?


    Jeg har nemlig selv før haft sendt telefoner tilbage til flere forskellige forhandlere og benyttet mig af de 14 dages returret selvom kassen har været åbnet og telefonen været tændt en times tid eller to uden at der var nogle problemer med at få pengene godtgjort. Selvfølgelig var seglet på kassen brudt, men varen var selvfølgelig i samme stand som da den blev modtaget.


    Håber jeg har forklare mig godt nok. Studsede bare lige over det, så tænkte det kunne være udmærket lige at få bragt på det rene.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Butikker kan ikke stille dig ringere end købeloven. Spørgsmålet er så hvade der står i købeloven med hensyn til 14 dages returret og ibrugtagning.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by dna
    Butikker kan ikke stille dig ringere end købeloven. Spørgsmålet er så hvade der står i købeloven med hensyn til 14 dages returret og ibrugtagning.


    - Anders


    Det var også lidt min tanke. Men mon ikke Bruger kan komme med lidt, hun plejer jo at være hjemme i det stof :))


    På den anden side, hvis det for mobiltelefoner gælder at så snart den er taget i brug, så gælder returretten ikke. Så har jeg da været heldig med de indtil videre 3 mobiler jeg har haft sendt retur og fået godtgjort.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Originally posted by engel


    Det var også lidt min tanke. Men mon ikke Bruger kan komme med lidt, hun plejer jo at være hjemme i det stof :))


    På den anden side, hvis det for mobiltelefoner gælder at så snart den er taget i brug, så gælder returretten ikke. Så har jeg da været heldig med de indtil videre 3 mobiler jeg har haft sendt retur og fået godtgjort.


    Uden at vide det 100% så tror jeg generelt at når man har taget produktet i brug så er returretten ophævet. Der er så forskel i butikkernes service og i deres definition af "ibrugtagning". Nogle mener det er når emballagen er brudt. Andre når produktet har været anvendt.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by dna
    Uden at vide det 100% så tror jeg generelt at når man har taget produktet i brug så er returretten ophævet. Der er så forskel i butikkernes service og i deres definition af "ibrugtagning". Nogle mener det er når emballagen er brudt. Andre når produktet har været anvendt.


    - Anders


    Det er ikke helt korrekt. Grunden til at man har de 14 dages returret er netop at man ikke har mulighed for at bese produktet i butikken (og få det afprøvet). Det er ifølge købeloven tilladt at "afprøve" sine varer inden en evt. returnering.


    Mht til problematikken omkring telefonerne er det vidst lidt kringlet. Reglerne siger (SVJH) at en betingelse for returretten er at varens værdi ikke er væsentlig forringet.


    /ask

  • Ja men hvad er væsentligt forringet....jeg ville da aldrig modtage en vare som ikke er "plumberet/forseglet" ....så er den jo ikke ny - eller er den ? ...eller kan den mon være repareret ? man kan ikke altid vide hvad man får.

  • Det er jo et godt spørgmål. Lovskriften siger følgende:


    Quote

    § 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.


    se: http://www.forbrug.dk/klage/lo…r-aftaler-efter-01102004/


    Kapitel 4 §20


    Måske dette giver sælger ret:


    Quote

    Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for
    1. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
    2.forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.


    Fra 20 stk 3


    /ask