7 års ubetinget til Riskjær

  • sådan er det danske system nu en gang, og ja det er utrolig latterligt, godt nok fortjener manden straf men han får samme straf som folk der gør fysisk skade på andre og det er ikke fair.

  • Det er jo typisk det danske system..


    Vi værtsætter penge højere end mennesker og livet åbenbart ;)


    Meget sejt at tænke på, at jeg kan gå ud lige nu og brutalt slagte en, og så have høj chance for ikke at få en strengere straf end ham, selvom han kun har fusket rundt med penge..


    Det er egentlig skræmmende.. :ph34r:

  • Det er jo 2 ting der er lidt svære at sammenligne.


    Jeg synes bestemt at straffe for voldtægt/vold o.lign. skal have et skridt opad.


    Men grunden til at økonomisk kriminalitet straffes så hårdt er jo at det ikke skal kunne betale sig. Hvis jeg hurtigt kan lave 3.000.000 kr i økomisk kriminalitet og jeg kun straffes med 1 års fængsel så er det jo en vurdering om man i værste tilfælde vil tilbringe et år i spjældet og score 3 millioner.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg ved ikke om det er forkert at han får 7 år for bedrageri for over 200 mio., det er jo trods alt mange penge!


    Men ja, hvis man sammenligner det med voldtægt eller seksuelt misbrug, så ved jeg da godt hvad jeg synes værst om. :rolleyes:


    Men økonomisk svindel går jo på den anden side ud over mange flere, og set i det lys er det vel rimeligt nok at det udløser en hård dom. Så jeg har et lidt ambivalent forhold til hvordan straffeloven fungerer...


  • Nu danser moralen jo lidt for dig :)


    Det var ikke rigtigt for at lave en sammenligning, og jeg synes da straffen for øknomiske sager er fin, det er sq mere vold/drab og voldtægt den er gal med, det er dem der skal meget længere op..


    Jeg har selv en dom for vold, og slap efter min egen mening alt for billigt, men jeg kan da stadig kun være glad for det selvom jeg burde have haft en strengere straf, da det ikke var småting..


    Jeg har også en storebror der har siddet inde i 24 dage for grov vold, og han siger også selv at han skulle have haft meget længere.


    Så efter min mening er straffen Riskjær scorede sig skam helt fin, det er de andre ting der skal kigges på her, og tunes lidt.


    Vold, drab og voldtægt er IMO langt langt grovere end penge-svindel, så efter min mening, så smid det på det plan hvor det i sidste ende gør mere ondt på gernings manden end offeret :)

  • Det er lige i overkanten synes jeg nok, men okay han kunne bare lade være med at lave noget lort.


    Når det kommer til børnemisbrug synes jeg ikke straffene skal være højere. De er høje nok i forvejen. Det skyldes ikke at jeg synes det er fedt, men blot at jeg grundlæggende mener det er en helt forkert måde at tackle det på.


  • Moralen fejler squ ikke noget (indtil andet er bevist). Jeg ved ikke lige hvad du mener med det, men jeg tror det er de "jeg"er har markeret. Jeg'et var ment sådan generelt, mere som et "man" eller "de".


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by dna


    Moralen fejler squ ikke noget (indtil andet er bevist). Jeg ved ikke lige hvad du mener med det, men jeg tror det er de "jeg"er har markeret. Jeg'et var ment sådan generelt, mere som et "man" eller "de".


    - Anders


    Ah okay, så har vi lige misforstået hinanden..


    Godt ord igen :cheers:


  • Straffen er vel fair, har ikke kendskab til sagen i detaljer. Men som dna også er inde på, det skal ikke kunne betale sig at udøve økonomisk kriminalitet, eller hvad vi skal kalde det.


    Det må jeg nok sige var et utrolig genialt forslag Carsten! De her typer, Thorsen, Trads, Riskjær osv, danske mænd med stor ( eller hvertfald tidligere ) magt og megen kapital, de kan jo nogle tricks. De er jo skide kreative, også lidt for kreative kan vi jo se, at snyde staten for penge er jo ulovligt :)

  • Nu er det vist ikke kun denne sag det drejer sig om. Manden havde betingede domme i forvejen, så jeg tror skam ikke den her straf er helt hen i vejret!


    Omvendt så jeg hellere at voldtægtsmænd, voldsforbrydere, pædofile, drabsmænd osv. osv., fik meget længere straffe, de har det ganske enkelt alt for let i Danmark!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Riskjær var gået konkurs, og startede Cybercity. For at undgå kreditorerne - oprettede han en familiefond så han kunne beskytte sig. Men det medførte selvfølgelig også, at han ikke ejede noget. Så da han solgte Cybercity - fuskede han sig til sine egntjente penge.


    Synes det er syndt for ham, at han får 7 år - det er trods alt en virksomhed som han 100% har opbygget. Tror også han får klø i fængslet - af nogle brianlignende typer. Kan satme godt forstå hvis han er lidt smågnaven..


    Det danske retssystem er sku' til tider 8o

  • Ved godt man ikke rigtigt kan sammenligne..


    Men hvis vi "bare" siger det er 200 mio kroner han har snydt nogen rige folk for, så tænk lidt på hvor meget gavn og hvor mange menneske liv de 200 mio kunne redde i de fattigelande? det er satme mange flere end hvad en voldtægtsforbryder får, for en voldtægt.


    Underlig sammenligning og jeg ved også godt han ikke har snydt rige folk som havde tænkt sig at støtte de fattige...


    Syntes heller ikke straffe for voldtægt/drab etc er høj nok men det er en anden historie.

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Han har jo ikke bedraget for over 200 millioner. Det han er blevet dømt for er følgende:


    • Forsøg på at begå underslæb, bedrageri og skyldnersvig mod Riskær-fonden, Fonden af 1. december 1997, for over 200 millioner kroner.
    • Skjult værdier for Riskærs kreditorer for 12 millioner kroner.
    • Tiltalt for at have brugt en million kroner af internetselskabet CyberCitys pengekasse.


    Riskær havde i forvejen en betinget dom på 2 år, og det tæller så med i de 7 år.



    Jeg synes et eller andet sted det er forkert, at økonomisk kriminalitet straffes hårdene end menneskeliv. Jeg er godt klar over at mister borgerne troen på pengenes værdi så vil et samfund ikke kunne eksistere som det danske samfund gør i dag, men der er nødt til at være en fornuftig balancegang imellem hvad man har lavet og hvad man bliver straffet for, og jeg er personligt ikke helt enig i den balancegang der er lige nu.

  • Jeg syntes sgu det er fair nok. Som Burger siger havde han jo i forvejen en ubetinget straf for nøjagtig det samme. Det er da kun fair at den nye straf så bliver hård.
    Hvis en mand havde fået en straf for mord, og så slog en ny ihjel efter han kom ud, så tror jeg sgu også han fik en højere straf næste gang.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Jeg syntes sgu det er fair nok. Som Burger siger havde han jo i forvejen en ubetinget straf for nøjagtig det samme. Det er da kun fair at den nye straf så bliver hård.
    Hvis en mand havde fået en straf for mord, og så slog en ny ihjel efter han kom ud, så tror jeg sgu også han fik en højere straf næste gang.


    Han havde en betinget straf fra tidligere som han så skal afsone nu når han får en dom mere.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg synes at straffen er helt okay.



    Dog er jeg enig med jer når i siger, at det er forkert, at vold og voldtægt giver mindre straf end økonomisk kriminalitet.

  • Jeg synes sgu det er rimeligt, økonomisk kriminalitet skal sgu straffes.
    Derimod synes jeg at straffen for vold og den slags, skal være meeeget hårdere end den er idag.

  • Quote

    Originally posted by dna


    Han havde en betinget straf fra tidligere som han så skal afsone nu når han får en dom mere.


    - Anders


    Ja, netop en betinget dom. Tastefejl.
    Men pointen er jo at han fik 2.5 år (tror jeg) for det han lavede og eftersom han så gør det igen bliver straffen naturligvis større.

  • Han hyggede sig da fint for de penge han kom uærligt til, så nu må han tage straffen som en mand!


    Ingen sympati herfra.
    Grådighed avler grådighed, og fol der snyder med andre penge kan jeg ikke have ondt af.


    Han har været 100% klar over hvad han lavede var forkert, og så skal han ikke klynke over han nu skal betale konsekvenserne.
    Vi snakker jo ikke 20kr fra skolens mælkekasse.