Bruge andres trådløse internet!

  • Jeg har lige købt et trådløst netkort til USB da jeg derved kan komme på nettet på skolen i forbindelse med opgaveskrivning o.lign.


    Samtidig kører min forbindelse på kollegiet ikke særlig godt så jeg tjekkede hvilke net jeg kunne fange. Der var en 48 mbit forbindelse (kender ikke lige upload men den er også pænt hurtig) uden sikkerhedsaktivering, men er det egentlig ulovligt at koble sig på andres trådløse net når de ikke har sikkerhedsaktivering?


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • når du skriver 48 mbit ? mener du så forbindelsen der står nede i højre hjørne af windows, for det betyder jo ikke at du får en internetforbindelse på 48 mbit :) det er jo bare intranet vi taler om her.


    og ja. Det er ulovligt at gå på andres netværk, selvom det ikke er sikret, medmindre du har tilladelse fra ejeren af netværket.

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    når du skriver 48 mbit ? mener du så forbindelsen der står nede i højre hjørne af windows, for det betyder jo ikke at du får en internetforbindelse på 48 mbit :) det er jo bare intranet vi taler om her.


    og ja. Det er ulovligt at gå på andres netværk, selvom det ikke er sikret, medmindre du har tilladelse fra ejeren af netværket.


    Ja, det er selvfølgelig den forbindelse der står i hjørnet der siger 48 mbit. Men jeg har downloadet fra nettet med 1,4 mbit per sekund, og jeg tror ikke at dette var grænsen.


    Men eftersom det er ulovligt, så må jeg hellere stoppe med at bruge forbindelsen!


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    og ja. Det er ulovligt at gå på andres netværk, selvom det ikke er sikret, medmindre du har tilladelse fra ejeren af netværket.


    Er du sikker på det? jeg husker at der har været flere "free hotspot" kampanier hvor firmaer osv. har opfordret folk til at lade deres trådløse net være frit tilgængeligt for omgivelserne.. og der findes enda gratis hotspots her og der hvor man ikke behøver at spørge om lov.. hvordan skulde man vide om en given forbindelse krævede "spøren om lov" eller ikke?


    Tror det er fuldt lovligt så længe man ikke benytter forbindelsen til ulovligheder..


    Fed7haS


  • Hvis folk laver et "free hotspot" giver de jo også tilladelse til at man benytter det. Det er vel det der er hele formålet med det. Men hvis det er et privat netværk så tror jeg da heller ikke det er lovligt, selvom det jo selvfølgelig kan være lidt svært at vide, hvis det bare står åbent for alle.


    Desuden er der vist ikke så mange internet udbydere i danmark der tillader at man deler sin internetforbindelse med andre.

  • Jeg ved at Statoil stiller gratis hotspots til rådighed (eller også var det en anden tankstations-kæde).


    Det er jo ret umuligt at vide hvilke netværk som er stillet gratis til rådighed og hvilke der ikke er, hvis netværket ikke har et navn der afslører noget. Det jeg har fundet hedder f.eks. bare "default", hvilket mange andre også gør!


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Det er sgu deres eget problem at de ikke krypterer deres WLAN.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Det ER ulovligt. Hvordan kan i overhovedet være i tvivl?


    Det er klart undtagelsen, at man finder gratis hotspots rundt omkring. Og hvis man gør kræver det tit en passkey udleveret af firmaet bag. Derudover er der FON hotspots, som er gratis for medlemmer, der er tilmeldt FON, men ikke andre (FON hotspots er private netværk der bliver delt videre af privatpersoner).


    Så nej, det er bestemt ikke lovligt, og inderst inde ved du jo godt, at du ikke handler i god tro. Bare fordi hoveddøren ikke er låst, betyder det ikke, du må sætte dig ind i stuen og se fjernsyn!

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    Det ER ulovligt. Hvordan kan i overhovedet være i tvivl?


    Det er klart undtagelsen, at man finder gratis hotspots rundt omkring. Og hvis man gør kræver det tit en passkey udleveret af firmaet bag. Derudover er der FON hotspots, som er gratis for medlemmer, der er tilmeldt FON, men ikke andre (FON hotspots er private netværk der bliver delt videre af privatpersoner).


    Så nej, det er bestemt ikke lovligt, og inderst inde ved du jo godt, at du ikke handler i god tro. Bare fordi hoveddøren ikke er låst, betyder det ikke, du må sætte dig ind i stuen og se fjernsyn!


    Nej, faktisk anede jeg ikke om det var lovligt eller ulovligt. Men det tyder generelt på herinde at det er ulovligt, så jeg må squ nok hellere vende tilbage til min egen forbindelse!


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Forstår nu ikke hvordan der kan være tvivl om det er ulovligt at bruge noget som andre betaler for uden og spørge om bare pga der ikke er en kode på, trods alt ikke alle som er så IT kyndige. Men nej, det skam ikke lovligt, medmindre der lavet noget som siden sidst jeg læste.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Jamen jeg er da 100% med på at man ikke bare kan bruge noget andre betaler for men hvordan skal man som forbruger så gennemskue hvad trådløst netværk man må og ikke må bruge? jeg rejser meget og i udlandet er det meget normalt at der er gratis trådløst netværk over det hele i de fleste storbyer osv.. iser i asien og også visse steder i england og usa. I England har de enda et tiltag hvor folk der deler deres trådløse netværk frit får tilskud til det fra staten i nogle kommuner som en del af en national WiFI kampanie..


    Hvordan skal man som forbruger kende forskæld?


    Fed7haS

  • undersøg om det er en privat person der har det.. hvis det er, så er det ulovligt uden ejerens samtykke.


    Hvis det er en offentlig institution eller kollegiet selv der stiller det til rådighed, så burde der da ikke været noget i det. :)



    En anden ting er så, at indehaveren er 100% selv uden om at andre bruger det, når han ikke har password på.


  • Jeg er temmelig sikker på det ikke er kollegiet der stiller det til rådighed. Hvordan undersøger man hvem der har netværket.


    Der står forøvrigt dette:


    "Dette netværk er konfigureret til åben adgang. Oplysninger, der sendes over dette netværk, kan muligvis ses af andre. Du har i øjeblikket forbindelse til dette netværk. Hvis du vil afbryde forbindelsen til dette netværk, skal du klikke på Afbryd forbindelsen nedenfor."


    Skal det tolkes sådan at det er et åbent netværk hvor det er fuldt lovligt at logge sig på, eller er det noget, der står ved alle netværk uden sikkerhedsaktivering.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • ;)

  • Quote

    Originally posted by Weidemann
    undersøg om det er en privat person der har det.. hvis det er, så er det ulovligt uden ejerens samtykke.


    Der er 99,999% chance for at det ikke er tillads UANSET om personen giver lov eller ej. Det er de færeste ISP´ere der tillader at du deler din forbindelse. Kender faktisk ikke én i Danmark der giver dig lov til at dele din internetforbindelse med andre end dem der bor i samme husstand som dig selv.


    Quote

    Originally posted by Weidemann
    En anden ting er så, at indehaveren er 100% selv uden om at andre bruger det, når han ikke har password på.


    Tja han må ikke have et trådløst netværk uden at kryptere det og du må ikke bruge det.


    At nogle overhovedet vil koble deres computer på noget som ikke er sikret forstår jeg så ikke :boxed: - Det gør man kun hvis man har en laptop UDEN nogle personlige ting/filer, koder eller ligende ... eller også hvis man ikke er så klog som man måske selv tror man er :))


  • Det står der altid. :)



    Quote

    Originally posted by GrillRotten


    Der er 99,999% chance for at det ikke er tillads UANSET om personen giver lov eller ej. Det er de færeste ISP´ere der tillader at du deler din forbindelse. Kender faktisk ikke én i Danmark der giver dig lov til at dele din internetforbindelse med andre end dem der bor i samme husstand som dig selv.


    Ja det er sandt, meeen skal vi ikke lige tage det med et gran salt.. ;) Folk gør det jo flere steder, hvor der f.eks. bliver sat nogle faste retningslinjer. Det synes jeg da også er helt fint, så længe aftalen er klar.



    Quote

    Originally posted by GrillRotten


    Tja han må ikke have et trådløst netværk uden at kryptere det og du må ikke bruge det.


    At nogle overhovedet vil koble deres computer på noget som ikke er sikret forstår jeg så ikke :boxed: - Det gør man kun hvis man har en laptop UDEN nogle personlige ting/filer, koder eller ligende ... eller også hvis man ikke er så klog som man måske selv tror man er :))


    Hehe nej, kan jeg godt følge dig i. ;)


    I så fald skal man have privatiseret sine filer, så der ikke er andre der kan gå ind og rode (hvilket folk nogen gange glemmer, f.eks. ved mangel af password på konto etc.). :$

  • Quote

    Originally posted by Tarantula
    Det er sgu deres eget problem at de ikke krypterer deres WLAN.


    Går du også bare ind i folks huse som ikke har låst deres dør? :))



    Jeg mener bestent heller ikke at man må, kommer vel an på ens ISP? Kan i ikke huske alt det bølv med danske FON brugere?