Returfragt skal betales af butikker?

  • http://www.computerworld.dk/art/38303?cid=1&a=cid&i=1&pos=17


    Hvad er nu det for noget? Jeg havde da altid troet det var kunden selv der var forpligtet til at betale. Det har jeg da altid gjort, for det virker komplet ulogisk at butikken skal have omkostninger på fragt-området - medmindre der selvfølgelig er tale om RMA. Hvis jeg har købt noget i Esbjerg (omk. 20 km fra mit bosted) forventer jeg sgu da heller ikke, at transportomkostningerne derned bliver betalt. :roller:


    Kan da meget vel følge ham i, at dette er fuldstændig urimelig behandling og håber han får ændret denne direkte åndssvage lov.


    Har jeg overset noget eller er denne lov bare helt hen i vejret?


    Hvis nogle er i tvivl, så har jeg intet med en butik at gøre. Jeg er en almindelig kunde - som åbenbart lige har sparet 59 kroner. Jeg tror dog fortsat at jeg selv betaler denne beskedne sum - kan virkelig ikke se rimeligheden i, at andre skulle.

  • Tjaa kan ikke se hvorfor han skal tude så meget over det. Sådan er reglerne og de hjælper forbrugeren til at blive holdt skadesfri hvis de modtager noget der ikke er som beskrevet.


    Flere firmaer er begyndt at reklamere med det som en service i stedet for at forsøge og skjule deres pligt og det giver da i mine øjne mere mening.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Det er jo noget andet du kommer ind på. At bestille én ting og så få en anden er vel falsk reklame og naturligvis skal der i en sådan situation ikke være udgifter hos kunden. Men at det kan bruges i alle situationer finder jeg fuldstændig urimeligt.

  • Quote

    Originally posted by recruit
    Jeg synes at ved RMA skal forhandlerne betale. Men hvis jeg ønsker at benytte min 14 dags returret så er det kun fair at det er for egen regning.


    Helt enig, synes kun det er fair, at man selv hoster op på det område.


    Har dog altid været af den opfattelse, at det var for ens egen regning, hvis man returnere på de 14 dages returret.

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Helt enig, synes kun det er fair, at man selv hoster op på det område.


    Har dog altid været af den opfattelse, at det var for ens egen regning, hvis man returnere på de 14 dages returret.


    Ja jeg har sku også altid selv betalt fragten hvis jeg benyttede mig af min returret. Dog tror jeg kun at det er sket 2-3 gange.

  • Ja det er da tåbeligt at butikken skal betale returfragt fordi de har været så flinke at sende en vare jeg kan "kigge" på i 14 dage og så sende retur fordi den ikke opfylder mine krav....klart fair at man selv betaler fragten i sådan en situation.


    I den sidste ende er det jo stadig forbrugeren som kommer til at betale...i form af dyere varer....forhandleren skal nok få den ekstra omkostning lagt oven i varerne på en eller anden måde.

  • Læste også en artikel i Jyllandsposten forbrugermagasin sidste torsdag, hvor det også var besrkevet at forhandleren skulle betale fragten ved brug af returretten, så den er åbenbart god nok.


    Synes dog det er underligt at butikken skal betale for man ikke ønsker varen alligevel eller ikke finder den tilstrækkelig.

  • Det er sådan at ved 14dages retur ret så skal køber betale for at sende varen ind igen, men de penge der så er blevet betalt for at varen er blevet sendt ud til kunden i første omgang, de skal refunderes af virksomheden også..

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Er der ikke en som kan finde den relevante paragraf i købeloven (fjernsalgsloven?), måske Burger kan hjælpe her.


    Jeg har kikket på http://www.forbrug.dk og kan ikke finde noget om at sælger skal betale returfragt ved benyttelse af fortrydelsesretten.


    Jeg er aldrig stødt på det i købeloven, men kan godt prøve at kigge efter i løbet af aftenen.



    Hvis nogen skulle være i tvivl, så står det med returfragt ved RMA sager i §78 stk. 4, men må lige være svar skyldig med det andet indtil jeg har kigget nærmere på det. Har dog også altid selv betalt min fragt ved anvendelse af fortrydelsesretten.



    Edit:
    Kiggede lige hurtigt på forbrug.dk og fandt følgende for aftaler indgået efter 1. oktober 2004


    Quote


    Hvem betaler forsendelsen?
    Du skal selv betale for returforsendelsen, når du fortryder. Det er det eneste, sælgeren kan kræve, at du betaler, når du fortryder. Undlader du at hente varen på posthuset, skal du betale returforsendelsen, hvis der er udgifter forbundet hermed. Det gælder dog ikke hvis det er aftalt at sælgeren også betaler disse omkostninger.


    LINK

  • http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0045130.htm#K4



    Fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten


    § 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens udløb.



    Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.

    Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende.

  • Jeg er godt nok ikke den store jurist - men det står da højt og tydeligt, at 'omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren'. Så jeg undrer mig egentlig over, hvilke regler det er, som tvinger denne Propshop-ejer til, at betale fragtomkostninger ved returnering.


    Quote

    Det er sådan at ved 14dages retur ret så skal køber betale for at sende varen ind igen, men de penge der så er blevet betalt for at varen er blevet sendt ud til kunden i første omgang, de skal refunderes af virksomheden også..


    De penge som man betaler for at få en varer sendt, ryger jo ikke ned i lommen på forhandleren, men på PostDanmark, fragtmænd o.lign. - så kan ikke se hvorfor firmaet skal betale og derved lide et tab.


  • Jeg er temmelig forvirret nu. Det giver fuldt ud mening det du skriver der, men så faldt jeg over dette.

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Jeg er temmelig forvirret nu. Det giver fuldt ud mening det du skriver der, men så faldt jeg over dette.


    Set i lyset af dit indlæg og den nyhed med Proshop der gerne vil sagsøges fordi han nægter at tilbagebetale fragt i forbindelse med hans kunders brug af fortrydelsesretten, så tror jeg at reglerne er blevet lavet om så det nu om dage ER butikken der skal betale fragten hvor det FØRHEN ikke var. Giver det ikke mest mening hvis man ser på hvad der står rundt omkring og kæder det hele lidt sammen ?


    Personligt SYNTES jeg at det er dybt umoralsk hvis butikken skal betale fragt hvis kunden ombestemmer sig. Selvom det måske er min ret nu om dage, så kunne jeg ikke drømme om at opkræve en butik for fragt hvis jeg sendte noget retur som jeg har ret til ifølge min fortrydelsesret. På den anden side, så er det fandme også sjældent at jeg opkræver en butik for fragtomkostninger i forbindelse med RMA-sager. Det sker kun hvis butikken er langsom til at behandle min RMA-sag :)) - Får jeg god hurtig service, så betaler jeg gerne fragten.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Set i lyset af dit indlæg og den nyhed med Proshop der gerne vil sagsøges fordi han nægter at tilbagebetale fragt i forbindelse med hans kunders brug af fortrydelsesretten, så tror jeg at reglerne er blevet lavet om så det nu om dage ER butikken der skal betale fragten hvor det FØRHEN ikke var. Giver det ikke mest mening hvis man ser på hvad der står rundt omkring og kæder det hele lidt sammen ?


    Personligt SYNTES jeg at det er dybt umoralsk hvis butikken skal betale fragt hvis kunden ombestemmer sig. Selvom det måske er min ret nu om dage, så kunne jeg ikke drømme om at opkræve en butik for fragt hvis jeg sendte noget retur som jeg har ret til ifølge min fortrydelsesret. På den anden side, så er det fandme også sjældent at jeg opkræver en butik for fragtomkostninger i forbindelse med RMA-sager. Det sker kun hvis butikken er langsom til at behandle min RMA-sag :)) - Får jeg god hurtig service, så betaler jeg gerne fragten.


    Så tror jeg, at jeg har fundet løsningen :D


    Det der åbenbart er tale om er, at det er den fragt man i første omgang har betalt, som butikken skal refundere, og altså ikke den fragt man skal betale for at få varen tilbage til butikken. Det gør det ikke mere moralsk rigtigt for det er godt nok en spøjs regel :rolleyes:

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Så tror jeg, at jeg har fundet løsningen :D


    Det der åbenbart er tale om er, at det er den fragt man i første omgang har betalt, som butikken skal refundere, og altså ikke den fragt man skal betale for at få varen tilbage til butikken. Det gør det ikke mere moralsk rigtigt for det er godt nok en spøjs regel :rolleyes:


    Hm ja, det er sgu noget underligt noget. Egentlig burde man bare kunne sende varen tilbage "modtageren betaler" hvis det endelig er at firmaet skal betale én vej og kunden den anden vej. Det kan jo nemt blive noget rod at skulle hive fragtpenge ud af et firma efterfølgende.... Især hvis firmaet er på tværs.


    Det burde også blive indført at man kunne sende RMA-varer til et firma "modtageren betaler" :9xo


    Hvis man skal til at sende dem fragtkviteringen bagefter i brev, som nemt kan blive væk, så er det jo spild af arbejde fra kundens side af, men også firmaets af når de bagefter skal ind og sætte en bogholder igang med at overføre penge eller skrive & poste checks ... på latterlige beløb ... :crazyeyes:

  • Hvad så hvis man bestilller fx to forskellige varer hos en netbutik, modtager varerne, men ikke ønske at beholde den ene, og sender den tilbage (fortrydelsesret)? Skal man så stadig have alle pengene for den første fragt og ekspeditiongebyr tilbage?

  • "Som loven er udformet, er den helt ude af trit med virkeligheden. Det er et levn fra et postordrefirma-løsning, som ikke passer til vores dage. Og det er jeg sikker på, at en dommer sagtens kan se," siger han.



    At bestille på nettet er faktisk helt identisk med postordre, da man i ingen af tilfældene kan stå med produktet i hånden.