Unge Forskere

  • Hej Tweakers!.


    Jeg og min gode kammerat Michael vandt her i mandags førstepræmie i Unge Forskere
    Vi skal nu repræsentere Danmark ved EM (19th European Union Contest for Young Scientists, Spanien, september 2007.) og VM (Intel ISEF, International Science and Engineering Fair, USA, maj 2008.)
    Vi vandt med en Benzinbesparende udstødning til totaktsmotorer, fortrinsvist knallerter, motorcykler, påhængsmotorer, plæneklippere, generatorer, og lign.
    Vores forskning og en lang række forsøg har fået optimeringen helt op på 17.7% besparet benzin og en meget bedre forbrænding af små og mellemstore partikler og kulbrinter. I Danmark dør der årligt over 50 mennesker direkte af luftforurening fra de 160.000 knallerter i Danmark (kilde: Instituttet for miljøvurdering 2003) og staten betaler 280 millioner kroner til sundhedsvæsenet til bekæmpning af bl.a. lungekræft. det er 1760kr pr knallert pr år! Med vores udstødning kan disse dødstal nedbringes væsentligt og pengene kan bruges mere effektivt, bl.a til endnu mere forskning i dødelige sygdomme. man tænker normalt på knallerter og scootere som et miljøvenligt alternativ til bil nummer 2, men dette er langt fra tilfældet hvis man vælger en model med totaktsmotor (næsten hele markedet). De forurener nemlig 14 gange så meget som en bil pr kørt kilometer, med partikler som anses for den farligste del af forureningen.
    totaktsmotorer er billige at producere, og er ikke underlagt de skrappe miljøkrav som biler er. Derfor har totaktsmotorer ikke ændret sig navneværdigt siden 1930. egentligt burde totaktsmotorer blive slet og ret forbudt, men det kommer desværre aldrig til at ske. derfor: køb firetaktsmotor hvor du kan! det sparer miljøet mere end at købe en bil med katalysator!
    For at se det store perspektiv skal vi ud af landet. tænk på Beiing, indien, thailand, vietnam, kina osv, osv. i disse lande har hver familie i gennemsnit 3 knallerter! det er tilmed verdens mest folkerige nationer! der er milliarder af totaktsmotorer i verden, og de sprøjter hver og en uforbrændt benzin direkte ud i naturen! hvis vi kan opnå bare 10% besparelse i gennemsnit kan vi redde rundt regnet 500.000 mennesker om året, skabe et meget bedre miljø at leve i, især i byerne, og spare verdens økonomi for milliarder og atter milliarder, som kan bruges bedre andre steder.


    Hvis du syntes dette er en god sag, og har en totaktsmotor stående som aldrig er ude at køre, så donér den til vores forskning og hjælp med at gøre verden et bedre sted at leve. jeg garanterer dig at dit bidrag vil betyde noget for verdens heldbred! alt kan bruges, så længe det potentielt kan startes, knallertermotorer, mcmotorer, påhængsmotorer, generatorer, små modelfly-motorer, dieseltotaktsmotorer. simpelthen alt der kan startes. vi er også interesseret i at komme i kontakt med dig hvis du har ekspertise indenfor ekspansionsudstødninger til normale formål. Alt hjælp værdsættes, det er danmarks ære som forskernation og livene af mange gode mennesker der står på spil.


    Med Venlig og seriøs hilsen
    Jesper Lykke Rasmussen.


    Jeg kan kontaktes på Repsejras@hotmail.com

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

  • Har desværre ingen motorer jeg ikke bruger, så havde jeg gladeligt doneret den til jer.
    Vil bare sige at jeg synes det kanon flot lavet af jer 2! Det ka i være stolte af, og håber det går jer godt på de messer i skal til.


    Held og lykke til jer! :cheers:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Sethos: dumme kommentarer frabedes. vi prøver at gøre en forskel.


    Juice: tak skal du have :) vi skal gøre alt hvad vi kan for at vise Europa at Danmark ikke kun er muhammedkrise og gadekampe :)

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

  • rigtige mange gange tillykke drenge, og held og lykke med de fremtidige konkurrencer :D
    nu hvor det er sagt, kan jeg til jeres store skuffelse fortælle, at jeg heller ikke kan bidrage med noget :rolleyes:


    men held og lykke med det hele :9xo

  • Jamen der skal da helt sikkert også lyde et stort tillykke herfra! :cheers:


    Jeg synes det er helt utroligt hvis man som 2.G'er fra Vejle, kan opfinde en motor som kan ændre på resten af verden - flot gået! :9xo

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    Jamen der skal da helt sikkert også lyde et stort tillykke herfra! :cheers:


    Jeg synes det er helt utroligt hvis man som 2.G'er fra Vejle, kan opfinde en motor som kan ændre på resten af verden - flot gået! :9xo


    det er så 3.g'er ;).... tror jeg :$

  • Quote

    Originally posted by Poco
    det er så 3.g'er ;).... tror jeg :$


    Hvad ved jeg? :) Jeg skriver bare hvad der står på hjemmesiden...


    1. præmie på 10.000 kr.


    Den benzinbesparende udstødning


    Jesper Rasmussen og Michael Madsen, 2. G Vejle Tekniske Gymnasium


  • damn, der chokede jeg, hehe :)) lidt mærkelig, for så vidt jeg ved starter man på sine undersøgelser osv i 2.g og vinderen bliver først kåret mens man går i 3.g... dunno :D kan godt være jeg tager fejl... anyway, tillykke mange gange :D

  • Jep vi er 2.G'er, men det er faktisk et projekt som jeg lavede på første år (16 år gammel). og vi har så udviklet mere på den i det forgangne år.
    men det er nu ikke en hel ny motor, men "bare" et udstødningsrør som bruger mere af benzinen som kommer ind i motoren i stedet for at lukke den uforbrændt ud i naturen. problemet ville ikke blive løst med en ny motor. den ville blive for dyr, og ville ikke tjene sig ind. hvis man vil have en miljørigtig motor køber man bare en firtaktsmotor.. problemet ligger i de millioner og atter millioner af mennesker som ikke har råd til en ny knallert med firtaktsmotor.. de er også fuldstændigt ligeglade med miljø. i stedet kan de bruge en af vores udstødninger specialudviklet til deres model, som en billig måde at få bedre benzinøkonomi på. den tjener sig ret hurtigt ind, og kan nemt udskiftes. salgsargumentet er naturligvis at de så kan spare en masse penge efter blot xxxx kilometer. at det så samtidigt giver bedre miljø, og renere motorgang, er bare bonus.


    MvH
    Jesper Lykke Rasmussen.

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

  • Vildt.


    Hvis i gerne vil have lidt eksponering, så skriv til TV2 Nyhederne eller TV Syd (er det ikke der i er under?). Jeg ved ihvertfald, at hvis i boede i vores region, så havde jeg lavet historien. Det er jo også tidens trend at være miljøbevidste ;)


    Lige før i egentlig bare burde sende en pressemedelese ud. Der er nok en del medier, der hopper på historien.

  • Jeg har desværre ikke nogen motor at donere men jeg kan da donere et stort tillykke :cheers:


    Jeg vil dog lige nævne at totaktsmotorer ikke behøver være uøkonomiske. Ved store totaktsmotorer har de faktisk en fremragende økonomi. Her tænker jeg på skibsmotorer. Jeg har ikke lige nogle tal på det på det med hensyn til økonomien, men jeg kan da fortælle at den største motor jeg har sejlet med havde 12 cylindre med hver en diameter på 90 cm. Rent fysisk var motoren ca. 5 etager høj. Da jeg sejlede med den var den verdens største, men den er siden blevet overgået nogle gange.


    Lidt stof til eftertanke:
    På trods af at Danmark længe har været en af forkæmperne for miljøet, så er det faktisk et af de lande der forurener allermest pr indbygger hvis man regner skibsfarten med.


    Grunden er at Danmark har mange skibe, og inden for skibsfart har der i mange år ikke været gjort noget ved forureningen. Rederierne har gemt sig bag det argument at det er den mest miljørigtige måde at transportere på, hvilket sådan set også er rigtigt. når man ser på hvor meget det forurener at transportere x antal tons x antal kilometer.


    Rent faktisk bliver udstødsgasserne sendt ud i atmosfæren ufiltreret, og med den mængde skibe der efterhånden er så er det en meget stor kilde til den samlede CO2 (og andre gasser). Det kan nævnes at skibet med førnævnte motor forbrænder ca. 270 tons brændstof i døgnet (heavy fuel som er restproduktet ved raffinering - det minder nærmest om tjære).


    Der er dog ved at blive gjort noget ved det i IMO (International Maritime Organisation) som er en del af FN. Problemet er at det skal vedtages på verdensplan da det ellers bliver meget konkurrenceforvridende. Og det tager lang tid.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    2. G Vejle Tekniske Gymnasium[/I]


    Jeg syntes sgu nok det var min gamle inspektør der var på et af billederne.


    Har desværre ikke lige nogen motor men tillykke med det da. Det er da lidt fedt lavet. Held og lykke med projektet.