Hvorfor sprænger pæren?

  • Jeg har en lidt træls loftslampe. Den består af en skinne med to påsatte små lamper. I kender nok typen, hvor man kan justere retningen af de to små lamper. For nyligt sprang begge pærer, og har så sat to nye pærer i. Allerede i dag sprang den ene så igen...


    Nogen der ved, hvad det skyldes? Altså, hvordan kan det være, at pærerne sprænger så hurtigt? Det er faktisk utrolig træls og virker som en belastende og ikke mindst unødig udgift.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Nu ved jeg ikke meget om el - andet end til husbebhov - men det ku' måske godt skyldes noget overgang/kortslutning i den skinne der. Eller ledningen fra skinnen til stikkontakten.

  • Syntes det er et generelt problem med de loftskinner der, med 2,3,4 pærer eller hvor mange der end måtte være. Har selv en billig skinne med 3 pærer, hvor pt der liv i den ene.
    Regner med og skifte den ud, er træt af og skulle have et mindre lager af pærer liggende konstant.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Kortslutning er der helt sikkert - det er pæren i sig selv, og det er derfor den lyser ;) Spøg til side.. Var der en kortslutning i selve din strømskinne, så ville det ikke have nogen indvirkning på pærernes levetid.


    Derimod kan det sagtens være at du bruger pærer af lav kvalitet, eller at din strømskinne simpelthen giver for høj spænding ud - gælder dog kun hvis vi snakker om 12V eller 24V strømskinner.


    Hvis det er 230V-skinne, og altså ikke til små lav-volt spots, så vil jeg umiddelbart sige at de er for billige pærer du bruger.

  • Quote

    Originally posted by Skraap
    Hvis det er en halogen pærer, kan det også være hvis man rører ved den og der på den måde kommer fedt på den, har hørt det skulle nedsætte levetiden meget


    jep, fedtet koger/brænder og springer pæren :P ...

  • Tror ikke der er tale om en halogen pære. Det er jo dem, med klart glas? Disse er "almindelige" med hvidt glas.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Mine med halogen har sprunget en enkelt gennem mange år. Og de er ikke dyre :)
    Men jeg holder på en dårlig trafo. Billige tansformatorer stinker generelt tiil at ramme den rette spænding.

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Mine med halogen har sprunget en enkelt gennem mange år. Og de er ikke dyre :)
    Men jeg holder på en dårlig trafo. Billige tansformatorer stinker generelt tiil at ramme den rette spænding.


    og pærerne kan som regel holde til +-5V ;) ... dem der er til 24V ;) ...


    Kunne mine ihvertfald :P

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    og pærerne kan som regel holde til +-5V ;) ... dem der er til 24V ;) ...


    Kunne mine ihvertfald :P


    Tjah sådan er det jo. Et ordentligt designe er lavet med allermindst 5-10% underspecifikation. Men dem her bliver tydeligvis udsat for noget de ikke kan tåle ;)

  • Quote

    Originally posted by Slacker


    Tjah sådan er det jo. Et ordentligt designe er lavet med allermindst 5-10% underspecifikation. Men dem her bliver tydeligvis udsat for noget de ikke kan tåle ;)


    yeah, de gode kan holde til en del, der er tråden i dem jo noget bedre kvalitet :).


    Men ja, det kan også være forkerte pærer :)

  • Quote

    Originally posted by Berleburg
    Tror ikke der er tale om en halogen pære. Det er jo dem, med klart glas? Disse er "almindelige" med hvidt glas.


    Halogenpærer er normalt til 12V eller 24V, og er oftest lavet med to "stifter" (som det kaldes), altså med to sømlignende poler.


    Du må kunne se om det er det ene eller det andet.. læs hvad der står på den.

  • Quote

    Originally posted by Happy^


    Halogenpærer er normalt til 12V eller 24V, og er oftest lavet med to "stifter" (som det kaldes), altså med to sømlignende poler.


    Du må kunne se om det er det ene eller det andet.. læs hvad der står på den.


    Eller smid et foto..

  • Man kan have en forsyning af el som levere mere end 230 v. En del steder leveres der 235 -240 volt, og hvor der svinges meget mellem styrken. Det er ikke alle lyskilder der kan tåle dette. Jeg indkøber altid lysklder og andet el materiel hvorpå der står 240 v. Jeg har oplevet en del beboere der klager over for kort levetid på deres pærer, og det har hver gang vist sig at være lyskilder som er til 220 -230 v. Hvis du har et multimeter kan du jo prøve at måle hvor meget du får leveret i dine konakter.