Gymnasium - valg af fremmedsprog.

  • Gymnasium - valg af fremmedsprog.


    Jeg skal selvfølgelig have Engelsk A – samt en fremmedsprog mere. Jeg synes virkelig jeg har givet tysk alt jeg har kunnet – men nej. Jeg kan ikke tysk ordentligt.


    Jeg overvejer derfor et nyt fremmesprog.


    Valget står mellem Fransk og Spansk.
    Yderligere kan jeg (hvis jeg lyster få Russisk og Kinesisk som 3. sprog)


    Derfor spørger jeg: Hvad ville falde mig lettest Fransk eller Spansk?


    Mine karakterer i sprog er således (ca):


    Tysk: 6-8
    Dansk: 10-11
    Engelsk: 10-11


    Jeg er godt klar over at det er svært at sige hvad der ville falde mig lettest ind, jeg gætter selv på Spansk .. ?!


    Off topic bedes rettet mod: http://www.hol.dk
    Lame og lort rettet mod: http://www.hol.dk
    Enhver form for lort, negativitet eller off topic vil blive reporteret som spam.


    På forhånd tak, :rules:.

  • Det kan vi jo på ingen måde udtale os om.


    Jeg vil anbefale dig, at du prøver at stifte lidt bekendtskab med begge sprog, og så vælger ud fra hvad du har lyst til. Det er også en god idé at se på hvad du vil efter en ungdomsuddannelse, og så vælge det sprog der er mest relevant.


    I folkeskolen var jeg selv meget træt af tysk, men gav det en chance på Handelsskolen, og fik et ret godt forhold til sproget pga. en rigtig god underviser. Selvom man på de forskellige ungdomsuddannelser møder undervisere der ikke burde undervise, så har de en helt anden baggrund end folkeskolelærere for at underviser, og det giver ofte et noget andet indhold i undervisningen, så måske du ikke skal afvise tysk helt?

  • tja, man plejer at sige, at spansk er et meget nemt sprog at lære. fransk er svært, specielt grammatisk (ligesom tysk ;)) så ville umiddelbart "anbefale", at du overvejer spansk. derudover skal du jo også tænke på: hvilket sprog får du mest brug for i fremtiden? for det er jo spild af tid at vælge et fag, man aldrig kommer til at bruge senere henne i livet... og så selvfølgeligt: hvilket sprog har du mest lyst til at lære?!
    håber du kan bruge det her til noget og held og lykke med valget :D


  • Jeg valgte spansk ca. halvt inde i 1.g da mit franske var fuldstændig paf.
    Jeg fortryder det IKKE, det er så fedt, jeg føler selv at spansk er lettere end fransk, men det er endnu lettere med spansk hvis man tidligere har haft fransk.


    Husk dog en ting, vælger du begyndersprog (fransk eller spansk) så er det på A-niveau. Det betyder mange timer sprog i 3.g og skriftlig OG mundtlig eksamen.


    Spansk tales af mange folk i verdenen, ret mange faktisk.
    Fransk tales dog også af en del, selvom jeg næsten er 112% sikker på at spansk er mere udbredt.


    Held og lykke :cheers:

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Spansk tales af mange folk i verdenen, ret mange faktisk.
    Fransk tales dog også af en del, selvom jeg næsten er 112% sikker på at spansk er mere udbredt.


    Jeg ville også vælge spansk ... og ja, det er verdens mest talte sprog hvis man skal se bort fra et par asiater-sprog :$


    Fransk er derimod det sprog der bliver talt i flest lande bortset fra engelsk hvis man skal se på officielle sprog.


    Både fransk og spansk er nogle fede sprog syntes jeg (set ud fra min begrænset viden om dem :)) ), men intet slår dansk & engelsk :hb:


    Russisk er dog ikke så ringe at kunne hvis de røde en dag skulle besætte danmark :))

  • Jeg har ikke haft hverken spansk eller fransk, men hvis jeg stod i dit sted ville jeg nok vælge spansk. Men det skyldes nu mest at jeg personligt synes det lyder langt bedre end fransk, og så har jeg ladet mig fortælle at det er en tand lettere.


    Men valget er jo dit, og som der bliver foreslået bør du nok lave lidt research omkring det...


    Begge sprog er jo meget brugte i forskellige dele af verden. Spansk er fx beslægtet med andre sprog i Sydeuropa og i de latinamerikanske lande, mens fransk tales i mange afrikanske lande, samt Canada og Belgien.


    Edit: Du kan muligvis læse lidt HER om hvilke lande der bruger hvilke sprog. Jeg ved ikke helt om du kan bruge linket - Hvis ikke, så bare ignorér det. :))

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Det kan vi jo på ingen måde udtale os om.


    Jeg vil anbefale dig, at du prøver at stifte lidt bekendtskab med begge sprog, og så vælger ud fra hvad du har lyst til. Det er også en god idé at se på hvad du vil efter en ungdomsuddannelse, og så vælge det sprog der er mest relevant.


    I folkeskolen var jeg selv meget træt af tysk, men gav det en chance på Handelsskolen, og fik et ret godt forhold til sproget pga. en rigtig god underviser. Selvom man på de forskellige ungdomsuddannelser møder undervisere der ikke burde undervise, så har de en helt anden baggrund end folkeskolelærere for at underviser, og det giver ofte et noget andet indhold i undervisningen, så måske du ikke skal afvise tysk helt?


    Jeg tror ikke mit forhold til tysk ændrer sig, jeg har haft 3 forskellige lærere. (På 2 forskellige skoler, ingen dem samme år - så det er i forskellige forløb)


    Jeg ved godt det er lidt svært for jer, måske er der et af sprogene der minder mest om engelsk?


    Nogle der kender en titel på en god "Lær selv Fransk/Spansk"-bog?


    Quote

    Originally posted by Poco
    tja, man plejer at sige, at spansk er et meget nemt sprog at lære. fransk er svært, specielt grammatisk (ligesom tysk ;)) så ville umiddelbart "anbefale", at du overvejer spansk. derudover skal du jo også tænke på: hvilket sprog får du mest brug for i fremtiden? for det er jo spild af tid at vælge et fag, man aldrig kommer til at bruge senere henne i livet... og så selvfølgeligt: hvilket sprog har du mest lyst til at lære?!
    håber du kan bruge det her til noget og held og lykke med valget :D


    Jeg hælder mest til spansk fordi:


    Spansk bliver brugt mere end fransk.
    Der er nok størst chance for at jeg kommer til at bruge spansk.




    Jeg kan bare ikke undgå det på A Niveau da jeg overvejer en international linie.



    Kunne godt være jeg skulle vælge Kinesisk, eller Russisk som valgfag :D - Hvor lang tid bliver der mon brugt på "My name is" :D.


    Bliver der mon givet udtagelser i sprog som Russisk og Kinesisk?



    Faktisk nice link :D - takker og bukker.


    Jeg synes også Spansk lyder fedest - der er lidt fesent over fransk imo. :D

  • Mmh, jeg valgte fransk da jeg startede på gym og havde det to år. Der er sindssygt meget grammatik til fransk, men det er faktisk ret let, hvis man lige koncentrerer sig om det. Valgte spansk fra, fordi jeg ikke kan finde ud af at rulle på r med ordnene, I ved. Så ja, det ville være et ret råddent spansk jeg ville få.


    Men alle siger at spansk er lettere at lære, men fransk er virkelig simpelt - at tale i hvertfald. At skrive er lidt værre, for der er meget grammatik, men når det er lært, så er det sådan set ikke så slemt. På de 2 år jeg havde det i gym, kan jeg da snildt begå mig på fransk, for det er simpelt - desuden lyder det jo blæret :)

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden
    Er der mange der ryger total ned på deres fremmedsprog? Altså går total død og ødelægger deres gennemsnit pga. et nyt fremmedsprog på A niveau.


    Det tror jeg ikke. Hvis man bare giver en mellem indsats så sår det fornuftigt.
    Det er noget andet hvis man bare laller og ikke forstår hvorfor man er helt nede i karaktere.

  • Hvis jeg var dig ville jeg vælge Spansk, helt klart. Fransk er virkelig svært hvis du spørger mig. Desværre har jeg ikke selv muligheden at vælge spansk næste år da de ikke tilbyder det der hvor jeg skal gå. Jeg regner derimod at take kinesisk som hovedsprog, hvor jeg har valget mellem italiensk, kinesisk, russisk eller fransk vidergående. Men jeg er virkelig kørt træt i fransk og tror seriøst at kinesisk er ret fedt.