Noget til eftertanke, projektilers hastighed.

  • Jeg blev lidt inspireret af at have set Miami Vice hvor de skyder en som har et gidsel, og påstår han ikke vil nå at reagere.


    Lydens hastighed i luft er 340 meter i sekundet.


    Politiets nye våben og 9 mm projektil har en hastighed på 480 meter i sekundet!
    http://da.wikipedia.org/wiki/Action_3


    Dette betyder faktisk at hvis man bliver skudt i hovedet, vil man aldrig nogensinde nå at høre skudet! - I samme åndedrag må man konstatere at gidseltageren ikke kan nå at reagere, hvis kuglen rammer ordentligt.


    Sidder bare og er lidt rystet / imponeret over dette, hvis altså mine udregninger er rigtige. Har I andre nogensinde tænkt over dette?

  • Jaja, hvis man altså står og kigger derhen.... Kunne faktisk også godt tænke mig at vide hvor lang tid menneskets reaktionshastighed er, fra hjerne til finger - for det bidrager jo også. Men som du siger, hvis den ikke er stor, kan man måske nå at reagere ud fra hvad man ser.

  • Jeg læste engang en liste over ting der KUN kan ske på film, der var det du snakker om med lyden nævnt i næsten den samme sammenhæng.


    når vi nu er i gang kan jeg jo lige fortælle at jeg lige har set i mythbusters at hvis en pistol bliver affyret under vand vil den kun være dræbende hvis du er lhelt tæt på løbet efter ca 6 fod vil kuglen gå død.
    Endvidere affyrede de en riffel fra kanten af en svømmehal og ned i vandet, her splintredes kuglen mod vandoverfladen på grund af den store hastighed.
    Den udsendelse gav sgu også lidt stof til eftertanke :crazyeyes:



    Edit : de prøvede faktisk også at se om det var menneskeligt muligt at gribe en kugle mellem tænderne (de brugte en maskine med timer osv) de konkluderede at det aldrig ville kunne lade sig gøre.


    1. man ville sansynligvis ikke overleve
    2. mennesket kan ikke reagere så hurtigt som det er påkrævet - på en afstand af 20m. skulle man reagere på 90 tusinddele af et sekund..


    god fornøjelse !

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

    Rettet en gang, sidst af Fruitloop ().

  • Rent teknisk kommer det meget an på afstanden. Lyden bevæger sig med en konstant hastighed, mens projektilet ret hurtigt bliver bremset af luftmodstanden.


    Men nej, det er ikke nemt at nå at reagere....


    /ask

  • Quote

    Originally posted by Ramaskriget
    Du vil nok se pistolen bliv affyret ;) Men som du siger, man når nok ikke og høre noget før man har en kugle i panden!


    Tjaaa, hjernen har jo også en vis reaktionstid.


    Man kan selv prøve sin egen her: Test din reaktionstid.


    Min rekord er 0,218 sekunder.


    Så pistolen her er tale om, ville kunne række ca. 105 meter før jeg selv ville kunne nå at trykke på aftrækkeren.

  • Nu skal man også være en temmelig god skarpskytte for at ramme nogen i hovedet på 104 meters afstand:)


    Men hvis de reaktionstider holder, vil man heller ikke kunne nå at reagere selvom man så det.


    Ved en realistisk afstand på 10 meter, rammer kuglen i løbet af 10meter/480 meter/ sekundet = 0,0208 sekunder...


  • :$ :roller:


  • arh 0.218 er ikke noget at prale af, jeg fik 0.094 :D

  • Quote

    Originally posted by Angelus


    :$ :roller:



    javascript:alert("Your response time is: 0.01\nWell done!");


    ^^

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Originally posted by shack
    det var da også et spændende sidespor Angelus fik os ud på, så tråden nu burde hedde; Test din reaktionstid, eller vis os hvordan man snyder.-


    WHAT
    snyder sq da ikke :s trykkede... og fik det resultat... men undskyld mig !

  • Ja okay fint nok, men det kunne alligevel ikke være mere irrelevant for topic. Fint nok du ville kunne nå at reagere hvis du stod 25 meter væk, men det er også et utrolig svært skud at dræbe på.

  • Quote

    Originally posted by shack
    Ja okay fint nok, men det kunne alligevel ikke være mere irrelevant for topic. Fint nok du ville kunne nå at reagere hvis du stod 25 meter væk, men det er også et utrolig svært skud at dræbe på.


    gider da ikke snyde over det her :s og hvordan gør man?, kan se Mikkel kan finde ud af det :s


    25M er ikke vildt svært. men heller ikke let... men som du også kommer ind på, kommer også meget and på luftmodstanden