Det mærkelige vejr

  • Bonjour :)


    Er der andre som er ligeså bekymret for, hvad det mærkelige vejr vil medfører ? Kartofler vil stige det 3 doble i pris, fordi afgrøderne går til. Mærkelig fisk og hvaler osv. havner i vores farvande. Vi skulle oss gerne få en ulidelig lang og varm sommer. Og godt nok har vi ikke fået sne, men at det er så monster varmt, er skræmmende.


    Nogle siger at vi snart møder en ny istid, andre at tsunamien i Asien, har rykket jorden lidt i dens bane osv.


    Tror I at der er grund til bekymring ?

  • Jeg tror ikke der er grund til bekymring i vores generation :)
    Det går så langsomt med jorden at det her måske kun er starten til dommedag :evil:
    Ej, men der har været en istid, eller to kan ikke huske det, så der vil sikkert komme en til, som jeg ikke lige ved hvad vi gør ved, men jeg kan vel også være lidt ligeglad når den tid kommer ;)
    For det bliver ikke indenfor de næste 200 år...

  • Svært at sige hvad der vil ske. Men hvis vejret skifter for meget kan det pludselig gå stærkt. Men synes nu ikke en varm vinter er grund til bekymring, det har vi oplevet før.

  • Hmm.. er lidt mere pessimistisk..
    Tror at det vi ser nu, er de første konsekvenser af forureningen med drivhusgasser af atmosfæren. På sigt så tror jeg at det bliver sådan en standard vinter kommer til at blive.
    Hvis foskerne har ret, så vil nordpolen være smeltet inden for de næste 30-40 år. Det betyder bla. at den globale vandstand stiger med over 8 meter..


    Men på den anden side, så kan jeg tage fejl.. sidste år havde vi jo en hård vinter... Og i 1872, var vinteren næsten lige så varm som i år.:)
    Og jeg håber virkelig jeg tager fejl.


    http://www.jp.dk/explorer/klimaet:aid=2343742/
    Skræmmende læsetof.. :(

  • Altså det bliver generelt varmere af forskellige grunde. En af dem er måske nok drivhusgasser. Men der er også ret bred enighed om at det er en fase jorden har. Feks var her temmelig meget varmere i kridttiden. Og som nævnt har der også været et par istider. Det svinger lidt. Jeg tror ikke vi ser noget drastisk her, det er bare en lunken vinter.

  • Klima ændringer er da en ganske naturlig ting. Jeg tror sgu der skal lidt mere end en tsunami til at skyde jorden ud af dens bane.


    Det er helt fint med mig at vi får det lidt varmere, og skulle der komme en ny istid er det jo ikke jordens undergang. Vi er kommet lidt længere end de dyr der levede da den sidste istid kom. Det kan da godt være at hverdagen bliver sværere, men da bestemt ikke umuligt.

  • Jeg tror sku ikke på det er menneskeforskyldt at klimaet ændrer sig, som det allerede er nævnt tror jeg mere på det er en ganske naturlig udviklig (der har været mange extreme vejrforhold i jorden levetid).


    Men derfor betyder det ikke vi skal fortsætte med at forurene som vi gør nu, så jeg synes det er fint at EU-lande bliver tvunget til at bruge mere vedvarende energi.

  • Okay, håber oss det bare er en overgangsfase. Bare lidt sygt at klimaet har sine svingninger, og hvor meget det påvirker områderne. Btw så hørte jeg i radioen, for et stykke tid siden, at jorden vil være fuldstændig tørlagt som saharaørkenen inden det nye årtusinde. Lidt sygt at tænke på :/ - og ja, drivhusgasserne påvirker højst sandsynligt en del..


    Bring back the electric car :crazyeyes:


    Deef, hvilken energi er der tale om ?

  • Quote

    Originally posted by BukkeMand
    Okay, håber oss det bare er en overgangsfase. Bare lidt sygt at klimaet har sine svingninger, og hvor meget det påvirker områderne. Btw så hørte jeg i radioen, for et stykke tid siden, at jorden vil være fuldstændig tørlagt som saharaørkenen inden det nye årtusinde. Lidt sygt at tænke på :/ - og ja, drivhusgasserne påvirker højst sandsynligt en del..


    Bring back the electric car :crazyeyes:


    Deef, hvilken energi er der tale om ?


    Erstatning af de fossile energikilder. Så det kan være mange ting, men i Danmark bliver det nok vind kunne jeg forstille mig. Men jeg ved at mange steder er det vand-energi.

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Altså det bliver generelt varmere af forskellige grunde. En af dem er måske nok drivhusgasser. Men der er også ret bred enighed om at det er en fase jorden har. Feks var her temmelig meget varmere i kridttiden. Og som nævnt har der også været et par istider. Det svinger lidt. Jeg tror ikke vi ser noget drastisk her, det er bare en lunken vinter.


    Præcis. Ingen grund til at male fanden på væggen imo. Der er jo også en dansk forsker som har været fremme med en teori om at alt vejret overordnet styres fra rummet, noget vi på ingen måde har indflydelse på. Drivhusgasser har kun en lille rolle i hans model.

  • Jeg er da bekymret..


    Er irriteret over vi ikke får noget mere vinter..


    Jeg skulle have været på skiferie lige nu..
    Men måtte aflyse pga der ikke var noget sne.


    Og de få skisteder der har sne, vil så være overfyldte
    med turister..


    Så jeg vil da langt hellere have en normal sommer med
    20 til 30 grader, og så en vinter med -15 til -5 grader og
    masser af sne..

  • Jeg er ikke specielt bekymret. Sidste år var det en hård vinter, i år er den mild, hvad skulle problemet være ved det?


    Jeg ville nok blive bekymret hvis termometeret pludselig kom til at stå på 27 grader gennem det meste af januar, men ikke nu hvor vi ikke engang har slået temperatur-rekorden. ;)


    Slap af og snup en bajer! :cheers:

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Altså det bliver generelt varmere af forskellige grunde. En af dem er måske nok drivhusgasser. Men der er også ret bred enighed om at det er en fase jorden har. Feks var her temmelig meget varmere i kridttiden. Og som nævnt har der også været et par istider. Det svinger lidt. Jeg tror ikke vi ser noget drastisk her, det er bare en lunken vinter.


    Er rimelig enig med dig... Har lidt svært ved at forstå al den her "hype".


    Kender folk der bor steder i verden, hvor det er meget koldere for årstiden end normalt.

  • Jeg ved ikke hvordan jeg bedst kan besvare dit spørgsmål, men alligevel !


    Jeg har valgt ikke at tænke over det, udover at ja, det sker, og det kan vi ikke lave om på. Jeg spiser så tit økologisk jeg kan, jeg sparer på vand og el og smider ikke affald i naturen, jeg gør altså det jeg kan for at spare naturen for det jeg kan.


    Udover det kan jeg ikke gøre så meget, derfor bekymrer jeg mig ikke. Vi mennesker har overlevet mange klimaændringer, så en fra eller til gør ikke noget.


    Er egentlgi bare glad for lidt forandring i en ellers røvkedelig verden :)

  • Jeg tænkte sjovt nok, her til morgen, at mine børn (ikke at jeg har nogen, men hypotetisk) måske ikke ville opleve sne?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Generelt snakkes der jo dog om det varmeste år nogensinde registreret.


    Benægter ikke at jorden bliver et varmere og varmere sted at opholde sig - alle objektive målinger, samt forskning, peger jo på det.


    Men...


    "Det varmeste år nogensinde registreret" måtte jo også komme. Jeg ser det bare som meget "hypet" alligevel, da det jo nærmest er en naturlig udvikling for de folk som holder sig oplyst om drivhuseffekten. Samtidig skal man huske på, som jeg nævnte før, at der er steder i verden hvor de oplever rekord lave temperaturer også...

  • Mit indtryk er nu at de fleste forskere tror på drivhusgassernes betydning for temperaturstigningen.


    Jeg ved godt at der er mange andre teorier fremme, der siger at det er helt naturligt/styret fra rummet/osv.


    Jeg kan bare kke lade være med at tænke på de økonomiske interesser der må være forbundet med at kunne præsentere en teori der frikender CO2 udledningen:


    Stort set alt hvad der bliver produceret industrielt, samt al den energi vi bruger på komfort (varme, airconditioning, privattransport m.m.) udleder CO2 direkte eller indirekte.


    Hvad nu hvis der blev enighed om at CO2 var synderen, og der ikke var nogen vej udenom en drastisk nedskæring af udledningen?


    Så var der en masse rige, magtfulde mennesker der måtte vinke farvel til deres fede liv.


    Mon de mennesker idag kan stå for fristelsen til at bruge deres indflydelse til at påvirke debatten om hvad det egentlig er der sker?


    Derudover tror jeg også der er lidt psykologi med i meningsdannelsen:
    Vi vil helst høre, og tro på, den forklaring der siger: "det er helt naturligt, fortsæt du bare som du plejer"


    Fremfor den der siger: "vi bliver nødt til at vende tilbage til et økologisk bondesamfund uden moderne hjælpemidler/komfort/medicin, hvis menneskeheden skal overleve"