EU's Landbrugsstøtte

  • Hvad synes i om sagen?


    (Går ud fra de fleste kender til det, ellers så kan der læses noget om det her: http://www.hindrup.dk/100.0.html )


    Personligt synes jeg at den burde afvikles helt inden for de næste 5-10 år. Det samme med toldmurene. Danmark er ikke et landbrugsland mere, og det vil gavne de fattigste lande enormt meget at få de 2 ting afskaffet.
    Hvis vi begynder at importere fra u-landene, os her i EU, så vil vi styrke deres fundament og mulighed for at få deres samfund op og stå og starte en positiv udvikling som kan få landene ud af fattigdommen.
    Som det er nu, graver vi en grav for dem ved at blive ved med at sende støttede varer derned som udkonkurerer de lokale landmænds varer hvad angår prisen. Herved kan de ikke få solgt deres varer, og landets økonomi forringes i sidste ende.


    Jeg synes det er svineri med al den overproduktion vi har her i EU, og det værste af det hele er at vi bare flytter problemet væk fra os selv (egoisme?), og ned til mest Afrika i form af "støtte" som mælkepulver, sukker, kød, m.m.


    Nogle vil nok sige "hvad så med landmændene - tjae, de må indstille sig på en efteruddannelse hvis det stod til mig:)


    Hvad synes i Tweakere?

  • EU = LORT = FACT.


    EU er den værste opreklamerede lort, som nogensinde er blevet sagt ja til.


    Landbrugsstøtten er en ting.


    Det jeg finder mere forkasteligt er at man i EU hvert år smider en sindssyg masse tons kød ud i havet for at holde priserne oppe - for landmændenes skyld


    Man har også kæmpe sukker lagre for at til gode se de europæiske sukker bønder, når afrikanerne kunne fremstille det meget biligere - som noget af det eneste de har og producere.


  • Det med kødet vidste jeg ikke, men jeg vidste godt det med sukkeret.
    Og det er noget svineri synes jeg også. Ikke alene vil vi kunne få 3 gange så billigt sukker herhjemme, men også bønderne og landene vil få en væsentlig højere økonomi hvis du ville kunne afsætte det i EU, og USA for den sags skyld også.

  • min far er landmand, og han modtager vist nok i omregnen af 300.000 om året, og nej, hans landbrug kunne ikke køre uden denne støtte.. Men ja, jeg har set videoerne om hvordan landmændende i sydafrika med deres sukkerrør som kunne leve af at sende det til europa hvis det ikke var for EU's mindste priser som gør at der stadig er ide i at lave sukkeroer på lolland og lignende.. Jeg synes at det vi skulle var at afskaffe EU's mindste priser.. også udfase landbrugsstøtten over en rimelige lang årerække, men først når mindstepriserne er væk, på den måde har landbrugene penge til at omstille sig til at producere noget, som de også kan sælge til en fornuftig pris, efter mindstepriserne er væk!!


    //Out - EcoPa

  • Keep on diggin boy :))


    I har ikke nået frem til den reele grund, IMO..
    Tjoh, jeg synes ikke den skal afskaffes, da jeg ikke er 100% ajour med konsekvenserne, hvorledes det vil bevirke resten af verdens økonomier hvis de afrikanske lande frit kan konkurrere på lige fod med resten, det burde jo være positivt, og udgøre en stærk handelspartner, men tror jeg ikke er tilfælde..
    - Hvorfor, det er en længere historie.. :)

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Keep on diggin boy :))


    I har ikke nået frem til den reele grund, IMO..
    Tjoh, jeg synes ikke den skal afskaffes, da jeg ikke er 100% ajour med konsekvenserne, hvorledes det vil bevirke resten af verdens økonomier hvis de afrikanske lande frit kan konkurrere på lige fod med resten, det burde jo være positivt, og udgøre en stærk handelspartner, men tror jeg ikke er tilfælde..
    - Hvorfor, det er en længere historie.. :)


    Konsekvenserne for de afrikanske meget større idag end hvis den bliver afskaffet...
    Absolut Ingen Tvivl Om Det.
    Konsekvenserne for landmændene i EU vil blive altoverskyggende, da de ikke vil kunne klare sig mod vare koster 3 gange mindre fra Afrika.
    Så det erhverv vil gå tabt, men det gør sq egentlig heller ikke så meget. Som jeg sagde i mit første indlæg, så er DK heller ikke et landbrugsland, hvilken selv ikke engang dig Beier vil kunne benægte.
    Vi vil kunne leve mere end udemærket ved at importere alt vores mad fra Afrika.


    En bonus ved at få afskaffet landbrugsstøtten, er at EU vil få et meget større budget til andre sager, da landbrugstøtten alene udgør ca 50% af hele EU's budget!!!
    Det svarer ca. til 300 milliarder € om året.

  • Det der skulle afskaffes var nok nærmere de fjeldaber ( norge sverige ) som prøver at lege landmænd. De lever simpelthen fedt af landbrugsstøtten. Ligefør de ikke behøves have en gård ( overdrivelse fremmer forståelsen ) Men nej, den støtte bør ikke afskaffes. Og det er der kun 1 grund til, forbrugerne. De vil jo ikke betale mere for noget som helst, en liter mælk skal helst koste ingenting, og det samme med en god bøf, eller bare noget almindeligt hakket oksekød for den sags skyld. Men i takt med at landmændene bliver presset fra producenterne af fødevarer ( Arla, Slagterierne osv ) så bliver de også presset af billigt kød fra fx tyskland og polen, som forbrugerne naturligvis hellere vil købe pga prisen, istedet for at støtte de danske landmænd. Forstår godt hvis der snart kun er 'fabriks-landbrug' tilbage, det er det eneste der kan løbe rundt. med nød og næppe. Alt andet er ikke rentabelt. Så forstår ikke hvordan folk kan sige at landbruget skal kunne køre rundt uden støtte.


    Ja, jeg er opvokset på landet.


  • Skrev jeg ikke noget om..
    Ikke sådan du skal se på det..
    Kan vi holde til de afrikanske lande bliver mere velhavende?? Dette spørgsmål er mere relevant.. Du er godt bekendt med de landmænd som iforvejen er pressede i Afrika får endnu en belastning iform af EU fint sender produkter derned, til næsten ingen penge, som udkonkurrerer dem på deres hjemmemarkede, ik'?


    Og nej, dog er landbrug stort i Danmark, men sidst jeg tjekkede var skibsredderierne MARKANT større end landbruget.. (Mærsk, FL-Smith osv.)

  • Quote

    Originally posted by Marquis
    Det der skulle afskaffes var nok nærmere de fjeldaber ( norge sverige ) som prøver at lege landmænd. De lever simpelthen fedt af landbrugsstøtten. Ligefør de ikke behøves have en gård ( overdrivelse fremmer forståelsen ) Men nej, den støtte bør ikke afskaffes. Og det er der kun 1 grund til, forbrugerne. De vil jo ikke betale mere for noget som helst, en liter mælk skal helst koste ingenting, og det samme med en god bøf, eller bare noget almindeligt hakket oksekød for den sags skyld. Men i takt med at landmændene bliver presset fra producenterne af fødevarer ( Arla, Slagterierne osv ) så bliver de også presset af billigt kød fra fx tyskland og polen, som forbrugerne naturligvis hellere vil købe pga prisen, istedet for at støtte de danske landmænd. Forstår godt hvis der snart kun er 'fabriks-landbrug' tilbage, det er det eneste der kan løbe rundt. med nød og næppe. Alt andet er ikke rentabelt. Så forstår ikke hvordan folk kan sige at landbruget skal kunne køre rundt uden støtte.


    Ja, jeg er opvokset på landet.


    Hold lige Norge ude af det der. De er ikke engang medlem af EU.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Skrev jeg ikke noget om..
    Ikke sådan du skal se på det..
    Kan vi holde til de afrikanske lande bliver mere velhavende?? Dette spørgsmål er mere relevant.. Du er godt bekendt med de landmænd som iforvejen er pressede i Afrika får endnu en belastning iform af EU fint sender produkter derned, til næsten ingen penge, som udkonkurrerer dem på deres hjemmemarkede, ik'?


    Og nej, dog er landbrug stort i Danmark, men sidst jeg tjekkede var skibsredderierne MARKANT større end landbruget.. (Mærsk, FL-Smith osv.)


    Jo det er jeg, det vil du også kunne se i nogle af de andre indlæg.


    Hvorfor skulle vi ikke kunne holde til at Afrika bliver mere velhavende??
    Hvis de begynder at få penge i kassen, så gavner det kun os. VI kan skære ned i bistand, VI får nye markeder, som fx ved at hjælpe med at opbygge landendes infrastruktur.
    Godt nok dør landbruget, men sådan er det.
    Landbrugsstøtten er dybt uretfærdig for ulandene, det ville være meget bedre med globalisering af landbruget. Konkurrence er altid godt, og det trænger landmændene i høj grad til.
    Og ja, jeg er også selv fra landet. Den ældre del af min familie var landmænd.

  • Quote

    Originally posted by Zalam


    Hold lige Norge ude af det der. De er ikke engang medlem af EU.


    Lige præcis, og de klarer sig sq udemærket:)


    Og Marquis:
    Nej gu' vil forbrugerne ikke betale noget som helst. Det vil du da heller ikke selv? Hvis du kan få samme kvalitet for 1/3 af prisen, hvorfor så betale 3 dobbelte, bare fordi det skal være fra Danmark - og EU for den sags skyld?


    Jeg ser ingen grund til at støtte landmændene, når det uden landbrugsstøtten reelt er et dødsdømt erhverv.


    Landmændene kan tage en efteruddannelse og finde sig et andet job i samme stil. Det er ikke værre end når store firmaer flytter en del af produktionen til fx Kina, bortset fra at det i dette tilfælde vil komme forbrugerne til gode i form af langt lavere priser på fødevarer.


  • 1 - Fordi i Afrika og andre U-lande er folk ligeglade med arbejdsmiljø, om de arbejder i kviksølv dagen lang. Og netop derfor er det intet problem at skaffe billig arbejdskraft. Billig arbejdskraft = du kan presse andre producenter af lignende produkter meget hårdt på prisen, fordi de har højere omkostninger ved produktion osv..


    2 - Ja det er selvfølgelig rigtigt, men i sidste ende koster det jo arbejdspladser herhjemme. Er nemt for dig at sige , at 'sån er det' , for du står jo ikke i sådan en situation. Se bare på grundfoss eller danfoss hvad det er, og generelt store danske virksomheder, de flytter mere og mere af produktionen til østen fx, dels pga. billigere arbejdskraft, men også fordi de bliver nødttil pga presset fra andre producenter.


    3 - Ja sådan er det, igen, det er så nemt at sige .. Lyder nærmest som en politiker, de kan også bare nemt sidde og sige en masse ved deres skriveborde.


    Hvis nu dit erhverv, kan ikke huske om du går i skole eller hvordan :) Men lad os sige du er mekaniker. En eller anden dag lukker forretningen ned, fordi at en eller anden asiat kan reparere biler meget billigere ( absurd eksempel men fuck nu det ) , så ville du jo ikke bare sige, "nåh men mekanikere vil vi ikke ha flere af i Danmark, sådan er det." Hov, og egentlig min væsenligste pointe. Hvad med alle de medarbejdere fra Arla ? Det er trodsalt en ret stor virksomhed i Danmark, som faktisk afhænger af landbruget i Danmark.


  • Nu når vi til det relevante.
    Problemet er blot, jeg har ikke al' den faktuelle data, så kan ikke tillade mig at kommentere det som sådan er det, tvivler jo på i andre har hellere, altså skriver vi ud fra hypoteser, og det er ikke holdbart..
    Hele den diskution om hvis afrika bliver rigere, der er mange parametre, flere end jeg lige kan nævne på stående fod tilmed, jeg sætter min lid til de folk som rent faktisk har forsøgt at regne på det..


    EDIT:
    Og nej, jeg har ikke tid til at få det fra empiri til teori via induktion.. Ta' simpelthen for lang tid at at analysere al' den empiri der måtte forekomme, og føler mig heller ej kvalificeret til at gøre det... (Kæft det lød godt.. :D )

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Lige præcis, og de klarer sig sq udemærket:)


    *host* EØS *host*


    BTW ... Hvad er "udemærket" ? ... Personligt ville jeg ikke være nordmand med de priser. De må sgu være spejlblanke på visse områder :boxed:




    Quote

    Originally posted by DeH
    Nej gu' vil forbrugerne ikke betale noget som helst. Det vil du da heller ikke selv? Hvis du kan få samme kvalitet for 1/3 af prisen, hvorfor så betale 3 dobbelte, bare fordi det skal være fra Danmark - og EU for den sags skyld?.


    Der er mere end bare pris der tæller når man snakker danske varer vs. f.eks afrikanske varer. Men bare fordi noget kommer fra afrika, så behøver det nu ikke være til spotpriser.




    Quote

    Originally posted by DeH
    Jeg ser ingen grund til at støtte landmændene, når det uden landbrugsstøtten reelt er et dødsdømt erhverv.


    Uden støtten til afrika, så ville de også dø. Skal vi droppe det ?


    Hvis grundladet er at man kun skal støtte ting som kan klare sig uden støtten ... Hvad fanden så er formålet med at give støtte ? :boxed:


    Quote

    Originally posted by DeH
    Landmændene kan tage en efteruddannelse og finde sig et andet job i samme stil. Det er ikke værre end når store firmaer flytter en del af produktionen til fx Kina, bortset fra at det i dette tilfælde vil komme forbrugerne til gode i form af langt lavere priser på fødevarer.


    Hm, hvad med at vi så bare dropper al form for produktion i danmark og flytter hele lortet til asien hvis det er billigere ? ... ej vel ? ...


    Hvad vil du arbejde med når du bliver voksen ? ... computere ? ... sorry, det arbejdsområde er flyttet til asien, så du må være skraldemand istedet for :))


  • Kan godt følge din tankegang men alligevel.


    1. De får det ikke værre end de allerede har det idag. Og nu snakker jeg ikke om generel industri som du gør, jeg snakker om landbruget. Industri er de slet, slet ikke højt nok udviklet til at kunne konkurrerer med os. Der går mange år før de er "gearet" til den slags.


    2. Ja det er fuldstændigt korrekt. Men prøv nu at find samvittigheden frem. Kan det være rigtigt at hele lande skal have det af Helvede til bogstavlig talt, for at vi kan beholde nogle tusinde arbejdspladser?
    Vi har ikke den store arbejdsløshed, og at omlægge landmændene så de kan få job andre steder vil ikke være det største problem at løse.
    Der er mange muligheder for jobs i DK!


    3. Nu er det trodsalt kun en diskution, og jeg giver bare udtryk for min mening;)


    Ja, det er surt at skulle omstille sig, men denne situation med landbruget kan du sq ikke helt omsætte til mekanikere eller andet fx.


  • 1. Ja, og hvad så? Vi betaler også ret meget for en bil;). Har kun hørt at Cola skulle være dyrt deroppe, alt andet skulle næsten være billigere end i DK :idea:


    2. Hvis du har sat dig ind i sagen med landbrugsstøtten og eksportstøtten, så ville du se at det her med landbrugsvarer ville, ca 3 gange så billigt som jeg skriver flere gange. Og kvaliteten er ikke så dårlig som folk tror. Sukkeret fra Sydafrika fx er HELT på højde med den europæiske!


    3. Den her sag er lidt unik. Ja hvorfor tror du man giver støtte?? Det er meningen at "projektet" med tiden skal kunne klare sig selv. Det kan landmændene ikke - Det er ikke en bæredygtig støtte. Tror du da at staten bliver ved staten bliver ved med at støtte projekter som kun klarer sig med støtten?? Og med projekter mener jeg sq ikke ting som bistand, pension osv.. De hører med til velstanden. Det gør landbrugsstøtten ikke :boxed:


    4. Det er vi da godt igang med? Nu kender jeg sitiuationen fra Danfoss, har været i praktik der, og min far arbejder der, og de har flyttet det meste af produktionen til udlandet. Det meste af det de har her i DK er samling af produkterne (ventiler osv), for det er næsten det eneste man stadig kan gøre billigere her, end i udlandet. Du skal sq ikke tro at der er en eller anden "nationalstolthed" over alle store danske firmaer, de vil også tjene penge. Hvis du kigger på tallene for danmarks fordeling af erhverv, så vil du se at produktionserhvervene (de sekundære erhverv) kun tegner sig for omkring en 1/10 af alle erhverv idag, og er faldende.


    5. Nej, jeg vil gerne være civilingeniør, se dét er der fremtid i i morgendagens Danmark. Skraldemand har jeg ikke planer om at blive, men nu må vi jo se hvordan det går - det kan være jeg skifter mening:))

  • Det er en fact at hele det danske landbrug er 75% afhængig af de skide tilskud, og det er fandeme 4% af hele den danske befolkning! Det er en hel del menneskers liv at ødelægge ved at fjerne støtten, mht Afrika må man bare lave en speciel konkurrencelov inden for de pågældene landes grænser, der giver lokale landmænd fordele.
    Desuden synes jeg staten med alle dens nuværende penge skulle til at give gartnerne ekstra tilskud, så allesammen ikke har drejet nøglen om inden for 5 år på grund af helt sindsygt lave hollandske blomsterpriser.. Det er den samme problemstilling med danske gatnere som afrikansk landbrug.
    P.S. kender lidt til det her for jeg bor i et landbrugsmiljø, og mange af vores naboer er gartnere, og helt ærligt er det noget crap at komme med at landmænd ikke har nogen uddannelse.. Den eneste forskel er at de slider mere i det end så mange andre..

    P5N32-E SLI
    C2D E6600 2.4 @ 3.5
    Cellshock V2 PC6400 2GB kit
    Inno3D 8800GTS 320M
    Hiper R-type 580W
    Seagate 300GB, Seagate 250GB, Hitachi 123,5GB
    All in Antec LANboy!

  • At Danmark ikke er et landbrugsland er noget sludder. Det er det andet eller tredje største enkelte erhverv i Danmark. Og det beskæftiger utrolig mange i Danmark. Der er måske ikke så mange direkte beskæftiget med opdyrkning af marker osv. da gårdene er blevet store og mere effektive, men så er der jo mejerierne, mekanikere og teknikere til at reparere maskineri osv osv. Alle disse arbejdspladser ville vi miste hvis landbruget stoppede pga. import fra andre lande.


    Med tiden ville vi nok kunne undvære arbejdspladserne hvis vi blev nødt til det, for vi er et land der er utrolig fleksibel og vi vil finde andre nicher.


    Men en anden ting er at et land der kan forsyne sig selv med fødevarer allerede er et skridt foran, og at EU skal være afhængig af fødevarer fra et kontinent som Afrika vil være usikkert. Afrika er meget ustabilt, bortset fra nogle få lande, der klarer sig nogenlunde. Der opstår store tørker så i mange områder kan de ikke engang brødføde sig selv. Der er krige i tide og utide i forskellige regioner.


    Et rigtig godt eksempel kunne være Zimbabwe. Før Mugabe todsede rundt dernede var det et land i god fremgang, og de eksporterede landbrugsvarer til andre lande. Så smed han de hvide farmere på porten for at de selv kunne dyrke deres egne marker. Nu kan de ikke engang brødføde sig selv mere og er nødt til at importere. Samtidig har de mistet store indtægter i turisme og andre følgevirkninger af hans styre. Og det er bare på ganske få år det er gået så galt.


    Med hensyn til rederierne som blev nævnt tidligere så er de ganske vist det største erhverv i Danmark og klarer sig med kæmpe overskud den ene gang efter den anden (jeg er selv sømand i Mærsk så jeg ved en del af det der foregår).
    Men de lever også af store statsstøtter som jeg tror vil få landbrugets støtte til at blegne. De har en række specialaftaler.


    De betaler f.eks. næsten ingen skat af overskuddet. Det ligger på omkring 1-3 % af overskuddet, selv om selskabsskatten er langt højere.
    Sømænd sejler på DIS-overenskomst (gælder for danske skibe i international farvand) hvilket vil sige at den skat som en sømand ellers ville betale ryger ned i redernes lomme (det er lidt mere indviklet end det, men det er hvad der reelt sker).
    Når sømænd udmønstrer på skibene i alle mulige lande så får de refunderet en stor del af rejseudgifterne (måske det hele - det ved jeg ikke lige) af staten.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------