Lærere opfordrer forældre til at rode i elevers tasker!

  • Hej derude.
    Ville gerne lige høre jeres mening om en lille ting.
    Jeg går i 8. årgang og vi er 3 klasser. Så en dag fik vores engelsklærer den idé, at vi skulle slås sammen med a-klassen (jeg går i c) og så skulle vi deles op efter niveau. Meningen var at tilgodese den enkelte elevs faglige niveau. Da der kun var 2 lærere, skulle de bedste elever arbejde selvstændigt.


    Man kan vel ikke forvente andet i en 8. klasse end, at der ikke blev arbejdet særlig meget.
    (Skal lige siges, at jeg fik 11 :))


    Det blev lærererne så sure over, at vi alle fik et ordentligt møgfald, og en seddel til forældrene hvor der bl.a. stod:


    "Hjemmet kan støtte læringsprocesser rigtig meget ved at støtte de tiltag vi lærere tager. Bl.a. ved at tømme taskerne og se hæfter og materialer efter. Hvad mangler der at blive lavet? - og hvordan laver han/hun det? - bliver fejl rettet o.lign."


    Og så er det lige, at jeg kommer op i det røde felt. Hvordan kan en lærer tillade sig at skrive direkte til forældre, at de skal tømme deres søn/datters taske og rode den igennem? En taske er da noget privat, og ved at rode i hinandens private ting, kan man ødelægge et godt tillidsforhold.


    Desuden er det en generaliserende meddelelse, og det er min opfattelse, at sådanne meddelelser i en situation som den her rammer de forkerte, men undgår dem, der burde være ramt.



    Jeg har haft en del "gode" diskussioner med den ene lærer (den anden har været syg), men jeg trængte ikke igennem.
    Min far har snakket med læreren, da han synes det er lige så forkert som jeg gør, men: "Det er også bare Bertel Haarders skyld".
    Så nu er det kommet til skolebestyrelsen, hvor de vil tage ordentligt fat i den sag her.



    Ja, det var så det. Er meget interesseret i at høre andres meninger om det her.


    Har I spørgsmål eller lignende, er I velkomne til at skrive.


  • Eh, hvorfor kan de ikke bare spørge jer om i har lavet det, også sige de gerne vil se det ? :ph34r:

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Originally posted by Dumpen


    Eh, hvorfor kan de ikke bare spørge jer om i har lavet det, også sige de gerne vil se det ? :ph34r:




    Aner det ikke? Pludselig sagde de bare: I morgen skal I være færdige.
    Og det var der ikke mange, der var.

  • Tjaaa, jeg vil nok have tendens til at give dig ret. Elever har også ret til privatliv, og ens skoletaske hører også til herunder. :)


    Hvis tillidsforholdet mellem elev og forældre dog er så dårligt, at de ikke kan stole på hinanden og eleven er alvorligt bagud fagligt, så må man jo ty til hårdere metoder - Og så kan det nok være en meget god udvej.


    Men almindeligvis vil jeg sige: Nej - dårlig idé din lærer kom med.

  • Quote

    Originally posted by Dumpen
    Eh, hvorfor kan de ikke bare spørge jer om i har lavet det, også sige de gerne vil se det ? :ph34r:


    Godt spørgsmål - Det ville nok være en bedre løsning. :)

  • Quote

    Originally posted by WebT
    Altså jeg kan se det sådan lidt fra begge sider.


    Synes også det er en krænkelse af privatlivet - men det er der jo desværre så meget der er, og husker selv fra den alder at jeg nogengange bare sagde "ja jeg har lavet lektier" og så spillede jeg videre velvidende at jeg ikke havde lavet en dyt!


    Som Dumpen foreslår kan man jo som forældre bede sit barn om at vise det frem han/hun har lavet.


    Det synes jeg er en bedre løsning end det andet snageri. :)

  • Jeg er lidt ligesom WebT både for og imod.
    På den ene side har man ret til privatliv og sådan er det jo...


    MEN: Nogle har brug for den der "ånden i nakken" for at blive ved med at lave deres ting. Kender det fra min egen klasse, bortset fra her er det kun enkelte elever og forældre som læreren laver aftaler med. Og de får skam også lavet deres ting, for ellers ved de at det får konsekvenser.


    Jeg hælder mest til det sidste, og kan sq ikke se hvor meget privatliv man kan have gemt i en skoletaske:)).. Dem der stritter imod er nok overvejende dem der ikke har deres ting i orden kunne man frygtes at tro?

  • Som jeg ser det er det forældrenes ansvar (ihvertfald til deres børn er 18 år) at lektier bliver lavet og i det hele taget at deres børn får en ordentlig opdragelse.
    I de sidste mange år har der været en tendens til at forældre skubber ansvar fra sig og ofte over på lærere. F.eks. når de beskylder lærere for at deres børn ikke lærer noget. Måske det bare er fordi deres børn ikke er ordentligt opdraget.
    Min bedste vens far er skolelærer og nogle af de ting han har fortalt som børnene har gjort de sidste år er noget som vi, da jeg gik i folkeskolen, aldrig kunne finde på. Og episoderne bliver hyppigere.


    Når det så er sagt så synes jeg det er en dårlig måde af lærerne at takle netop denne situation på.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • ok, hvis der stod, at man skulle spørge sine børn om de har lavet deres lektier, ville det vel være ok... men at rode i børnenes taske?! jeg ville gå amok hvis sådan noget var sket på min folkeskole! X(
    jeres lærer skal have et solidt spark i nosserne (må Gud og moderatorerne tilgive mig :roller: )

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Jeg hælder mest til det sidste, og kan sq ikke se hvor meget privatliv man kan have gemt i en skoletaske:)).. Dem der stritter imod er nok overvejende dem der ikke har deres ting i orden kunne man frygtes at tro?


    Man kan da have mange personlige ting i sin skoletaske, både piger og drenge...


    Det kan da fx være breve, beskeder, dagbøger, kærestebreve, billeder, eller andre hemmeligheder. Det er muligvis mest udbredt hos piger, men jeg synes stadig ikke at man kommer nogen vegne ved at gå bag om sit barns ryg og snage i ting og sager. Åben dialog - det kommer man længst med. :cheers:


    Quote

    Originally posted by Poco
    ok, hvis der stod, at man skulle spørge sine børn om de har lavet deres lektier, ville det vel være ok... men at rode i børnenes taske?! jeg ville gå amok hvis sådan noget var sket på min folkeskole! X(
    jeres lærer skal have et solidt spark i nosserne (må Gud og moderatorerne tilgive mig :roller: )


    Det er måske lige voldsomt nok, synes du ikke ? :roller:

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Man kan da have mange personlige ting i sin skoletaske, både piger og drenge...


    Det kan da fx være breve, beskeder, dagbøger, kærestebreve, billeder, eller andre hemmeligheder. Det er muligvis mest udbredt hos piger, men jeg synes stadig ikke at man kommer nogen vegne ved at gå bag om sit barns ryg og snage i ting og sager. Åben dialog - det kommer man længst med. :cheers:


    Jeps helt klart.
    Derfor skal eleverne også være forberedt på at forældrene kigger dagligt i tasken sådan så tingene kan blive fjernet;)
    (Men okay, så kunne man også bare fjerne alt det der manglede at blive lavet:)) )


    I praksis så tror jeg dog næppe at alle forældre vil være med til det (sådan nogle som mine ville bestemt gribe chancen!), og det hænger nok sammen med det dna siger at forældrene skubber ansvaret fra sig i nogle tilfælde.

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Jeps helt klart.
    Derfor skal eleverne også være forberedt på at forældrene kigger dagligt i tasken sådan så tingene kan blive fjernet;)
    (Men okay, så kunne man også bare fjerne alt det der manglede at blive lavet:)) )


    Nu starter du jo forfra... Forældrene skal jo NETOP ikke kigge i tasken, som jeg lige skrev - Der bør da være andre veje frem. :)


    Og de skal da ikke fjerne noget - Det må da være op til de kære børn selv at fjerne og tilføje det der er behov for - Hvad mener du egentlig?! :boxed:


    Quote

    I praksis så tror jeg dog næppe at alle forældre vil være med til det (sådan nogle som mine ville bestemt gribe chancen!), og det hænger nok sammen med det dna siger at forældrene skubber ansvaret fra sig i nogle tilfælde.


    Trist men sandt, ja. :) Der er godt nok mange efterhånden der ikke forstår sig på at opdrage sine børn ordentligt, og ikke påtager sig sit fulde ansvar ...

  • Synes det lyder mærkeligt at slå klasserne sammen og de bedste elever måtte sidde alene og ikke få den mindste smule hjælp?


    Lyder lidt ligesom tysk skolegang.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Rebeller skabes når bigbrother kommer for tæt på.


    Hvis jeres lærere får det der op og stå, så lover jeg jer, i vil få en meget udfordrene, sjov og ikke mindst meget lidt lærerig periode af jeres liv.


    Har prøvet det her overvågnings-lektie halløj, og der har ikke været et andet tidspunkt i mit liv hvor jeg har lavet mindre end dengang.


    Hvis de voksne vil konkurere, så konkurere børnene.


    Problemet er bare at de voksne er et produkt af deres eget samfund, så de fatter ikke at deres børn er medspillere og ikke modspillere (det samme gælder for lærerene). Så i stedet for at give eleverne en chance for at yde deres bedste, så tager de nu muligheden fra dem.


    Håber det var svar nok.



    hvis det virkelig skal virke det bb system, så kræver det en overordentlig indsats af lærere:


    Alt hvad der laves af eleverne skal skrives ind i kladdehæfter og læreren skal så rette det, hver eneste x antal uge sendes en seddel hjem til forældre hvori der står hvad eleven har lavet eller ikke lavet. Heri skal der så også stå hvilke fag eleven udmærker sig i, og i hvilke eleven falder bagud.


    Den måde ville jeg ihvertfald have haft godt af at have i folkeskolen. Jeg smed rigtig meget væk på pjat og pjank. :P

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Jeg hælder mest til det sidste, og kan sq ikke se hvor meget privatliv man kan have gemt i en skoletaske:)).. Dem der stritter imod er nok overvejende dem der ikke har deres ting i orden kunne man frygtes at tro?



    Jeg har intet at skjule for mine forældre i min taske, men det er princippet i det. Og du ser ikke problemet her. Læreren er konfliktsky. I stedet for at tage fat i de enkelte det er galt med og få gjort noget ved det, opfordrer vedkommende bare alle forældre til at snage i deres søn/datters ting. Og det kan man efter min mening IKKE kalde "at støtte læringsprocessen".


    Og vi har alle brokket os, nogle mere end andre, men ikke én mener der er noget som helst fornuftigt i den idé.


    Hvordan ville du have det, hvis dine forældre (som du siger de højst sandsynligt ville gøre, hvis de fik chancen) kom ind om aftenen når du var gået i seng, tog din taske, hældte det hele ud på gulvet og begyndte at gennemgå det. De ved jo alligevel ikke, hvilke ting du skal lave osv.


    Men det var det den skide (undskyld ordvalget) lærer direkte opfordrede samtlige forældre til.


  • Tror ikke selve problemet ligger i at forældrene roder i taskerne, det gør de nok i forvejen. Hvis der er nogle ting man vil skjule skulle man nok lade dem blive hjemme og aflåst.
    Men egentlig så ligger problemet ikke i hvordan man ville have det hvis ens forældre tog alle ens ting og smed det på gulvet for at gennem gå det.
    Tror mere problemet ligger i hvem der skal rydde rodet op.
    ...

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Men egentlig så ligger problemet ikke i hvordan man ville have det hvis ens forældre tog alle ens ting og smed det på gulvet for at gennem gå det.
    Tror mere problemet ligger i hvem der skal rydde rodet op.
    ...


    Haha. Meget morsomt.

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Men egentlig så ligger problemet ikke i hvordan man ville have det hvis ens forældre tog alle ens ting og smed det på gulvet for at gennem gå det.
    Tror mere problemet ligger i hvem der skal rydde rodet op.
    ...


    Dit problem ligger vist nærmere i at du, trods gentagne opfordringer fra crewet, stadig ikke kan finde ud af at overholde signatur-reglerne.


    Det er nu mindst 3. gang du blev bedt om at skære den ned så den passer i højden.


    Vær venlig at få det rettet hurtigst muligt - tak!


  • Tror nu nærmere det er 4. eller 5. gang men, det er altid dig der ligger mærke til det, ikke at jeg gør det med vilje...

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().