Penge spekulationer?

  • Hej alle..


    Sagen er den at jeg har været i gang med en uddannelse (bygningskonstruktør), men det gik ikke som det skulle til eksamen desværre. Har mistet gejsten og erfaret at jeg ikke har den rigtige kendskab til konstruktioner/håndværkerfaget osv, til at gennemføre denne uddannelse.
    Så nu står jeg på HELT bar bund.. Ved ikke hvad jeg har lyst til, ved ikke hvad jeg skal gøre..
    Men mit problem er så at jeg lige er flyttet i lejlighed (3 mdr. siden) og har bil, og har kun et deltidsarbejde til at supplere min SU...
    Er ikke medlem af nogen A-kasse eller lignende da jeg altid har studeret..


    Nogen råd til hvad jeg kan gøre for at få penge indtil jeg har fundet ud af hvad jeg vil?


    har været på AF og hørt om kontanthjælp, men de udbetaler kun 5700 kr. før skat til en under 25. Og når jeg har et deltidsarbejde bliver der trukket ca. 3500 fra inden skat, dvs skat af 2200 ca. 1000 kr.. Så er der 1200 + 3500 tilbage, og det er jo ikke til at leve for..


    Har ringet angående A-kasse men dette kræver medlemskab i min. 1 år før man kan få dagpenge..


    Hvilke muligheder har jeg?


    På forhånd tak.

    Mobo: Gigabyte P35-DS3 - CPU: Intel Core 2 duo E-6600@ 3.4ghz
    RAM: 2x2 GB Crucial BallistiX Tracer dual 800 Mhz
    GPU: Inno3D NVidia GeForce 8800GT 512 MB GDDR3 - Core: 702 Mhz - Memory: 1053
    HD: Maxtor fluid 7200 rpm 80GB, Seagate Barracude 160 GB 7200 rpm, Samsung 250 GB 7200 rpm. -
    Køling: CPU: Vandkølet - GPU: Standardkøler

  • At sælge bilen er ALLER sidste udvej, da jeg har haft den i et stykke tid og er glad for den...


    Og er heller ikke meget for at tage til takke med et eller andet tilfældigt arbejde..


    Hvad kræver det at få understøttelse?

    Mobo: Gigabyte P35-DS3 - CPU: Intel Core 2 duo E-6600@ 3.4ghz
    RAM: 2x2 GB Crucial BallistiX Tracer dual 800 Mhz
    GPU: Inno3D NVidia GeForce 8800GT 512 MB GDDR3 - Core: 702 Mhz - Memory: 1053
    HD: Maxtor fluid 7200 rpm 80GB, Seagate Barracude 160 GB 7200 rpm, Samsung 250 GB 7200 rpm. -
    Køling: CPU: Vandkølet - GPU: Standardkøler

  • Tja - hvis du har en bil, men ikke har råd til at leve, hvordan får du så råd til at køre i den ?


    Og hvis du ikke vil tage et arbejde lige meget hvad - ja så er der ikke rigtig nogen muligheder. Så har du jo selv valgt, at det hele ser sort ud.


    Mit råd - bid i det sure æble og få fat i et arbejde og overvej måske lige en ekstra gang, om den bil er et surt liv værd.
    En bil er altså ikke altid en nødvendighed og så er det jo en hulens dyr post i en sparsom økonomi.
    Har selv aldrig haft en sådan, af den simple grund, at den er for dyr i drift, når man ligger lige på grænsen omkring kontanthjælp og dagpenge.
    Så er det unødvendig luksus imo.


    Edit: Til det med understøttelse - så kræver det mindst 1 år's medlemsskab i en arbejdsløshedskasse !

  • Det er ikke på et tidspunkt som nu, at du kan tillade dig at være kræsen. Medmindre du vil på kontanthjælp hvor du ganske rigtig ikke får ret meget så længe du er under 25 år, og samtidig blive mødt med et krav om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og skulle i aktivering, så er alternativet ganske enkelt, at du finder en måde selv at tjene penge på.


    Og det er somregel noget nemmere at få nyt arbejde hvis man allerede er i arbejde, i forhold til hvis man er på kontanthjælp.


    Quote

    Originally posted by Bentzin
    Edit: Til det med understøttelse - så kræver det mindst 1 år's medlemsskab i en arbejdsløshedskasse !


    Der er jo så også et krav om, at man skal kunne dokumentere 1924 timer som fuldtidsforsikret, og 1258 timer som deltidsforsikret, så det hjælper intet bare at være medlem i et år hvis man har været arbejdsløs hele året ;)


  • Jep det var lige en væsentlig detalje, jeg vist nok tog for givet. ;)

  • Du kan muligvis finde hvad du søger info om her: http://www.social.dk/kontante_ydelser.html


    Men jeg er nu enig med de andre omkring det med bilen - Skil dig af med dem - det er jo en stor økonomisk last for dig, især nu hvor du er arbejdsløs.


    Og så et godt tip til at komme hurtigt i arbejde: Søg ind hos et vikarbureau, eller flere for den sags skyld. Det gjorde jeg selv sidste år og det varede under en uge, så havde de arbejde til mig. :9xo


    Op med hovedet ;) - Du er ikke den eneste der dropper ud fra en uddannelse, det står jeg nemlig også selv overfor.

  • Der er ikke rigtig andet at gøre end få et midlertidigt ligegyldigt arbejde, eller låne pengene, kassekredit eller forbrugslån..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Du kan også gå hen og blive Murer arbejdsmand, eller tømrer arbejdsmand - Dem er der altid brug for .. Især fordi der ikke forventes noget af en, andet end et kørekort og man skal ikke brokke sig over arbejdet. + super gode penge, som ufaglært.

  • Afmeld din bil, hvis du ikke vil af med den, så koster den dig INTET af have.


    Find et arbejde,


    4700kr, det har jeg sq levet for længe ca. 5mdr.


    Jeg har husleje og bil og hvad den indebærer af udgifter.


    Jeg har valgt at leve lidt lav kvalitet med hensyn til føden.


    Så jo det kan lade sig gøre ;)


  • Pasta og ris med ketchup ? :razz:


    Til topic: Når man står i en sådan situation, så mener jeg ikker, at man kan tillade sig at være særlig kræsen. Det burde også være muligt at finde et job som er nogenlunde til at leve med indtil du finder den rette vej frem i livet.

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Pasta og ris med ketchup ? :razz:


    Til topic: Når man står i en sådan situation, så mener jeg ikker, at man kan tillade sig at være særlig kræsen. Det burde også være muligt at finde et job som er nogenlunde til at leve med indtil du finder den rette vej frem i livet.


    Præcis! Så det er bare ud og finde et job du! :)

  • Find et eller andet fuldtidsjob, bare noget tilfældig. Evt. natjob, det giver lidt ekstra.
    Så har du en fast indkomst mens du spekulerer på hvad der skal ske. Det er umiddelbart den eneste løsning.


    Hvis jeg kendte en måde du hurtigt kunne lave 100.000kr på en uge på, havde jeg ikke postet den her :)

  • Det burde være nemt at få job som pædagogmedhjælper, hvis du er mand og under 25. Børnehaver, vuggestuer og sfo'er skriger på unge mænd med en smule livserfaring og flair for håndværk. En fultidsstilling vil vel kunne gi' i omegnen af 14.000 før skat.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Originally posted by Fruitloop
    Det burde være nemt at få job som pædagogmedhjælper, hvis du er mand og under 25. Børnehaver, vuggestuer og sfo'er skriger på unge mænd med en smule livserfaring og flair for håndværk. En fultidsstilling vil vel kunne gi' i omegnen af 14.000 før skat.


    Var ellers til en julefrokost hvor jeg hørte det stik modsatte - at der næsten ingen stillinger var. Hende jeg snakkede med var næsten færdiguddannet, og der er næsten ikke noget arbejde at finde. Nogle steder i området hvor hun søgte, havde de modtaget op mod 40 ansøgninger pr. stilling. Det bliver vel heller ikke bedre af at man efterhånden skærer på netop de områder, det må da nedlægge nogle stillinger.

  • Quote

    Originally posted by Renegade
    At sælge bilen er ALLER sidste udvej, da jeg har haft den i et stykke tid og er glad for den...


    Og er heller ikke meget for at tage til takke med et eller andet tilfældigt arbejde..


    Hvad kræver det at få understøttelse?


    Du lyder ikke desperat nok! - Det vil jeg mene!


    Kvit bilen - umiddelbart vil jeg mene at du vil gøre klogest i at sælge den, da den i den grad sluger penge! Mener faktisk at der blev lavet en undersøgelse på et tidspunkt at du faktisk ville kunne køre rigtig meget i taxa for de penge en bil koster i drift. Ellers kan du jo også afmelde den, som Shooqer foreslår.


    Ellers er mit råd bare - find for h****** et arbejde - jo hurtigere jo bedre! Og opsig din SU - det kan være du får brug for klippene senere! I mine 12 år på arbejdsmarkedet har jeg kun været arbejdsløs i 14 dage!!!! Og det var endda fordi at jeg lidt uventet ragede uklar med min arbejdsgiver fordi de snød mig i løn!


    En ting som ikke bliver nævnt her er, at en fremtidig arbejdsgiver oftest stiller sig kritisk overfor perioder som den du er ved at bevæge dig ind i. Har selv været til jobsamtale, hvor jeg blev spurgt hvorfor jeg ikke havde arbejde i de 14 dage, som jeg omtalte tidligere! Det vil mildt sagt se dårligt ud på dit CV, hvis du har gået arbejdsløs fordi du var kræsen - eller fordi du har været på understøttelse... Håber ikke jeg træder nogen over tæerne ved at sige det - men min erfaring er at det bliver der lagt meget mærke til fra arbejdsgivers side.


    Så gør som Jacob Hansen foreslår! - skaf dig selv et arbejde inden for håndværkerbranchen! Det er lette og hurtige penge! :D

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Originally posted by Carlsen


    Var ellers til en julefrokost hvor jeg hørte det stik modsatte - at der næsten ingen stillinger var. Hende jeg snakkede med var næsten færdiguddannet, og der er næsten ikke noget arbejde at finde. Nogle steder i området hvor hun søgte, havde de modtaget op mod 40 ansøgninger pr. stilling. Det bliver vel heller ikke bedre af at man efterhånden skærer på netop de områder, det må da nedlægge nogle stillinger.



    det kan godt være at det er svært at få en pædagogstilling. Jeg er selv uddannet pædagog og ved at der er mangel på mandlige pædagogmedhjælpere - der er immervæk en stor forskel på de to stillinger. pædagogmedhjælpere er oftest i job i 2-3 år hvorefter de viderudanner sig eller finder andet arbejde, der er en kæmpe udskiftning blandt pædagogmedhjælpere. hvorimod færdiguddannede pædagoger optager deres stilling til de bliver pensioneret/eller andet og bedre melder sig.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu