Staten får endnu et kæmpeoverskud

  • http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/01/03/195505.htm?nyheder



    http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/01/03/195505.htm?nyheder


    Nu er jeg lidt forvirret.
    Hvornår var det nu vi havde et overskud på 80 mia.?
    Er det sådan at 2005 var 80 og 2006 var 90? For i så fald 8o <--- Dette giver dog "desværre" bedst mening. :))
    Ellers er det stadig mange penge 8o

  • ja, mener det var 80 mia. sidste år...


    Men hvad er det for en gæld der skal betales tilbage? Jeg troede udlandsgælden var afbetalt?

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Hvorfor har de sådan et overskud når de skal bruge pengene til at gøre vores samfund bedre?
    De skulle heller ta og hjælpe de gamle som lever på et elendigt plejehjem hvor deres kørestol ikke engang kan komme ud eller ind af deres værelsesdør og så også hjælpe og bruge flere penge på de unge mht til uddennelse.
    Det er tråds alt de unge der skal bringe dagens Danmark videre...


    Ved ikk om det er mig der har misforstået noget, for synes det er lidt mærkeligt...

  • Quote

    Originally posted by [FDB] FifaFrazer
    ja, mener det var 80 mia. sidste år...


    Men hvad er det for en gæld der skal betales tilbage? Jeg troede udlandsgælden var afbetalt?


    I teorien har vi ikke nogen udlandsgæld, men det er så fordi, der er andre lande der skylder os flere penge end vi skylder væk. Derudover, så eksisterer der også en statsgæld lånt i danske kroner.

  • Quote

    Originally posted by [FDB] FifaFrazer
    ja, mener det var 80 mia. sidste år...


    Men hvad er det for en gæld der skal betales tilbage? Jeg troede udlandsgælden var afbetalt?


    Udlandsgælden er langt fra væk. Danmark har en gæld på lidt under 3000 milliarder kroner (2005).
    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-3912375.html


    Det der er i den historie er at udlandet skylder Danmark flere penge end udlandet skylder Danmark.


    Men vi betaler jo stadig enorme summer i renter til udlandet som jo kan nedbringes ved at bruge de ekstra penge til dette.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Å åååå, nu kører det godt for den danske økonomi, så kommer der traditionen tro snart en rød regering og ødelægger det..
    Værste af det hele er vel at den nok bliver med "Helle T.S" i spidsen..


    Kenny, det kan du læse artikler om, men der er sund fornuft i det, trust me.

  • Quote

    Originally posted by Kenny
    Hvorfor har de sådan et overskud når de skal bruge pengene til at gøre vores samfund bedre?
    De skulle heller ta og hjælpe de gamle som lever på et elendigt plejehjem hvor deres kørestol ikke engang kan komme ud eller ind af deres værelsesdør og så også hjælpe og bruge flere penge på de unge mht til uddennelse.
    Det er tråds alt de unge der skal bringe dagens Danmark videre...


    Ved ikk om det er mig der har misforstået noget, for synes det er lidt mærkeligt...


    Med den demografiske udvikling i det danske samfund de kommende år, er der da meget god grund til ikke at bruge flere penge end vi gør nu, desuden er det også meget svært at forbedre velfærdsstaten pt. pga. den store mangel på arbejdskræft, da der simpelthen ikke er arbejdskraft til at yde en bedre service over for ældre m.m.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Å åååå, nu kører det godt for den danske økonomi, så kommer der traditionen tro snart en rød regering og ødelægger det..
    Værste af det hele er vel at den nok bliver med "Helle T.S" i spidsen..


    Kenny, det kan du læse artikler om, men der er sund fornuft i det, trust me.


    Tror ikke du skal se så sort på det Beier - Er selv et godt stykke til venstre for midten - jeg har generelt den holdning at der er sket en del forringelser i det danske samfund efter VK-regeringens tiltrædelse i 2001. Mener bl.a. at de i den grad har skadet uddannelsesområdet i nærmest grotesk grad - især for de årgange som kommer efter mig selv (1982).


    Dog mener jeg også at det rent økonomisk har været godt at have Venstre og konservative ved magten - høj beskæftigelse og masser af penge i kassen. Desuden mener jeg også at det er godt at der bliver gjort en indsats for at få nedbragt vores udenlandsgæld, da de renter vi bruger på den, er penge vi ville kunne bruge så mange andre steder.


    Jeg vil ikke sige at jeg frygter en rød regering - mest fordi at jeg ikke tror at forskellen er så stor igen. Kig bare på hvor langt mod venstre fogh har bevæget sig siden 2001! Synes at der til tider har været en næsten blodig strid mellem partierne om at ligge nærmest midten. Læste et interview med en række prominente liberale VIP's, herunder Asger Aamund (som jeg personligt nærer stor respekt for), hvori de blev spurgt hvordan de synes at Fogh havde klaret sig siden han trådte til magten. Af dem fik Fogh netop kritik for at være blevet for "rød" i sin politik, for at imødekomme vælgerne. Helt galt synes de det var gået efter sidste valg - faktisk så galt at mange ikke spåede ham til at sidde på posten efter næste valg.


    Det jeg egentlig ønsker mig mest af alt, er ikke så meget en ny regering - blot at Helge Sander og det F***-hoved til Bertel Haarder bliver sendt i skammekrogen.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Som burger er inde på er det jo et teoretisk overskud som vi har når vi regner sammen hvad vi skylder i forhold til hvad andre lande skylder os.


    Hvis man begynder at sænke skatten fordi der er overskud kommer der bare inflation fordi folk har flere penge at købe for, og inflationen vil i sidste ende gå ud over vores konkurrenceevne med udlandet, og så går det først helt galt for den danske økonomi, det går godt økonomisk i danmark med lav arbejdsløshed og et "overskud" men vi kan ikke bare begynde at bruge det overskud til hvad som helst.
    Det er faktisk skide kompliceret fordi alt har konsekvenser.
    Når min international økonomi lærer begynder at forklare tingene er det faktisk helt vildt så kompliceret det er med at lave sådan noget. Der er mere end man lige umiddlebart skulle tro. :)

  • Quote

    Originally posted by D-Zs
    Som burger er inde på er det jo et teoretisk overskud som vi har når vi regner sammen hvad vi skylder i forhold til hvad andre lande skylder os.


    Hvis man begynder at sænke skatten fordi der er overskud kommer der bare inflation fordi folk har flere penge at købe for, og inflationen vil i sidste ende gå ud over vores konkurrenceevne med udlandet, og så går det først helt galt for den danske økonomi, det går godt økonomisk i danmark med lav arbejdsløshed og et "overskud" men vi kan ikke bare begynde at bruge det overskud til hvad som helst.
    Det er faktisk skide kompliceret fordi alt har konsekvenser.
    Når min international økonomi lærer begynder at forklare tingene er det faktisk helt vildt så kompliceret det er med at lave sådan noget. Der er mere end man lige umiddlebart skulle tro. :)


    Fuldstændig enig! :9xo - jeg er bare glad for jeg ikke sidder med lorten! :D Jeg har stor respekt for de økonomisk vismænd der tager sig af de forskellige scenariestrategier..

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Originally posted by The_Dude
    Fuldstændig enig! :9xo - jeg er bare glad for jeg ikke sidder med lorten! :D Jeg har stor respekt for de økonomisk vismænd der tager sig af de forskellige scenariestrategier..


    Også jeg. Men ikke for de politikere som vælger at se stort på deres anbefalinger :rolleyes:

  • Quote

    Originally posted by Krapylet^


    Utrolig konstruktivt indlæg du fik fyret af der :rolleyes:


    Altid noget at det er noget han syntes og ikke synes nu. Det må vel betyde at han snakker om Nyrup-regeringen? :))


    Anyway. Jeg følger trop og siger, nej selvfølgelig skal vi ikke bare spendere vores overskud. Flere har allerede været inde på de forskellige konsekvenser og problemstillinger.


    Og så er jeg rørende enig med Foghs liberale kritikere. Fogh og V er gået fra at være et liberalt parti til at være et socialdemokratisk parti med liberale tendenser. Jeg væmmes over Foghs leflen for pædagogerne og alle de andre røde.


    >>> http://www.liberalisterne.dk <<<

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    Altid noget at det er noget han syntes og ikke synes nu. Det må vel betyde at han snakker om Nyrup-regeringen? :))


    Dit ordkløveri holder ikke helt da han også skriver "vi har" ;)

  • Byg en monster musik arena - til Robbie Williams, Metallica, DAD osv. - så Parkens græs ikke hele tiden bliver mørget ned !


    XaVieR, jeg har det lige modsat. Jeg syntes i starten at regeringen var ok, men nu begynder den at stinke lidt ;-)


    Men ellers vil jeg gi' D-Zs ret.

  • Jeg væmmes også ved den stigende egoisme i DK, som er en helt klar konsekvens af den højreorienterede politik, som Fjogh og hende rappenskralden har praktiseret. Føj for den lede.
    Penge og økonomi er ikke det altafgørende !


    ***Billeder fjernet***

  • Jeg vil give dig ret i at DF udstråler egoisme. De vil gerne være et meget socialt parti, men ikke overfor invandrere. Deres politik er blevet endnu mere tåbelig efter de er vandret ind på midten, men det er åbenbart det folket vil have.


    Jeg forstår ikke hvad du mener med at Venstre skulle være egoistiske. Venstre er tilsyneladende godt tilfredse med det system vi har i dag, så liberale er de ikke. Jeg synes da også velfærdsstaten er en god ting, hvilket er den generelle danske holdning. Derfor vil fogh vel også nødig afskaffe den trods sin gamle bog "Fra socialstat til minimalstat" :D

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

    Rettet en gang, sidst af [FDB] FifaFrazer ().