Karakter og Intelligens - Er der en sammenhæng?

  • Hejsa Tweakers


    Jeg har lige et lille "etisk" spørgsmål som jeg gerne vil se nogle bud på.
    Det drejer sig simpelthen om karakter og intelligens. Et menneske der får 11 i gennemsnit, er det mere intelligent end en der har et snit på 8??


    Se, jeg tror personligt ikke på karakter og intelligens hænger sammen.


    Nogle der har hørt historien bag Albert Einstein? Manden dumpede til eksamen! Men vi er da alle sammen enige om at han er en af de mest intelligente mennesker overhovedet, ikke sandt?


    Og lige et lille tankespil:
    Vi siger at du har en IQ på 200 og et snit på 13 (eller 12 som det snart hedder) og laver alt, og gør alt perfekt. Hvis du nu stoppede med at lave alt perfekt, simpelthen fordi du ikke gad, og dit snit faldt til 6, så falder din IQ på 200 jo ikke vel?


    Jeg har fx selv gået et år om i folkeskolen, p.g.a. lidt dovenskab til dels. Sidste år da jeg gik i 8. Klasse tilegnede jeg mig et terminssnit på 8,75 fordi jeg stadig var doven;). i år, 9. klasse har jeg tilegnet mig et terminssnit på 9,8 og et opgavesnit på 10,2, fordi jeg gik lidt mere til den. Jeg er ret sikker på at jeg ikke er blevet klogere, i så faldt, hvordan?


    Håber min formulering af sagerne og meningen var til at forstå..


    MvH Dennis Hansen

  • Ja du har fuldstændig ret i at arbejdsindsats og standpunkt er to forskellige ting.
    Kender mange som virkelig laver deres lektier, og for høje karakterer, men som jeg egentlig ikke vil anse som værende specielt kloge eller intelligente. Karaktererne skal jo dække over dit standpunkt, men det er jo klart at ens indsats vil afspejle karaktererne i høj grad.
    Med hensyn til Albert Einstein. Ja han er fandme intelligent, og det er da også fint at nogle mennesker er udstyret med den slags evner. Påden anden side midsunder jeg overhovedet ikke folk der er så kloge, de drukner somregel i deres egen klogskab og arrogance. Einstein tog f.eks. ofte 2 forskellige sokker på når han tog afsted om morgenen.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

    Rettet en gang, sidst af MvK ().

  • Quote

    Originally posted by MvK
    Ja du har fuldstændig ret i at arbejdsindsats og standpunkt er to forskellige ting.
    Kender mange som virkelig laver deres lektier, og for høje karakterer, men som jeg egentlig ikke vil anse som værende specielt kloge eller intelligente. Karaktererne skal jo dække over dit standpunkt, men det er jo klart at ens indsats vil afspejle karaktererne i høj grad.


    Lige præcis. Kender så modsat et par stykker som jeg vil kalde kloge, men som ikke har et snit på meget over 8.

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Lige præcis. Kender så modsat et par stykker som jeg vil kalde kloge, men som ikke har et snit på meget over 8.


    Jaah, karakterer såvel som udtrykket 'intelligens' (som der faktisk ikke er en fast definition på hvad betyder) er i mine øjne nogle meget firkantede ting, som man ikke nødvendigvis kan forbinde med at kunne begå sig i livet som et velfungerende menneske. :boxed:

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Hey,



    Stod i badet tidligere og tænkte på noget ligende. Til F.eks. eksamen, der
    kan det være held der giver karakteren. Jeg lå til omkring 9 el. 10 Gennemsnit i Dansk i Folkeskolen, til eksamen trækker jeg en Film - Sjovt nok havde jeg aldrig lært Film analyse pga. lidt rod.


    Så jeg kom ud med et flot 6 tal :roller:


    Til Engelsk eksamen, jeg sagde aldrig noget i Engelsk undervisningen, blev altid smidt ud osv. fik jeg 11 ... Bare pga. jeg trak et emne jeg havde hørt lidt om på Discovery dagen før :))


    Måske en smule off-topic, men hader den måde eksamener er baseret mere på held mange gange end viden, Intelligens og erfaring.

  • Quote

    Originally posted by MvK


    Jaah, karakterer såvel som udtrykket 'intelligens' (som der faktisk ikke er en fast definition på hvad betyder) er i mine øjne nogle meget firkantede ting, som man ikke nødvendigvis kan forbinde med at kunne begå sig i livet som et velfungerende menneske. :boxed:


    Præcis præcis..
    Jeg er 100% enig med dig :9xo


  • Det er jo ikke helt off tropic;)
    Selvom jeg er lidt modstander af karakterer, så har du ret ja. Også derfor at jeg egentlig ikke giver meget mere end 5 potter pis for eksamenskarakter. Terminskarakterer er bedre til at vise hvor meget styr man har på tingene.
    Men stadig har ingen af dem så meget med intelligens at gøre efter min mening:)

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Det er jo ikke helt off tropic;)
    Selvom jeg er lidt modstander af karakterer, så har du ret ja. Også derfor at jeg egentlig ikke giver meget mere end 5 potter pis for eksamenskarakter. Terminskarakterer er bedre til at vise hvor meget styr man har på tingene.
    Men stadig har ingen af dem så meget med intelligens at gøre efter min mening:)


    Det hele er jo bare ens egen arbejds indsats. Det hjælper jo lidt, hvis man ikke sidder med sådan en spasser snublekyse og slikker sine albuer men enhver kan jo få gode karaktere hvis de bare arbejder på det.

  • Der er selvfølgelig den sammenhæng, at er man virkelig uintelligent, så vil man have svært ved at lære nye ting, men specielt i folkeskolen så har det ikke den vildt store betydning. Grunden til, at jeg mener dette er netop, at folkeskolens pensum ikke er vildt bredt, og det er muligt, bare med en smule hjerneaktivitet at finde ud af hvad læreren gerne vil høre, og så sige det.


    Er man kommet længere i skolesystemet end folkeskole og tildels visse fag på ungdomsuddannelserne, så kræver det, at man er i stand til at tænke lidt selv, og kan man ikke forholde sig kritisk til det man læser, eller i det hele taget ikke får det læst, så skal man være udstyret med ret gode talegaver for at komme igennem med et hæderligt resultat.


    Til eksamner, er det en blanding af det man ved, og så en meget stor portion held. Du bliver bedømt på det du kan, et tilfældigt kvarter i dit liv, og det er sjældent ret retfærdigt. Nogen er gode til at gå til eksamen, andre er mindre gode til det, men det betyder ikke de er uintelligente.


    Så nej, jeg mener ikke, at karakterer og intelligens nødvendigvis behøver at hænge sammen. Er man normalt begavet, og kan finde ud af at tilegne sig ny viden, så kan man få ligeså gode karakterer som en der ifølge diverse IQ-tests vil være betegnet som meget intelligente. Så det handler i høj grad endnu mere om moral og indstilling til tingene, end det handler om intelligens.


    Og karakterer er ikke, og vil aldrig blive, et udtryk for hvor intelligent man er, og der er set gentagne eksempler på, at arbejdsgiverne - hvis de endelig bekymrer sig om karaktererne - undersøger om folk med meget høje karakterer kan begå sig rent socialt, da det er en vigtig egenskab at have, når man skal fungere på en arbejdsplads.

  • Selvfølgelig er der forskel på et 6 og 11 tal. Jeg vil sige at jeg har mere intelligens en fx en der får 6, men det er også fordi jeg kender personen.. det kunne jo også bare være fordi han ikke gad og var doven, men i visse tilfælde vil jeg sige jeg er mere intelligent (for nu at bruge mig og x som eksempel) hvad jeg derimod vil sige er sikkert er, at karakterer og flid (bare at give) hænger sammen.
    Der er hvertfald ikke nogle der skal bilde mig ind at nogle er direkte dumme, og især da ikke når vi alle starter fra nul.. Nogle har selvfølgelig årsager de ikke kan gøre ved, men jeg mener (ved - i vores klasse fx) at de aller aller fleste 6 taller er fordi personen ikke forbereder sig ordentligt, læser tingene og generalt bare gør sig umage.
    At der så er nogle der er tal-ordblinde kan de jo så ikke gøre for, men det er nu altså de færreste

    AMD64 3500+ @ Scythe Ninja @ 2650 mhz (265*10)
    Asus A8n-sli SE
    2x512 mb Kingston HyperX pc3500 @ 221 mhz
    Galaxy 7600gs Zalman Edition @ 660/840 mhz
    Chill-Innovation 450w
    WD 320 gb
    samlet i et Raidmax Ninja

  • Ens gennemsnit er et udtryk af flere ting som f.eks. intelligens, arbejdssomhed, evne til at "snørre" læreren osv.
    Der er mange ting der spiller ind. Selvfølgelig er intelligensen en stor del af dette, men det er bestemt ikke det eneste. Desuden findes der også mange former for intelligens (tror de har bestemt sig til 7 eller 9).


    Jeg kan da nævne at min kusine står til at få et gennemsnit på eksamensbeviset fra matematisk linje i gymnasiet på over 10. Mit gennemsnit på samme linje var en ren 8'er, men jeg vil ikke sige at hun er mere intelligent end mig (når alt kommer til alt tror jeg faktisk jeg har en lidt højere IQ).
    Jeg lavede ingenting i gymnasiet pånær afleveringer og det var som regel i skolebussen, i timerne inden o.lign. Hun laver til gengæld (og det er uden at overdrive) lektier MINIMUM 30 timer om ugen.


    Faktisk er der mange genier der får middelkarakterer (tror squ godt nok ikke lige at mit 8 i gennemsnit betyder at jeg er et geni), fordi de keder sig i skolen og så får læreren det indtryk at vedkommende ikke er så dygtig.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Karakterer bedømmes jo på grundlag af ens præstationer, og deri indgår jo flere faktorer ...


    Intelligens, motivation, energi, styrkesider, svage sider, selvdisciplin, osv.


    Så nej - man kan ikke bare sige at høje karakterer er lig med en høj intelligens.

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden
    Der ikke en betydelig sammenhæng. Så er det heldigt men er begge ting ;)
    Jeg kender dog eksempler på personer der er så dygtige og stadig så ualmendelige intilligente.


    Ja det er heldigt man både er intelligent og karakter. Sorry, jeg joker bare :))

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Man er også nød til at vende den om..
    Vil en uintelligent person få høje karaktere? Meget usandsynligt...
    Har man intelligensen vil karakterene også gå derefter, altså med en acceptabel arbejdsindsats. Der er helt sikkert en stor sammenhæng, da høj intelligens kan give dig de høje karaktere, som personer med en lav vil få meget svært ved at opnå.


    Man kan vel også sige at øget arbejdsindsats = øget intelligens?

    MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

  • Jeg synes det er nogle gode indlæg folk kommer med, og jeg er glad for at se at folk er nogenlunde af samme mening som mig:)
    Ja arbejdsindsatsen spiller en meget stor rolle i karakterne efter min mening. Dem der bruger mange timer om dagen på at lave lektier får naturligvis en højerer karakter end dem der ikke gør - og sådan skal det da også være.
    Personligt bruger jeg ikke mange timer om dagen på lektier, og det er slet ikke hver dag jeg laver lektier.
    Men det er satme træls når man får sin opgave tilbage med en fornuftig karakter, og så er der en af "kammaraterne" der siger: "Hvad du har i intelligens, mangler du i sociale kompetancer"...
    Men den slags prøver jeg at overhøre :ph34r:

  • Quote

    Originally posted by Krillen
    Man er også nød til at vende den om..
    Vil en uintelligent person få høje karaktere? Meget usandsynligt...
    Har man intelligensen vil karakterene også gå derefter, altså med en acceptabel arbejdsindsats. Der er helt sikkert en stor sammenhæng, da høj intelligens kan give dig de høje karaktere, som personer med en lav vil få meget svært ved at opnå.


    Man kan vel også sige at øget arbejdsindsats = øget intelligens?


    Nej det synes jeg ikke man kan. Kender en som jeg vil kalde ret uintelligent.. Det lykkedes idioten at få 13 engang..

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Nej det synes jeg ikke man kan. Kender en som jeg vil kalde ret uintelligent.. Det lykkedes idioten at få 13 engang..


    Vel fordi han havde arbejdet hårdt, forberedt sig godt og gjort en indsats?

  • Quote

    Originally posted by Sethos


    Vel fordi han havde arbejdet hårdt, forberedt sig godt og gjort en indsats?


    Nej det havde han ikke engang.
    Han havde lavet en hånd i ler på en time eller deromkring, som han mente forstillede livet...

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Nej det havde han ikke engang.
    Han havde lavet en hånd i ler på en time eller deromkring, som han mente forstillede livet...


    Det er da også ret genialt at opnå så meget ved at lave så lidt. :))


    Men hvis vi snakker faget formning nu, så er det jo logik for burhøns at der ikke er så stor sammenhæng længere. Formning går jo ud på at være kreativ og ikke intelligent, så det var et ret elendigt eksempel du lige kom med, hvis jeg skal være ærlig ... :roller: