Dinitrogenoxid // (NOS til biler?)

  • Ved ikke hvorfor betegnelsen NOS, men altid den jeg har hørt på telly....


    Jeg tænkte på, hvilke parametre er der i at fyrre dette i en bil??? Hvorledes hænger det sammen?


    Nogen der har en række links? :)


    Og ja, har adgang til alt hva' der skal bruges, mangler blot den nødvendige viden :)


  • Hvilke parametre der er i at montere lattergas på en bil? Prøv og slå ordet "parametre" op og omformuler dig.


  • Betegnelsen er heller ikke NOS. NOS er det firma der laver det.
    Nitrous Oxide Systems, simpelt.

  • 4. A braided Stainless steel Nitrous Pipe to feed the Solenoid in the engine bay
    5. A Nitrous Solenoid!
    6. A Fuel Solenoid!
    7. A Tee piece or other means of supplying fuel to the Fuel Solenoid - depends on vehicle
    8. A Jet Holder for the Nitrous jet. (1/8th BSP to 4mm O/D Nylon with nut and olive)
    9. A Jet Holder for the Fuel Jet. (1/8th BSP to 4mm O/D Nylon with nut and olive)
    10. Some 4mm O/D Nylon pipe to connect the solenoids to the point of injection
    11. Nitrous/Fuel Injector - or occasionally more than 1 depending on engine configuration
    12. Assorted brackets and mounting hardware, cable ties, grommets, wiring etc
    13. An arming switch
    14. Throttle operated Micro-Switch or other alternative


    Hmm, #10+9+8 bør være til højre benet, men resten?

  • NOS er et varemærke. Det er vel bare blevet noget folk kalder det, da det også er et af de populæreste.


    Gassen exploderer ikke ligesom mange mener det gør (eller animationerne i FF og alle de andre keglefilm viser). Gassen agerer sådan set som en slags ekstra ilt til forbrændingen. N20 fylder så vidt jeg ved ikke så meget, og deler sig når den kommer i forbrændingskammeret til nitrogen og ilt. Mere ilt, mere brændstof. ligesom al anden tuning handler det om at tvangsfodre motoren med så meget brændstof som muligt.

  • Quote

    Originally posted by Carlsen


    Hvilke parametre der er i at montere lattergas på en bil? Prøv og slå ordet "parametre" op og omformuler dig.


    Og Carlsen keder sig igen..


    parametre, der er vel nogle ting variable ting ved en motor kunne jeg forestille mig?
    Udminbart tænkte jeg på karosseriet, er vel en grænse for hva det kan holde til af tryk... Såvidt mig bekendt blandes det med benzinen, og ligeledes hvilke forehold dette skal forekomme, jah, jeg tvivler på jeg har nævnt alle de ting man bør tage i betragtning..


    Men hvis du ikke er tilfreds, så indsæt ordet "faktorer", hvis du mener det ellers vil ødelægge hele meningen.. :roller:


  • Øh, mener du hvad resten gør i sættet?


    Resten er rør, magnetventiler, fittings og dyser. Det er pærelet at montere. Du skal ikke engang lukke gassen direkte ind i indsugningsmanifolden.


  • Jeg tror ikke du skal bekymre dig om karosseriet. Det er nok snarere motoren. Lattergas er hårdt ved sagerne, især hvis man lader det løbe alt for længe af gangen.


    Keder mig ikke (medmindre du mener at besvare dine spørgsmål skulle være grund til kedsomhed), det lyder bare som om du prøver at bruge nogle fine ord, men ikke helt kan formulere dig med dem. Og ja, jeg ved godt hvad ordet parametre betyder, netop derfor jeg lagde en bemærkning.

  • Men er mere den del i motoren, hvor hvad connectes, hvorledes jeg beregner hvor meget motoren kan tåle (går ud fra det er temperaturen som er alt afgørrende, og derfor kølesystemet til motoren.. Hvorfor et kæmpe res kunne være praktisk, eller en ekstra køler)


    Ville jo være for dumt at rodde med det og så futte en motor af fordi man skal være lidt karlsmart med sin begrænsede kompetance indenfor det pågældende fagområde.. (og ja det lød skide godt da jeg skrev det :)) )

  • Det er som sådan simpelt nok.


    Man monterer sættet som det er beskrevet i vejledningen. Man starter med den mindste dyse for at være sikker.


    Når det er monteret og man styrer det hele med en timer således at gassen ikke skydes ind i mere end 6-8 sekunder ad gangen med, så kører man et par test runs og hører GODT efter tændingsbanken - det lyder som klirren fra et par tomme ølflasker.
    Hvis ikke den banker, går man op i størrelse til det kommer, og så 1 eller 2 dyser ned igen.
    De første 2-3 uger har man sine tændrør ude ofte for at tjekke for nedsmeltning på sideelektroden og flækket keramik rundt om centerelektroden. Det er klare indikatorer for om man er for langt oppe i effekt og man bruger systemet for meget.


    Forekommer de ting ikke, er man indenfor sikkerheds margenen.


    Som med al anden tuning, skal man ikke lige forvente at motoren holder længere end før - specielt ikke hvis man gasser når den er kold, eller for længe ad gangen.


    Man bør snakke med et firma som Autobremsen i rødovre eller lignende firmaer som har rodet med den slags i mange år - de ved gerne hvad de snakker om. Både tips og tricks, men så afgjort også hvad man skal passe på, og dysetider og om det skal være vådt eller tørt anlæg (med eller uden benzin mens man skyder gassen ind) og hvordan og hvorledes.


    Som afsluttende bemærkning, vil jeg sige at NOS er fattigrøvstuning i den udstrækning de fleste mennesker gør det. Man bør bygge en motor med stærkere plejlstænger, lejer, stempler og programmerbar motorstyring hvor NOS systemet indgår. Så får man meget mere effekt, kan styre det, og slipper for at blive hentet af Falck hele tiden.


    Af tidligere biler kan jeg nævne en Kadett C 2,4 (Manta400 motor) som fik 110hk ekstra oveni de 185 den havde da jeg monterede systemet. En Yugo en af mine kammerater havde, fik 31hk oveni de 45 den havde std - så det gik godt udover stepperne.


    Siden da, har jeg kun rodet med konventionel tuning - det er nu sjovere at kunne tæve bilen i timevis uden den brokker sig. :D

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet 2 gange, sidst af Sajmon ().


  • NOS er uden tvivl den tuning som giver flest heste kontra, hvad det koster!


    Self er det ikke den mest holdbare, eller sjoveste løsning, men den giver rigtig godt kontra, hvad det koster.


    Afsluttende bør det jo også siges, at du ikke får din bil synet, hvis syns gutterne finder det. - at der så findes mange løsninger på det problem er en anden snak :roller:

  • Det giver uden tvivl flest HK per krone, men er også den suverænt mest usikre og varierende "tuning" man kan lave.


    Enten holder motoren, eller også brækker den sig i lårtykke stråler. Man ender gerne med at blive øvet i toppakning skift.


    Og så dur den kun til optræk - som jo koster et klip i styrebrevet i fald det bliver opdaget. :oops:


    Egen erfaring siger mig at gode dæk/fælge og en god undervogn er klart at foretrække fremfor effekt.
    Det er ikke uden en vis morskab at jeg ligger og kører lige op med - og gerne hurtigere end biler der har over 3 gange så meget effekt som min, på bane. :T

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

  • Der er da også klart andre ting jeg ville foretage mig omkring tuning end lattergas, men som prikken over i´et skal den ha lattergas.


    Har en bekendt, som har haft det i to biler nu, men de var også gennemtunede på alle andre punkter.

  • Quote

    Originally posted by Niller
    man må heller ikk ramme omdejngings begrænseren så sprænger dit topstykke..:D


    Det har jeg godt nok ikke hørt om før...?


    Hvorfor skulle det sprænge?

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Quote

    Originally posted by Niller
    man må heller ikk ramme omdejngings begrænseren så sprænger dit topstykke..:D


    Det er en sandhed med modifikationer...


    omd begrænseren sidder der af samme grund - så man ikke får taget livet af den stakkels lille motor.


    Der er omtrent ligeledes uendelige mange muligheder for at flække et topstyk. Sådan næsten da. Overdrivelse fremmer forståelse

  • Når vi er inden omkring omdrejninger, lavede jeg lige jordens største bommert for et par måneder siden..
    -Havde lidt småtravlt, og gear-skiftet skulle gå lidt hurtigere end normalt..
    Det forsagede så at jeg skiftede fra 3-2, i stedet for 3-4, med 130 i timen.. Koblingen kom heldigvis ligeså hurtig ned igen som den kom op..
    Det lød ikke just godt, men der er ikke sket noget.. Utroligt nok, for den kom over de 6.000 omdrejninger.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Nu er 6000 rpm heller intet problem for de fleste motorer, hvorimod 7000 er tæt på grænsen for meget andet end Honda og visse toyota modeller.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....