Tror du på Julemanden ?

  • .. Ja, jeg ved godt den er gammel, men derfor er den nu sjov nok alligevel. :))


    Der er ca. 2 milliarder børn (personer under 18) på jorden.
    Imidlertid skal julemanden ikke besøge muslimer, hinduer, jøder eller buddhister,
    hvilket reducerer antallet til 15 % eller 378 millioner. Med et verdensgennemsnit
    på 3.5 børn pr. husstand er der altså 108 millioner husstande at besøge, idet vi
    antager, at der er mindst ét artigt barn i hver.


    Julemanden har, p.g.a. jordens forskellige tidszoner og rotation, ca. 31 timer
    at klare sit arbejde i, idet vi antager, at han rejser fra øst mod vest, hvilket
    ville være logisk at gøre. Det svarer altså til, at han besøger 967,7 husstande
    pr. sekund. Det vil altså sige, at for hver kristne husholdning med et artigt barn
    har julemanden ca. 1/1000 sekund til at parkere slæden, springe ud og hoppe ned
    gennem skorstenen, fylde sokkerne, der hænger på kaminen, anbringe de resterende
    gaver under træet, spise det slik der er lagt frem til ham, kravle op igen gennem
    skorstenen, hoppe op i slæden og fortsætte til det næste hus.


    Idet vi antager, at alle hustande, som skal besøges, er jævnt fordelt
    (det ved vi selvfølgelig, at de ikke er, men vi vil antage det til brug for beregningerne),
    er der ca. 1 km. mellem hvert hus i gennemsnit. Det giver en samlet rejse på
    ca. 100 millioner km, idet toiletbesøg og pauser fraregnes. Det vil sige, at
    Julemandens slæde flyver ca. 1000 km isekundet eller 3000 gange lydens hastighed.
    Til sammenligning kan nævnes, at det hurtigste menneskeskabte fartøj nogensinde,
    rumsonden Ulysses, flyver ca. 50 km i sekundet. I øvrigt kan et konventionelt
    rensdyr max. løbe ca. 30 km i timen.


    Nyttelasten i slæden er et andet interessant aspekt. Idet vi antager, at hvert
    barn minimum får et lego-sæt af mellemstørrelse (1kg), skal slæden medtage over
    10000 tons, julemanden selv ikke medregnet. På land kan et normalt rensdyr max.
    trække ca. 200 kg. Selv hvis vi antager, at de specielle flyvende rensdyr kan trække
    10 gange denne vægt, kan opgaven ikke klares med 8 eller 9 - julemanden ville have
    brug for 360000 rensdyr. Dette vil, sammen med gaverne bringe slædens samlede vægt
    op på ca. 600.000 tons.


    600.000 tons, som flyver med 1000 km i sekundet skaber en enorm luftmodstand.
    Dette ville opvarme rensdyrene på samme måde som en meteor, der kommer ind i
    jordens atmosfære. De to fører-rensdyr ville hver absorbere en energi på 14.300
    trilliarder joule pr. sekund, eller 14.300 trilliarder watt. De ville simpelthen
    flamme op øjeblikkeligt, og rensdyrene bagved ville blive udsat for overlydsbrag
    og derefter selv flamme op. Den samlede rensdyrflok ville være brændt af i løbet
    af 4,26 tusindedel af et sekund, dvs. ca. når julemanden er nået til det femte hus.


    Men det kan i øvrigt være lige meget, for idet julemandens slæde accelererer fra 0 til
    1000 km/s på 1/1000 sekund, vil alle i slæden blive udsat for en kraft 17.500 gange
    stærkere end tyngdekraften. En julemand på 150 kg. (vægten skønnet ud fra eksisterende
    billedmateriale) ville blive naglet til bagenden af slæden svarende til en vægt på ca. 3
    millioner kg, hvilket øjeblikkeligt ville knuse hvert et ben i hans krop og forvandle
    ham til en gang splat.


    Konklusionen er derfor, at hvis julemanden nogensinde har eksisteret, er han død nu.

  • Hehe...selvfølgelig findes Julemanden. Hvem tror du selv står bag AMD?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • *sigh* Folk i disse dage har bare ingen fantasi!

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by Getalife
    bah.. det er jo derfor julemanden har hjælpere...


    ... Så må han fandme have en hel del, men på den anden side, så kan han jo så ikke bringe gaverne ud selv og det fik jeg af vide da jeg var helt lille.... hmm... Voksne er fulde af lort... *G* :))

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten


    ... Så må han fandme have en hel del, men på den anden side, så kan han jo så ikke bringe gaverne ud selv og det fik jeg af vide da jeg var helt lille.... hmm... Voksne er fulde af lort... *G* :))


    Ja de voksne er fulde af lort, det er kun de specielt søde han besøger personligt :)) Men tro mig, han findes skam :O

    Asus P8P67 pro | Intel core i7 2600k | 2 x Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB | Corsair 2 x 4GB DDR3 Vengeance
    80GB Intel X25 SSD, 2 x 320 GB Seagate 2700.7 | Coolermaster Cooldrive 4, Fan Controll
    Lian li Kabinet | Dell UltraSharp U2410, Samsung Syncmaster 226BW | Sony MDR-V700DJ Headphones
    Logitech: Internet Navigator Keys, VX mouse, Freedom 2.4 Joystick


  • Hehe.. Det er en cool historie...
    Kan huske da jeg gik på gymnasiet, der fik vi besøg af en eller andet fysiker, og han fortalte denne historie med formler, tegninger og meget mere..
    Yderst underholdnende time.. :D

  • Troede også engang på julemanden og nisser, til jeg fandt ud af de gamle lagde tingene i min hjemsko i vinduet, så var det ligesom man opdagede hvad det gik ud på ..


    Julemanden var jo også engang blå, men er rød idag pga. Coca Cola .. ved ikke om en har nævnt det, men hva fanden .. 8)

  • tja.. jeg gjorde.. ved sq ik lige om jeg tror på ham mere... da jeg efterhånden har fundet mange mine julegaver gemt under min mor og fars seng hehe..

  • Quote

    Originally posted by The_Unforgiven
    He he he.


    Du er da funny.
    Nej kun 9 år.


    The_Unforgiven


    Jaaa, syntes jeg også jer, men blev lidt nysgerrig for jeg har en ven der er et par år yngre end mig han har nogle forældre der er lidt så gamle/unge som dig... Man ved jo aldrig med folk... :))