Arve regler

  • Har lidt lidt på nettet, men synes ikke helt jeg er blevet det tand klogere omkring dette!


    Min farmor har værdi papire for omkring en mill, som hendes 2 børn arver. Oprindeligt var der 3, men jeg mistede min mor for omkring et år siden, og ved ikke hvor vi står når arvenen skal gøres op.


    Arver vi min afdødes mors anpart, og hvordan er arveafgiften?

  • Quote

    Originally posted by bublegum
    Har lidt lidt på nettet, men synes ikke helt jeg er blevet det tand klogere omkring dette!


    Min farmor har værdi papire for omkring en mill, som hendes 2 børn arver. Oprindeligt var der 3, men jeg mistede min mor for omkring et år siden, og ved ikke hvor vi står når arvenen skal gøres op.


    Arver vi min afdødes mors anpart, og hvordan er arveafgiften?


    Spørger du om du kan arve din døde mors rettigheder som den datter hun er ? ... Tror jeg sgu ikke du skal regne med, men spørg en advokat der har arv mv. som speciale.


    Du kunne også bare vente til arven gøres op ... Det skej jo nok i henhold til gældende regler.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten


    Spørger du om du kan arve din døde mors rettigheder som den datter hun er ? ... Tror jeg sgu ikke du skal regne med, men spørg en advokat der har arv mv. som speciale.


    Du kunne også bare vente til arven gøres op ... Det skej jo nok i henhold til gældende regler.


    Jeg planlægger ikke mord eller andet, vi sidder bare nogle stykker og snakker om dette.


    Arver jeg min afdøde mors andel eller er det de tilbagelevende der modtager denne.

  • Hvis hun kan lide dig arver du nok noget :P

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Originally posted by bublegum
    Jeg planlægger ikke mord eller andet, vi sidder bare nogle stykker og snakker om dette.


    Beskylder dig heller ikke for noget. Dog lidt morbidt at tænke på syntes jeg



    Quote

    Originally posted by bublegum
    Arver jeg min afdøde mors andel eller er det de tilbagelevende der modtager denne.


    Det ville være dybt uretfærdigt over for din mors søskende hvis dig og dine søskende skulle arve på lige fod med dem, så tvivler stærkt på at det er sådan. Kan være der er en lille trøstepræmie til jer, men som sagt ... Snak med en advokat om det ingen du ser for mange dollar-tegn i dine øjne ...


  • Det er jo bare en snak vi har. Elsker da min farmor meget, men vi sad bare og diskuterede arv osv, og kom ind på dette.


    Beklager da hvis jeg støder nogen

  • Det du spørger om er der ingen her på Tweak der vil kunne udtale sig om. Alle arvesager (testamenter) er forskellige, så hvis du vil vide hvordan du selv står og hvilken arv du tildeles, efter din mormors død, er du nødt til at kontakte familieadvokaten og så kan han/hun fortælle dig alt. :)

  • Der skulle ha stået da min morfar døde, der fik mine 2 brødre og jeg vores mors del af arven, på lige fod med min mors søster, så hun fik halvdelen og vi delte den anden halvdel ;)


    Så er det måske lidt nemmere at forstå :T

  • Quote

    Originally posted by moppe
    Jeg har selv mistet min mor, da min farfar døde fik min mors søster den halvdel hun skulle ha, mine 2 brødre og jeg delte min mors del.


    Og det tror jeg også er den normale fremgangs måde inde for arv :D


    Hvordan kan det være at din mor og din mors søster arvede noget da din farfar døde ?

  • Quote

    Originally posted by bublegum
    Har lidt lidt på nettet, men synes ikke helt jeg er blevet det tand klogere omkring dette!


    Min farmor har værdi papire for omkring en mill, som hendes 2 børn arver. Oprindeligt var der 3, men jeg mistede min mor for omkring et år siden, og ved ikke hvor vi står når arvenen skal gøres op.


    Arver vi min afdødes mors anpart, og hvordan er arveafgiften?


    Øhm. Mon ikke det er din far der skal arve din farmor? ;)


    Men jeg er ret sikker på, at børn under alle omstændigheder deler den døde forældres andel. Dvs. de andre søskende får ikke mindre af den grund, en del af arven bliver bare "sendt videre".


    På samme måde kunne min mor arve en fætter, da han ikke selv havde børn, og så gik pengene til hans forældres søskende, og da min mormor var død på det tidspunkt skulle den sum hun skulle have haft deles imellem min mor, min morbror og mine mostre.

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Måske fordi at det havde han ønsket? :roller:


    Kan man gøre sin egen side af familien arveløs og sige at den anden side skal arve ? ... Syret nok ... Det er jo også en måde at starte en familiekrig på hvis folk er grådige nok ... Som mange jo er ... :boxed:

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Kan man gøre sin egen side af familien arveløs og sige at den anden side skal arve ? ... Syret nok ... Det er jo også en måde at starte en familiekrig på hvis folk er grådige nok ... Som mange jo er ... :boxed:


    Det behøver jo ikke være sådan at farfarens egne børn ikke fik nogen arv. Det kan være at han bare har spredt det mere ud til de forskellige, og ikke kun de nærmeste. ;)


    Og sandt nok, arvesager har ofte været skyld i familiestridigheder, især pga. uenigheder om arvens fordeling. På den anden side er det jo også kun rimeligt at hovedpersonen har frit råderum og selv bestemmer over sine værdier og hvad der skal ske med dem. :)


  • Hej burger,


    Det var netop det jeg selv konkluderede. Skulle også stå mormor :(
    Juleøl gør en underlig hehe

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Det behøver jo ikke være sådan at farfarens egne børn ikke fik nogen arv. Det kan være at han bare har spredt det mere ud til de forskellige, og ikke kun de nærmeste. ;)


    Og sandt nok, arvesager har ofte været skyld i familiestridigheder, især pga. uenigheder om arvens fordeling. På den anden side er det jo også kun rimeligt at hovedpersonen har frit råderum og selv bestemmer over sine værdier og hvad der skal ske med dem. :)


    Tja, hvor mange halvdele kan man lave af noget ? ... :crazyeyes:


    "da min farfar døde fik min mors søster den halvdel hun skulle ha, mine 2 brødre og jeg delte min mors del."


    ... Så kan du se hvorfor jeg blev forvirret ? ... Det lyder ikke til at være en helt normalt situation.


    Medmindre gutten bare ikke kan kende forskel på hans mormor og hans farfar ... :))


  • Hold nu din sarkasme lidt igen. Har du hørt om det er menneskeligt at fejle.

  • Hvis din mor er død, og hun havde to søskende, og den sidst levende af din morfar/mormor dør, arver du på lige fod med din afdøde mors søskende, da du er hendes livsarvning.


    Har selv prøvet det samme hvor jeg arvede efter min farmor, hvor min far var død for inden. Og min far havde en bror.

  • Quote

    Originally posted by Martin
    Hvis din mor er død, og hun havde to søskende, og den sidst levende af din morfar/mormor dør, arver du på lige fod med din afdøde mors søskende, da du er hendes livsarvning.


    Har selv prøvet det samme hvor jeg arvede efter min farmor, hvor min far var død for inden. Og min far havde en bror.


    Det var også det vi gik udfra. Hvordan er det så med arveafgiften ?