Hvad koster min PC pr. dag

  • Godaften fellowtweakers....


    Jeg kunne ikke sove og kom blandt flere ting til at tænke på hvad min computer koster mig i kr om dagen - ja, det er ikke sket for mig før :crazyeyes:


    Problemet er, at jeg ikke har nogen ide om hvordan jeg skal regne det ud og søger derfor hjælp.


    Hvis man antager at min pc kører 24 timer i døgnet, hvad koster det mig så i kr?


    Til det må man skulle bruge antal W computeren bruger, hvilket jeg regner med er omkring 300W idle og load tid taget i betragtning (Tror I det er helt ved siden af? Se evt. signatur.


    Hvad W koster har jeg ingen ide om men håber I kan hjælpe.


    Er der andre oplysninger som skal I skal bruge?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • så er det jo bare at udregne det ;)


    Kender ikke alle dine parametre, men hva' er der at gøre ved det, computeren er livsnerven ;)


    Og er ikke værdere end komfuret pr. dag tror jeg.. ;)

  • Der er et pizzeria lige overfor, og det er som sagt fordi jeg ikke ved hvad EL koster samt fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal regne det ud :D


    Kom frisk?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Tjaa, kunne man ikke investere i et el-måleinstrument af en art, og finde ud af det på en måde?


    bare en tanke. :idea:


    EDIT: Du kan evt. få stillet din nysgerrighed en smule ved at kigge ind på http://www.elsparefonden.dk hvor man kan læse om priseksempler på computeren og dens typiske strømforbrug. Desuden kan man vist beregne sit eget, på en måde... Se selv nærmere. ;)

  • du kan låne en watt måler af dit elselskab..silvan osv sælger dem vidst for 70 kr eller lign....hvad el koster pr kilowatt er jo noget du må kunne se på dit elselskabs hjemmeside....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    Tjaa, kunne man ikke investere i et el-måleinstrument af en art, og finde ud af det på en måde?


    En sådan kan man såmænd bare låne hos sit elselvskab.


    Tilbage da jeg flyttede hjemme fra, målte jeg alle mine ting. Min hidtidige computer inkl. skærm slugte omkring 230w i timen.

  • En computer er smådyr at ha stående tændt hele dagen, hvis den vel og mærket bruger 300watt i gennemsnittet..
    Jeg har købt mig en super god el-måler fra DongEnergy. Den viser utrolig mange ubrulige ting, men sjovt er det :crazyeyes: .
    Den er dog noget dyere end Haralds.


    Jeg har ikke sat den til computeren endnu, men regner jeg med at gøre en af dagene, og så kan jeg da hurtig fortælle dig hvad min f.eks. ligger i i pris, da den også beregner det for en. Men der er naturligvis forskel på din og min com.


    Hvis din computer bruger 300 watt, så bruger du lige omkring for lige under 12kr om dagen.. 11.88kr om dagen hvis i betaler 1.65kr/Kwh. Det svarer så til 4336kr om året.


    Og har endnu ikke set en elmåler til 380-400V.. Min futter i hvert fald nok af hvis jeg smækker til så stor en spænding.


    Og Butcher, nej, tror heller ikke den bruger så meget.. Det er nok nærmere strømforbruget når man sidder og spiller.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Er jeg den eneste der tænker at hans computer næppe bruger 300w i idle?
    Jeg gar ikke målt min nuværende, men min tidligere (1700+, radeon9500pro, crt skræm osv) brugte ikke over 120-130 stykker ved idle. Nye computere bruger næppe det dobbelte...


    Narj, det tror jeg nu heller ikke den gør. Men det afhænger også meget af skærmen. Sidder man med et monster af en CRT, så kan der nemt ryge en masse watt bare på den konto. Min spand, som slugte 230w i timen, var overclocket samt CRT-skærmen var en gammel satan.


    Men under alle omstændigheder, er det dyrt at have svinet tændt 24/7.

  • Quote

    Originally posted by |KLS|
    Hmm, er det ikke bare 300W=0,3kW:


    E=p*t=0,3kW*24h=7,2kWh


    Så skal du bare finde hvad en kWh koster fra din elleverandør.


    Det var det jeg manglede :) Tak for svarene - har fundet ud af at prisen for mig er 50,04 øre pr. kWh, hvilket derfor må betyde at min pc bruger 3,6kr pr. døgn.


    Min pc kører vel 10 timer i døgnet så det er omkring 1,5 kr det koster mig i døgnet? Det kan sq da ikke passe - hvad er jeg så nervøs for :D



    Eller hvad? :rolleyes:


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Narj, det tror jeg nu heller ikke den gør. Men det afhænger også meget af skærmen. Sidder man med et monster af en CRT, så kan der nemt ryge en masse watt bare på den konto. Min spand, som slugte 230w i timen, var overclocket samt CRT-skærmen var en gammel satan.


    Men under alle omstændigheder, er det dyrt at have svinet tændt 24/7.


    Hvad du læse hvad jeg skriver, så er det 300W i "gennemsnit" i løbet af dagen :) Alene gfx bruger jo omkring de 200W...


    EDIT: Okay, nok mere omkring de 100W retter jeg mig selv til :) Så er det vel omkring 200W den bruger


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Quote

    Originally posted by Søndergård


    Hvad du læse hvad jeg skriver, så er det 300W i "gennemsnit" i løbet af dagen. Alene gfx bruger jo omkring de 200W...


    Sluger grafikkort så meget strøm nu om dage :boxed:


    Men under alle omstændigheder, skaf dig en elmåler, hvor du måler forbruget over 1 time i idle og en time med knald på.

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Sluger grafikkort så meget strøm nu om dage :boxed:


    Men under alle omstændigheder, skaf dig en elmåler, hvor du måler forbruget over 1 time i idle og en time med knald på.


    Joh det er da vist der som blev skrevet tidligere i tråden?


    Men ja de bruger vist en del. Synes dog 200w lyder af meget? men måske..


  • Synes jeg lyder temmelig billigt..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Nej, nåede lige at lave en edit :)


    Well kan I sige om jeg ellers har regnet det korrekt? Hvis W skal ændres til 200 så er det jo under 1 kr om dagen, det kan da ikke passe! ?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Joh det er da vist der som blev skrevet tidligere i tråden?


    Men ja de bruger vist en del. Synes dog 200w lyder af meget? men måske..


    Hvis det er tilfældet, så skal jeg godt nok ikke have et alt for stort grafikkort i en nær fremtid. Skal da ikke have noget, som sender elregningen op i skyerne.


    Anyways, hvordan kan du ligge på en elpris af ca. 50 øre pr. kwh (1,5 kr. er mere realistisk), Søndergård ?

  • Jeg har checket op på det og har også ændret det til 200W ialt... Gfx bruger knap 100W (Kan dog ikke finde ud af load, men gamer ikke ret meget...)


    Men noget må der da være galt - ellers skal jeg have 8800GTX som bruger 285W i load :D


    EDIT: Energimidt skriver for Hernining:


    Elpriser - EnergiMidt Net Vest
    Gældende pr. 1. oktober 2006 for kunder med et årligt forbrug under 100.000 kWh.


    Pris pr. kWh 173,44 øre så det var lidt mere :)


    Dvs. ca. 3,6kWh * 1,7kr = 6,12 kr om dagen... Det er sq da ikke galt. 183 kr pr. mdr. for at have en moderne computer kørende 10 timer i døgnet.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet 2 gange, sidst af Søndergård ().