Sammenhængen mellem vinkelhastighed og moment

  • Jeg har et spørgsmål der hænger på fysik a pensummet... Hvad er sammenhængen mellem vinkelhastighed og moment?


    Jeg har opgivet en akse, med et inertimoment og en diameter og så har jeg beregnet mig frem til det bremsede moment fra nogle bremseklodser... nu skal jeg så beregne vinkelhastigheden og den har jeg lidt svært ved at greje


    Jeg har endevendt alle mine 5 bøger...


    Håber der er nogle fysik a gutter derude :) på forhånd tusinde tak


  • Hvis jeg kan finde mine bøger, skal jeg gladeligt hjælpe dig - men de er pt. forsvundet :S


    Der er en nogle enkle formler for beregning af vinkelhastigheden.

  • vinkelhastighed = w


    Moment = M


    x = krydsprodukt (bare gane hvis vinekl 90)


    M = r x F


    w = L/I


    L = r x p


    p= m*v


    L = Iw


    edit: Skrev bare formlerne, men har jo ikke fået nok af vide til at kunne skrive mere...


    btw så den først lige nu...

  • Jeps jeg er også endt med den impuls der.. men den har jo netop ingen fart på hehe... så gætter jeg på tossen bare vil ha os til at udtrykke noget med en fiktiv fart i :pokey: den har heller ingen masse :)) skønt

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Jeps jeg er også endt med den impuls der.. men den har jo netop ingen fart på hehe... så gætter jeg på tossen bare vil ha os til at udtrykke noget med en fiktiv fart i :pokey: den har heller ingen masse :)) skønt


    Massen er ubetydeligt, da den ikke har invirkning på M


    Har du noget med T også ?(


    edit: t=tid

  • Nej det er jo det... jeg har absolut intet med.. udelukkende inertimomentet for aksen og det bremsede moment


    Og jo massen spiller en rolle, hvis jeg skal se på impuls... p = m * v
    Det giver også udemærket mening, at vægten af et roterende emne spiller en rolle på vinkelhastighed