Arbejde i USA - Hvem herinde var det?

  • Hey mindes at have læst at en herinde fra, skulle bo i usa i nogle mdr. mens han havde et arbejde ved rocky mountains eller noget i den retning?


    Er selv ved at undersøge ideen om et års arbejde i USA efter jeg er færdig med min nuværende uddanelse, men kan ikk huske hvem herinde det var :(


    Er der nogen der ved det ? Har nemlig nogle spørgsmål til personen :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Nå ok :D


    Ja ved godt du har været derovre faktisk, hvordan var det ?


    Er det sådan en hardware shop eller noget, der du arbejdede?


    Og hvordan var forholdende mht. løn og bo-sted?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • Det var en rigtig fed tur. Det var ulønnet, fordi det var i forbindelse med min uddannelse, og jeg boede så ved min søster. Jeg fik dog et godt indblik i lejepriserne i området. Ja, det var i en computerforretning, hvor jeg hyggede mig med at fejlfinde, reparere og samle computere.


    Nu opholdt jeg mig ikke ret langt fra LA og Hollywood, og det i sig selv gør det åbenbart til et dyrt sted at bo. Lejlighederne er dyrere end man f.eks. ser i Herning, og den lejlighed som min søster bor i (2 værelses, 2 badeværelse, stue og køkken ud i et) som ligger langt fra centrum og i den alleryderste udgang fra byen koster små 1000$ i leje. Der er dog stater hvor det er langt billigere at bo, så det er noget du skal undersøge hjemmefra.


    Mindstelønnen er ikke ret høj i USA (ca. 7-8$ i timen) så det vil være en rigtig god idé at have en opsparing klar. Det er dog ikke ret dyrt at spise derovre, og der er i hvert fald ikke moms på fødevarer i Californien. En menu på McD koster f.eks. halvdelen af hvad den gør herhjemme, og der er naturligvis gratis refill af sodavand. Der findes også fastfoodkæder der er billigere end McD. Maden i supermarkeder er heller ikke overdrevet dyrt, vi havde dog en tendens til at spise meget ude, netop pga. prisen, nemheden og dovenskab.


    Nu brugte jeg bus som transportmiddel når jeg skulle på arbejde, eller hvis jeg skulle ind til byen alene i weekenden, og det er slet ikke som man kender det herhjemme. Det er billigt (25$ for et månedskort hvor jeg boede, 1$ for en enkelt) men køreplanerne er ikke de fedeste. Jeg havde ca. 25 km. på arbejde, og det tog ca. 1 time med bussen fordi de ikke altid passede sammen. Jeg var dog tvunget til at tage hjemmefra to timer før jeg skulle møde, fordi det var der den sidste bus kørte om morgenen der hvor jeg boede. Heldigvis er biler ret billige derovre, så har du kørekort, er det også en mulighed.


    Det er sådan lidt om hvordan min tur var, men forholdene afhænger meget af hvilken stat du befinder dig i. Hvis du vil vide mere, så kan du bare prøve at stille spørgsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

  • Ok det var bestemt noget jeg ku bruge det der burger - mange tak :D



    Ang. det med mad og busser, så vidste jeg det allerede, da jeg selv var på ferien i Florida (Miami og Orlando) i sommerferien :)


    Vi spiste også ude hver dag, undtagen morgenmad som vi selv lavede på hotel værelset.


    En IMO værdig konkurrent til Mc.D er "Wendy's" som laver rigtige gode burger! Der er faktisk frisk salat i de små hamburgere :idea:


    Og supermarkederne er faktisk os ret billige. Blev lidt forbløffet over at man kunne få 12 dåse cola, sprite, mountain dew etc for 2.89$ :9xo


    Jeg ska li ha fundet ud af hvor gammel man ska være som "udlænding" for at få amerikansk kørekort. Jeg ved at minimums alderen for at køre i den bil vi lejede var 21 men det kan vel os bare være bil udlejerens regl? Eller er det "tourist alderen"?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by JuiCe
    Hey mindes at have læst at en herinde fra, skulle bo i usa i nogle mdr. mens han havde et arbejde ved rocky mountains eller noget i den retning?


    Er selv ved at undersøge ideen om et års arbejde i USA efter jeg er færdig med min nuværende uddanelse, men kan ikk huske hvem herinde det var :(


    Er der nogen der ved det ? Har nemlig nogle spørgsmål til personen :)


    Hvad er det du gerne vil vide?


    jeg har slev været der over, et par gange, da min stedfar er fra usa, så vi er ofte der over, bare sådan lige for sjov :T


    det var meningen at jeg skulle arbejde der over for hans firma sidste år, men så gik der ged i det, så blev hjemme

  • Vil egentlig gerne vide hvordan folk der har arbejdet derovre kom i kontakt med arbejdsgiverne?


    Hvordan de fandt et sted at bo? (Jeg har ikk familie derovre lisom Burger;) )


    Hvor mange penge man evt. selv havde med som "sikkerhed" osv?


    Og sådanne praktiske ting.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • altså, hvis man ikke har lidt kontakter der over til, vil jeg sige det er lidt svært, da du selv skal finde alt, og aldrig rigtig kan vide om de snyder dig over telefonen/mail... jeg havde nogle venner der var der over, lejede en bil på den ene side, og kørtre til den anden side, de havde en fast pris da de lejede den, men da de afleverede den på den anden side ville de Også ha penge, så de snyder en der over....


    Snak med din fagforening, de plejer at kunne hjælpe lidt med det med arbejde, og hvis du finder noget igennem dem, så er det næsten sikkert at de er gode, og så kan de der over hjælpe dig med at finde et sted at bo.


    det med penge, jeg ville sige, spar 2-30.000 op, så er du sikker på det væreste

  • Quote

    Originally posted by JuiCe
    Ja ok mange tak Angelus :D


    så lidt.. ;)


    Når du finder ud af om du skal afsted og hvor hen, så skriv da lige det, for der er mange ting man skal passe på der over som man ikke lige tænker over...


    bare som det med at ryge hvis du gør det, i MANGE stater nu der over, må man næsen ikke engang ryge udenfor, kun ved Bestemte RygeSkrallespande og ellers kun inde på ens egen grund og alt muligt, man må heller ikke sove i sin bil og altmuligt hehe

  • Ja det nogle mystiske regler nogle gange, men på sin vis også fornuftige nok ;)


    Kan godt lide at man i parker som Disney og Universal studious skal gå hen til bestemte små arealer for at ryge. Der er man skjult bag en busk så man ikke er til gene for andre folk :crazyeyes:


    Det oplevede vi ihvertfald i sommers hehe.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2