Øjensygdom - keratoconus

  • Her er lige en lille historie, og derefter et par spørgsmål. Hvis du ikke gider læse min historie, så scroll ned i bunden :P


    Første gang jeg lagde mærke til at synet måske ikke var helt, som det skulle være, det var i januar i år. Der nævnte jeg det til min mor (jeg var 16 - bor stadig hjemme), men hun sagde bare at det var fordi jeg havde siddet for meget foran computeren.
    Så blev der ikke snakket om det i lang tid.


    Men her i sommers fik jeg en blodsprængning i det højre tror jeg det var. Det er nu meget normalt, men forsvandt ikke af sig selv, så tog op til min læge. Hun gav mig noget at dryppe med.
    Da jeg alligevel var inde i byen, og havde god tid, så tog jeg også lige ind til en optiker, for at få tjekket synet.
    Jeg blev placeret i den der stol, og han viste mig bogstaver og satte glas ned foran.
    Da jeg kom ud fra rummet, og han skulle komme med resultatet, så sagde han bare "Der er noget helt galt. Du skal have en tid hos en øjenlæge med det samme."
    Jeg fik en tid hos øjenlægen ca. 1½ uge efter.


    Han kiggede først på det der røde jeg havde, da det min egen læge havde givet ikke hjalp. Han gav nogle andre dråber, og så forsvandt de næsten med det samme.
    Han startede så også på at tjekke mit syn. Jeg skulle læse bogstaver og og han prøvede med glas og lyste mig ind i øjnene og kiggede. Men han kunne ikke finde ud af hvad der var galt. Han sagde at vi skulle få en ny tid en anden dag, så ville han dryppe med noget bedøvende, så pupilen ville udvide sig, og han kunne kigge helt ind i øjnene.
    Jeg kom igen 1 uge efter, og blev dryppet. Han kiggede og alt det her igen. Han kunne stadig ikke rigtig finde ud af hvad det var.
    Han foreslog at det måske var keratoconus, men han havde ikke udstyr til at kunne sige det helt præcist. Så han ville sende en henvisning ind til Centralsygehuset i Esbjerg.


    3 uger efter kom jeg så derind. Hende damen der undersøgte mig kørte de samme tests igennem, som øjenlægen havde gjort.
    Hun kunne heller ikke finde ud af hvorfor jeg ikke kunne se særlig godt. Så hun sendte en henvisning videre til Århus Sygehus, da de vist nok som de eneste i landet, havde en scannet, der kan vist om man har den der sygdom.


    1½ måned efter (her i fredags) var jeg så i Århus. Efter en ventetid på 4 timer, kom jeg endelig til. Jeg blev scannet, og lægen kom med resultatet. Jeg havde keratoconus helt sikkert.
    Han sagde at jeg kunne se omkring 50% på den højre oje - og 30% på det venstre.


    Keratoconus gør at hornhinden bliver mere spids, end det skal være. Derfor bliver lyset brudt på forskellige måder.


    Første billed viser hvad der sker med lyset. Det andet viser hvordan jeg ser verdenen.


    Man kan ikke rigtig helbrede sygdommen - kun afhjælpe den.
    Man kan få nogle specielle kontaktlinser, der presser hornhinden ind i den rigtige form igen. Disse skulle efter sigende være ubehagelige at gå med.
    Ellers kan man vist nok blive laseropereret. Kommer an på hvordan sygdommen udformer sig hos den enkelte.
    Sidste udvej er at få transplanteret en ny hornhinde.


    Nu kommer spørgsmålet!
    Er der andre herinde der har den sygdom?
    Og hvordan har de "løst" problemet?
    Regner med at fo kontaktlinser - og jeg gider ikke bruge tid på at en eller anden tilfældig optiker skal prøve sig frem. så er der nogen steder, hvor de har erfaring med udformning af kontaktlinser til "min slags"?


    En lidt lang historie :P

  • ang det laseropereret syntes jeg du skal undersøge det noget mere, en af mine venner brugte brille, han blev laseropereret og efter det kan han se alt normalt, det kosted ca 20k men det er klart pengene værd.

  • Øjnene er noget af det vigtigste vi overhovedet har. Og især evnen til at se ordentligt og se langt betyder ENORMT meget i sociale sammenhænge, så jeg ville helt sikkert tage laseren, hvis det kan lade sig gøre.


    Det lyder ikke fedt, at skulle gå rundt med speciallavede kontaktlinser, som er deciderede ubehagelige at have i.


    Men, hvis du alligevel vil prøve det først, så tag Synoptik. Det er klart den største kæde, så de må have eksperterne også. Og tag en af de større forretninger.

  • Quote

    Originally posted by ^Genzo^
    må da være umulig at læse noget


    Hvis jeg bruger begge øjne, så kan jeg læse ting der er en arms længde væk. Det kan jeg også hvis jeg lukker der venstre øje.


    Hvis jeg kun bruger venstre øje, så kan jeg intet læse.

  • Quote

    Originally posted by NiEn
    ang det laseropereret syntes jeg du skal undersøge det noget mere, en af mine venner brugte brille, han blev laseropereret og efter det kan han se alt normalt, det kosted ca 20k men det er klart pengene værd.


    Det skal så også lige siges at i mange tilfælde er det gratis. Dvs. sygesikringen betaler. Det er vist noget lægen afgører. Jeg tror at mit tilfælde vil det være gratis. Jeg er ret nærsynet (-5 til 5,5 på begge øjne)

  • Quote

    Originally posted by sam


    Det skal så også lige siges at i mange tilfælde er det gratis. Dvs. sygesikringen betaler. Det er vist noget lægen afgører. Jeg tror at mit tilfælde vil det være gratis. Jeg er ret nærsynet (-5 til 5,5 på begge øjne)


    ja det kan godt ske, ved bare min kammerart fik det lavet på et privat hospital og der får man ikke lavet noget gratis.

  • Som jeg forstod det på lægen, så kunne man ikke laser operere mine øjne. Nogen steder var hornhinden så tynd at man ikke kunne skære i den.


    EDIT:
    Når man har den sygdom, så kan hornhinden blive ved med at bevæge sig (blive spids) i op til 20 år, tror jeg nok. Derfor kan man måske godt save et stykke af nu, men så ændrer den sig måske bare igen bagefter.

  • Det er sygt. Hvordan fanden har du bare holdt kæft med det fordi din mor sagde det med computeren? Det der er HELT galt, hvis du virkelig ser som på billedet.
    Har du altid haft det sådan, og først tænkt over det i januar eller er det dukket op?

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Det er sygt. Hvordan fanden har du bare holdt kæft med det fordi din mor sagde det med computeren? Det der er HELT galt, hvis du virkelig ser som på billedet.
    Har du altid haft det sådan, og først tænkt over det i januar eller er det dukket op?


    Det er langt fra så slemt som på billedet. Men princippet med at man ser det samme billede flere gange.


    Det er jo ikke noget det bare kommer fra den ene dag til den anden, men gradvist, så lægger man ikke så hurtigt mærke til det.

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Det er sygt. Hvordan fanden har du bare holdt kæft med det fordi din mor sagde det med computeren? Det der er HELT galt, hvis du virkelig ser som på billedet.
    Har du altid haft det sådan, og først tænkt over det i januar eller er det dukket op?


    Hvis du ikke har noget at sammenligne med, så er det jo på sin vis umuligt at vide om noget er galt...


    Jeg tænker f.eks. ikke det mindste over at jeg ikke kan bide mine fortænder sammen.. for jeg har aldrig kunnet gøre det, så jeg tygger bare på en anden måde


    På samme måde ka man vel sagtens tænke at sådan er synet bare... det er også langt værre at blive blind end at være født blind jo


  • Delvist rigtigt. Sådan er det feks med børn. Går ofte lang tid inden man opdager de har problemer. En af mine kollegers søn kom til to læger før en sagde han skulle have briller. Han har sådan nogle colabunde nu.
    Eneste grund til at det blev opdaget var at han rendte rundt og skvattede oftere end de andre børn.
    Har man synsproblemer opdager man det da sådan inden for rimelig tid når man kan se. Der er ting man ikke kan se på samme måde som sine kammerater osv. Det opdager man da.