V: Kørekort til 16-årige


  • Kilde: TV2.


    Hvad mener I om det her? Kunne I tænke jer at det blev en realitet, eller skal forslaget jordes og lade det fortsætte som nu?

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Det er ganske simpelt for ungt hvis du spørger mig. Der vil være for mange "bøller" eller hvad man skal kalde dem, der ville fræse rundt og kun skabe ulykker og drabsfald sikkert også! Jeg ville stemme tydeligt imod det!


    EDIT: Selvom der er en voksen ved siden af, tror jeg alligevel at der er voksne der siger "ta lige bilen ned og handle" eller noget.. såeh

  • Quote

    Originally posted by sunshine2003
    Jeg er stærkt IMOD ......


    Venstre suxxx .... :ph34r:


    at dømme et parti pga en udmelding fra en eller anden torsk er lidt overkill ikk ?




    Men jo - forslaget er efter min mening helt i skoven


  • Der lå nu også nogen humoristiske undertoner i det .. :))


    (Men kun mig der kunne hører dem) :crazyeyes:

  • Først og fremmest er overskriften på tråden ret så misvisende. Det er jo ikke sådan at man kan gå til køreprøve som 16 årig og derefter bgiv sig ud i trafikken på egen hånd! Havde det været det var jeg klart imod, synes ikke vi skal have det som i USA.


    Her i Sverige har der kun været gode erfaringer med det, og som nævnt er antellet af ulykker ed unge involveret meget lavere end i mange andre lande. Jeg ved at her i Sverige skal både de 16 årige og den som skal sidde ved siden af tilforskellige tests inde man overhovedet får lov til at få et "Övningskör" skilt som man skal køre med hvis det er den 16 årige der kører. Derudover skal man kunne bevise at begge har været til de nødvendige tests. Så helt anarkistisk er det ikke.


    Jeg kan godt forstå hvis folk straks stiller sig på bagben og råber vagt i gevær når de hører et forslag som dette, men jeg ser dagligt biler med føromtalte skilt og der er sgu aldrig nogen problemer med deres måde at køre på, det er det samme som at se en skolevogn.


    Hvis forslaget nogensinde kom til afstemning og jeg kunne stemme ville jeg da helt klart stemme ja. :)


    sunshine2003: Hvis du ikke har noget konskruktivt at komme med kunne du så ikke bare lukke ædespalten? X(

  • Nu hvor jeg selv er 16 år (endnu) mener jeg selv at det er for tidligt at begynde på sådan noget. Nu ved jeg ikke hvordan det er i andre byer men her i Nordborg på als i sønderjulland er der jo snart ikke andet en "scooter-bøller" og hvis de kørte bil i stedet ville det da gå helt galt! De kører jo af røv rent udsagt.. Jeg siger dog ikke at alle er sådan men MANGE unge mennesker kører ikke særlig pænt sagt på en mild måde..

  • Ikke fordi den voksne og ansvarlige person i højre side af bilen har en bremse at trykke på, ligesom kørelæreren.


    Er i hvertfald rimelig betænkelig ved det forslag.


    Måske det virker i sverige, men hvordan er de unges mentalitet derover i forhold til herhjemme (og andre lande, for den sags skyld)? Måske det ikke har noget andet sige. Bare en tanke der dukker op i mit hoved.

  • Jeg syntes det lyder som en fin ide, man skal dog have en smule erfaring først fra køreskolen hvis du spørger mig. Samtidig skal en tilsynsværende (forældre) være med. En voksen er jo bare 18 og man kan jo sagtens have venner der er 18+


    Jeg tvivler stærkt på at unge kører så råddent med de gamle i bilen.

  • Kan ikke se det slemme i det forslag. Det har da en god præventiv effekt på de unge, som der tales om, der som 18 årig skal befærde sig helt alene i trafikken sådan helt pludseligt. Kan sagtens se problemet ved det. I og med at man skal have en tilsynsførende med, er det jo også klart, at det er en beslutning, som en hel familie skal foretage. Eftersom det jo kræver, at "forældre" er med på idéen. Dermed kan forældre også vurdere, hvorvidt deres 16-årige er egnet til det eller ej.


    Men problemet er jo, at der er mange 18 årige der står alene med deres nye kørekort. Det er trodsalt noget andet, at køre rundt alene, end det er at køre i en skolevogn. Et eller andet bør der gøres og jeg synes dette er en fornuftig måde at angribe sagen på.


    Edit: Hvad jeg så ikke er vidende om er, hvad definitionen på en "erfaren bilist" er.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Quote

    Originally posted by SeePee
    Jeg kan godt forstå hvis folk straks stiller sig på bagben og råber vagt i gevær når de hører et forslag som dette, men jeg ser dagligt biler med føromtalte skilt og der er sgu aldrig nogen problemer med deres måde at køre på, det er det samme som at se en skolevogn.


    Sådan er det i Danmark. Der skal man helst stille sig på bagbenene. Generelt som folk er vi ret bange for fornyelser. Om det så er positive fornyelser så skal de negative nok blive trukket frem og overdøve det positive.


    Det seneste eksempel på at danskerne virkelig kunne stille sig på bagbenene var ved alle børnehaveblokader. Alle de gange hvor jeg har hørt at pressen har interviewet nogle af dem der stod i blokaderne har de egentlig ikke vidst hvad de egentlig lavede blokader om udover "forringelser". Jeg mener personligt at hvis man skal lave noget så vigtigt som blokade eller strejke så har man da som det mindste pligt til at sætte sig ind i hvad sagen egentlig handler om.


    Med hensyn til kørsel allerede fra 16 år så synes jeg det er en god ide. Hvis det virkelig kan få alle Brian'erne (undskylder overfor dem der rent faktisk hedder Brian og kører pænt) til at køre bedre så er det da værd at tage med.
    Jeg synes en måde at gøre det på er personen ved siden af skal være forælder/værge, og at vedkommende skal have ansvaret (eller ihvertfald et klart defineret medansvar) som om vedkommende er fører af bilen (med klip, bøder osv). Så tror jeg heller ikke at de vil give den unge lov til lige at smutte ned til købmanden. Så er man da ihvertfald en meget dårlig forælder.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg synes til dels at det er et godt forslag..
    At se de fleste af de 16 årige jeg kender bag et rat, ville være helt ude i hampen, lissom de selv er.. Men synes man burde få lov til at øve sig i at køre bil som 16 årige.
    -Men at skulle køre i en større by som Aalborg, Århus, København, Helsingør, Hillerød osv., synes jeg ikke ville være helt i orden.


    Kæresten har da selv øvet sig i min bil det sidste års tid på en parkeringsplads, og det synes jeg da er en meget god øvelse.. Hvis vi så kunne få lov til at bevæge os ud på en ikke ret befærdet landevej, og få farten op på over 30, så ville det da være rart.


    Nu kender jeg ikke alle de reler som Sverige har som SeePee beskriver, men de lyder da fair.
    -I det store hele, handler det vel også om at kunne spare lidt penge på at skulle ta kørekort, og evt. lære det af ens far eller lign.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Jeg sys det er et fint udspil, da det altså giver de unge billister en pæn portion erfaring inden 18-års alderen hvor de må slippes løs på egen hånd. Dog så kræver det godt nok at de kommer igennem samme køreskolesmøre som vi andre har været igennem.


    Jeg kender adskillige personer der ville ha haft godt af et par års "træning" inden de blev sluppet ud i trafikken, incl mig selv.
    Hvis det fungerer fint i Sverige og Tyskland så ka jeg ikk se nogen problemer i det. Jeg ville til enhver tid stemme ja.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra


  • Det er vel lige så uberettiget, at du kalder forfatteren til udmeldingen en torsk. Det er da ihf. en ret ubegrundet ting at sige.


    En evt. uddybning af hvorfor du også synes forslaget er helt i skoven kunne vel også være på sin plads. Som man kunne forvente af alle andre, der også vælger at udtale sig i denne sag.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Synes det er fint nok udspil..


    Og nej, tror ikke det bliver noget med "så kører de lige afsted alene", for så bliver der hell-on-earth hjemme - såfremt man skruer det således sammen at forældrene må bøde såfremt det sker..

  • Quote

    Originally posted by Berleburg


    Det er vel lige så uberettiget, at du kalder forfatteren til udmeldingen en torsk. Det er da ihf. en ret ubegrundet ting at sige.


    En evt. uddybning af hvorfor du også synes forslaget er helt i skoven kunne vel også være på sin plads. Som man kunne forvente af alle andre, der også vælger at udtale sig i denne sag.


    Jamen det kan jeg da sagtens forklare.


    Jeg synes at flere og flere politikere kommer med udmeldinger som de ved vil skabe oprøre hos folk og som vil komme frem i medierne. Og jeg er 100 % sikker på at mange gør det med en grim bagtanke på at de får deres eget navn frem - og jeg hader når folk gør dette.


    Jeg synes ikke det er særligt seriøst at foreslå at sætte grænsen for hvornår unge skal køre bil yderligere ned. Jeg er ikke selv "gammel" billist og husker tydeligt hvor "moden" jeg var som nyudklækket billist som 18-årig - at være 16 år og billist er ikke seriøst efter min mening

  • Totalt blødt - jeg synes det lugter lidt af stemmefiskeri (på lang sigt)
    Imo så har 16 årige generelt, hverken overblik, erfaring og viden nok. Tilmed så flyver der tusind ting rundt inde i knolden på dem, fordi de lige er midt i den nok største omvæltning i deres liv.


    Desuden syn's jeg også, der er rigeligt med 18-20 årige hjernedøde fartbøller, som lader hånt om andres ve og vel.
    Ingen grund til, at få flere af den slags ! That's my 50 cents !


    Helt enig i Aerials sidste bemærkning omkring 16 årige. :9xo

  • Jamen det er jo derfor de skal have en erfaren bilist med sig. Så de konstant er under opsyn og ikke er alene.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Synes ideen er ganske udemærket, men nu er jeg os selv 16 :p


    kan godt se problematikken i, at man måske har en 18 årig ven der kunne køre med. Måske kunne man sige, at personen man kører med skulle være elitebilist eller sådan et eller andet. Dog er det nok usandsynligt at ret mange vil tage hensyn til det, og tror desværre ikke politiet har resurcer til at holde øje med hvem de kører med.