Nye retskrivningsregler

  • Ja, nu skal vi der sidder i et klasslokale og laver diktater skrive (linie, linje) der er også (bolche, bolsje) det er da vildt irretedrende specielt for mig da jeg plejer at stave ok. Men hvad synes i om at man sådan laver disse regler om. Jeg syntes at man burde selv burde bestemme hvilken måde man vil stave på.

  • Quote

    Originally posted by Svan
    Ja, nu skal vi der sidder i et klasslokale og laver diktater skrive (linie, linje) der er også (bolche, bolsje) det er da vildt irretedrende specielt for mig da jeg plejer at stave ok. Men hvad synes i om at man sådan laver disse regler om. Jeg syntes at man burde selv burde bestemme hvilken måde man vil stave på.



    Ser ud til du staver meget godt :clap:

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Syntes kun der skal være én korrekt måde at stave et ord på.


    Ja det 'synes' du ;)

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Jeg er enig med rotten. én måde, ellers farer jeg bare vild i ordbogen :roller:

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten


    Ja, det gør jeg. Hvad er dit problem ? ... Ud over at du bor på en ø på størrelse med et slagskib fra 2. verdenskrig :boxing:


    hehe :))


    Skulle bare lige ud med det :evil:

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Syntes kun der skal være én korrekt måde at stave et ord på.


    Bortset fra, at jeg opererer i nutid og ikke datid så er jeg helt enig med dig :D


    Synes derudover også, at det er forkert at grammatiske fejl bliver "ophøjet" til rigtige ord bare fordi der er nok der ikke kan stave det korrekt. Mayonnaise / Majonæse, Ressource / Resurse og Schweiz / Svejts er glimrende eksempler på dette.

  • Kan ikke se logikken bag/fornuften i at visse ord i DK staves på flere måder. No wonder at dansk er svært at lære...vi gør det jo ikke selv lettere.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Det er en billig kompensation for folk der ikke ka stave, hvis man ska kunne stave det på flere måder... enten eller er det staves korrekt


    Bare fordi folk ikke ka stave til de lidt mere besværlige ord som tusch, rutchebane eller what ever, så ska man da ikke lige pludselig sige det ka staves tus eller rutsjebane :boxed:

  • Jeg vil erklære mig enig i de eksempler der er i første indlæg. At et ord som linje SKAL staves med j er forstyrrende for mig, da jeg altid har brugt i. Endnu værre med "bolsje", som jeg mener ser komplet åndssvagt ud - og blot er en fordanskning / ophøjelse af en fejlstavning. Det er jo latterligt.

  • Quote

    Originally posted by Svan
    Ja, nu skal vi der sidder i et klasslokale og laver diktater skrive (linie, linje) der er også (bolche, bolsje) det er da vildt irretedrende specielt for mig da jeg plejer at stave ok. Men hvad synes i om at man sådan laver disse regler om. Jeg syntes at man burde selv burde bestemme hvilken måde man vil stave på.


    Har jeg misforstået noget eller mener du at man skal skrive alle accepterede stavninger for ét ord når man skriver diktat?


    Han tegnede en 20 cm lang ___________ på grønt papir med en trefarvet blyant.


    Så skal man altså skrive (linie og linje) på linien?

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • Har altid fucket op i JYSK og JYDSK, aner til dagsdato ikke hvilken er rigtig :P

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Helt enig i at det er totalt latterligt at forkerte stavemåder bliver gjort rigtige (og jeg staver som en ko uden hove på Dansk) Ligeledes ses det jo også at ordsprog som originalt betød en ting begynder at betyde en anden fx,
    At gøre nogen en bjørnetjeneste kan i dag rent faktisk betyde at gøre nogen en stor tjeneste, hvilket jo ligger langt fra originalbetydningen


    Der er ikke noget at sige til vi staver dårligere og dårligere, men på den anden side så er det jo en smart måde at få det til at se ud som om vi alle staver helt perfekt med de mange alternativer, hvad skal det lige ende med? at vi skriver 100% som vi taler? Go'dav ser da også meget pænere ud end goddag :D

  • Der skal kun være en måde at stave tingene på, ja det kan sq godt svært at lære, men er livet nemt helt ærligt!? Jeg tager det som det afgørende bevis for at vi danskerer er blevet for dumme... Bare fordi der er et par idioter i de forskellige skoler, der heller vil drikke og tage stoffer istedet for at lægge arbejde i skolen. IMO burde enhver der står og siger de fucker skolen osv. skydes med en bolt pistol.

  • Kan jeg så lige komme med at, jeg lige har fået 10 i en diktat, havde glemt nutids r og kunne ikke stave til iagttagelsesmuligheder og fouragerede som jeg stadig ikke kan... hehe

  • Quote

    Originally posted by Svan
    Kan jeg så lige komme med at, jeg lige har fået 10 i en diktat, havde glemt nutids r og kunne ikke stave til iagttagelsesmuligheder og fouragerede som jeg stadig ikke kan... hehe


    Det undrer mig faktisk ikke. Nu om dage kan man jo give sin lærer en flyveskalle og så få 10 for beslutsomhed. Efter nutidens standard, så er alt under 11 jo elendigt.


    Samfundet bliver blødere og blødere på det område imens eleverne bliver dummere og dummere ... samtidig med de får højere karakter så vi som samfund kan prale med at vi har et højt landsgennemsnit (som vi nok ikke engang har) ... Whoop-di-fucking-doo ... Hjælper jo ikke hvis IK´en falder til en lunken stuetemperatur :))