Besparelser

  • Godaften.


    Jeg er interessert i at høre hvad jeres meninger om besparelser i folkeskoler, plejehjem & vuggestuer m.m.?


    Jeg synes det er skrækkeligt der skal spares så meget på vores ungdom, og på de ældre.


    Det er skam også derfor jeg/vi har lavet blokader på vores skole.


    Men hvad synes i?


    Husk at begrunde jeres svar konstruktivt! :clap:

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB


  • blokader ja,


    Jeg synes det er skrækkeligt der skal spares så meget på vores ungdom <<<<<< du ødelægger andres børns skole gang med jeres blokader

  • Quote

    Originally posted by |Henrik|
    Ja jeg synes det er fuldstændig tåbeligt og spare så mange steder, når man tænker på hvor rigt et land Danmark er.


    Jep, om 1000 år kan vi jo købe hele verden.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by Berleburg


    Jep, om 1000 år kan vi jo købe hele verden.


    Hehe ja.


    Man skulle tro at de diverse statsministre konkurer om hvem der kan blive det rigeste land, uden at tænke på konsekvenserne. :rolleyes:

  • Ja! Lad os endelig ose pengene væk hurtigt istedet for at sikre vores nuværende velfærd i fremtiden (ældrebomben). Disse mennesker tænker slet ikke over hvilke konsekvenser disse ekstra millioner måske kan få. Vi har allerede en "brand varm" økonomi, vi skal passe på med at hælde for meget benzin på bålet...


  • Hva satan Casper.. troede ikke i var sådan :)


    Men ja, det er åndsvagt, men kan nu godt li' de strejkedage der er.. Fri fra skole.. mums :)

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Kan i og for sig godt forstå pædagogernes reaktion osv. Men kan ikke lade være med at forholde mig en anelese kritisk overfor "blokaderne" af institutioner. Synes det rammer en masse mennesker, der ikke fortjener det.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Vore politikere siger i Strassbourg og mange andre steder , at Danmark har et råstof som vi eksporterer ud til den øvrige verden, nemlig viden. Vores råstof er børn. Og samtidig skærer de samme pol. ned på skoler og daginst. = det hænger ikke sammen. Uanset om man skal spare eller ej. Spare til velstand og ikke til velfærd!!!!!
    Børnene idag er skåret så meget at det udviklingsarbejde som lov om social service på lægger inst. - ja det kan ikke udføres, for der er ikke uddannet personale nok til det! Over hele landet både i skolerne og i inst. har børnene ikke de optimale udviklingmuligheder i forhold til de ressourcer de kunne have. Vores politikere svigter sine egne mål, og spreder løgne ud til omverden. Situationen nu i vores skoler ( og inst.) er at lærerne ikke har tid nok til forældresamtaler, ordentlig forberedelse (I ved nok hvad det indebærer) og ikke tid til at være med under fester og arr. oma.
    Fede tider!!! :pokey:

    [SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

  • På mange punkter synes jeg det er noget fis med alle de blokader.
    Det har vist sig at mange af de folk der laver blokader egentlig ikke ved hvad de står der for udover at der er besparelser, men for det første så er det kun nogle steder der er besparelser, andre steder får de flere penge.


    Og hvordan fordelingen af midlerne kommer til at foregå rent praktisk er der jo ikke nogle der ved. Det skal de jo finde ud af i løbet af det næste halve års tid.


    Der må sidde nogle folk bag der sidder og maler fanden på væggen uden at have noget at have det i (endnu ihvertfald). Minder lidt om udviklingen i Muhammedkrisen, i et andet målestoksforhold selvfølgelig.


    Man kunne i det mindste vente med blokaderne til man ser hvad der rent reelt skal foregå så man har noget at forholde sig til. Det kan jo ikke passe at de skal blokere i et halvt år indtil man har fået et klarere billede af forholdene. Så rammer man da virkelig børnene samt de forældre der skal finde alternative muligheder til børnene.


    At staten holder igen med pengene kan jeg egentlig godt forstå. Hvis de øser ud af dem så går økonomien fuldstændig amok. Jeg synes da det er vigtigere at nedbringe udlandsgælden, hvor vi betaler milliarder, alene i renter, hvert år.


    Jeg hørte engang en person sige: Velfærd er ikke noget man har ret til, men noget man har råd til.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by Berleburg
    Kan i og for sig godt forstå pædagogernes reaktion osv. Men kan ikke lade være med at forholde mig en anelese kritisk overfor "blokaderne" af institutioner. Synes det rammer en masse mennesker, der ikke fortjener det.


    Der er lidt Swordfish over det :crazyeyes:


  • Er den der gæld ikke efterhånden rimelig langt nede. Det mindes jeg i hvertfald.


    Mener også at udbetale gælden medfører sig noget andet (er lidt rusten det her).


    Men ja, man skal passe på at økonomien ikke går helt amok. Vi skal vel nødig have endnu en kartoffelkur.


  • Nej, udlandsgælden er der stadig. Nettoudlandsgælden er til gengæld væk. Det vil sige at Danmark skylder mindre til udlandet end udlandet skylder til Danmark.
    Men Danmarks reelle udlandsgæld er på 2985 milliarder kroner (tallet er opgivet af Nationalbanken og gælder for fjerde kvartal 2005). Nu ved jeg ikke, hvilken rente der bliver betalt, men 5% er nok ikke helt ved siden af. Med 5% betaler vi 149,25 milliarder kroner om året i renter.


    Desuden så er det jo nu vi skal betale kraftigt af på gælden da Danmark er i opgang. Om 5 år er de gode tider måske forbi og så har vi jo ikke råd til at betale af (eller ihvertfald ikke i samme tempo).


    For at vende tilbage til selve emnet så kunne man jo godt få råd til at give børnehaver, ældre, arbejdsløse og alle mulige andre grupper flere penge, men det bider sig selv i halen. Når der kommer dårlige tider er der jo ikke råd til det, og det er altid et pokkers problem at skære tingene væk igen.


    Efterlønnen er et bragende godt eksempel på dette. Det blev indført for at de ældre, der havde knoklet et helt liv og som på mange måder var nedslidt på grund af hårdt fysisk arbejde kunne stoppe lidt tidligere. Desuden var der masser af yngre som ikke kunne få arbejde så derfor ville de ældre der forsvandt fra arbejdsmarkedet blive erstattet af yngre.
    Men nu bliver efterlønnen brugt til at folk kan gå på pension tidligere og nyde deres nye pensionisttilværelse, egentlig ikke fordi de på nogen måde er "trætte", men fordi de hellere vil nyde livet og nyde deres hobbyer. Folk er jo ikke nedslidte på samme måde mere. De har jo som regel maskiner til arbejdet (det er selvfølgelig en generalisering - der er jo nogle som har brug for efterlønnen, men det er en lille procentdel).
    Samtidig mangler der folk som aldrig før, og vi bliver nødt til at importere arbejdskraft fra udlandet. Men at afskaffe efterlønnen er jo næsten umuligt og vil være et projekt som kommer til at være flere årtier.


    For at se på det på en anden måde: En person bruger henimod de første 30 år af livet på uddannelse, de næste 30 år på arbejdsmarkedet, og de sidste 30 år som efterlønner/pensionist. Altså 60 år på en eller anden form for understøttelse, og 30 år på at spare op til denne understøttelse. Det er jo lidt skævt.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Tror det er Nettogælden jeg har haft i tankerne.


    Men forstå mig ikke forkert, synes også det er fint at få gælden ned. :)

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Tror det er Nettogælden jeg har haft i tankerne.


    Men forstå mig ikke forkert, synes også det er fint at få gælden ned. :)


    Det skal lige siges at den gæld på 2985 milliarder vist nok er hele Danmarks gæld, altså både staten, virksomheder osv.Selve statens udlandsgæld er vist nok på omkring 300 milliarder, men det er stadig mange penge.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg ved desværre ikke rigtig noget om hvad de besparelser involverer og hvem der er skyld i dem. Det er jo ikke til at finde rundt i når alle parter siger hvert deres.
    Men en ting jeg ikke er i tvivl om er at strejkerne og blokaderne er noget svineri.
    Jeg syntes virkeligt det er selfisk at lave sådan noget. Der er så mange forældre der ikke har mulighed for at få deres børn andre steder hen så det er virkeligt noget svineri. Syntes jeg.
    Et eller andet sted ville jeg nok håbe at de ikke fik noget ud af alt det her, for det sender jo et signal om at vil man have noget ændret, skal man bare holde forældrene til gidsel ved strejke og blokade.


    Det er ligesom at forhandle med terrorister. Gør man det en gang viser man at deres metoder er effektive og kan benyttes i fremtiden.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Jeg ved desværre ikke rigtig noget om hvad de besparelser involverer og hvem der er skyld i dem. Det er jo ikke til at finde rundt i når alle parter siger hvert deres.
    Men en ting jeg ikke er i tvivl om er at strejkerne og blokaderne er noget svineri.
    Jeg syntes virkeligt det er selfisk at lave sådan noget. Der er så mange forældre der ikke har mulighed for at få deres børn andre steder hen så det er virkeligt noget svineri. Syntes jeg.
    Et eller andet sted ville jeg nok håbe at de ikke fik noget ud af alt det her, for det sender jo et signal om at vil man have noget ændret, skal man bare holde forældrene til gidsel ved strejke og blokade.


    Det er ligesom at forhandle med terrorister. Gør man det en gang viser man at deres metoder er effektive og kan benyttes i fremtiden.


    Nej det er ærlig talt ikke til at finde rundt i længere. Alle partier siger jo næsten også det samme, guld og grønne skove. Til at brække sig over, der må snart komme nogen til der faktisk har intentionerne om faktisk at gøre noget ved det hele. Det er noget faens svineri at lade de ældre mennesker sån i stikken, maneg ældre er jo så tilbageholden osv, de siger ikke hvis de har lidt ondt eller gerne vil have det lidt bedre. Netop derfor kan de bare ikke skære ned på det område.
    Mht de pædagog-strejker, så synes jeg sku også det er noget fis. Jeg kan godt se det ikke ligefrem ser lovende ud, hvis politikerne også vil skære ned her, men de må godtnok spænde hjelmen og så komme i arbejde igen nu. Synes ikke det er fair over for alle de folk som står med 2 - 3 børn og karriere begge to, og så sidder alle medarbejderne fra vuggestuen i rundkreds nede i "parken" ...

  • Quote

    Originally posted by dna
    Det skal lige siges at den gæld på 2985 milliarder vist nok er hele Danmarks gæld, altså både staten, virksomheder osv.Selve statens udlandsgæld er vist nok på omkring 300 milliarder, men det er stadig mange penge.


    Ye, det kan godt passe. Et eller andet dimrer et sted langt inde bag i hovedet. :)


    Men ja, det er egentlig et beløb man ikke rigtigt kan forestille sig (if you get my point).

  • Quote

    Originally posted by dna


    Det skal lige siges at den gæld på 2985 milliarder vist nok er hele Danmarks gæld, altså både staten, virksomheder osv.Selve statens udlandsgæld er vist nok på omkring 300 milliarder, men det er stadig mange penge.


    Det hænger sådan her sammen:
    Danmark har en gæld på 2985 milliarder, men andre lande skylder os 3021 milliarder.
    Derfor siger man at vores udlandsgæld er væk. Vi har jo mere til gode som vi skylder. Men det er altså kun netto vi er af med gælden, for vi skylder jo stadig lige knap 3000 milliarder, uanset hvad andre skylder os.