Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

mandag, 28. august 2006, 12:13

Her sidder man med 11/11 fra B niveau på handelsskolen for nogle år siden, og synes det hele ligner russisk :boxed:

22

mandag, 28. august 2006, 13:17

Citeret

Originally posted by Macimuz
Her sidder man med 11/11 fra B niveau på handelsskolen for nogle år siden, og synes det hele ligner russisk :boxed:

Der er meget matematik, der stort set kun handler om at kunne huske "reglen"...

Mange udtryk er ikke til at regne med, men hvis man lige omskriver det, så er det hele meget lettere at gå til

23

mandag, 28. august 2006, 13:32

Citeret

Originally posted by KarGa

Citeret

Der er meget matematik, der stort set kun handler om at kunne huske "reglen"...

Mange udtryk er ikke til at regne med, men hvis man lige omskriver det, så er det hele meget lettere at gå til

Skyldes formodentlig, at jeg ikke har beskæftiget mig med matematik siden 2001. I hvertfald ikke på det nævnte niv., men i det yderst simple som at lægge 2 og 2 sammen (det giver selvf. 5 ;) ).

24

mandag, 28. august 2006, 16:54

Hurtig lille udregning:

a^2 + 4a + 4

4+4 = 8

a^2 + a = a^3

Det er nok helt forkert men det er hvad jeg ved lige nu :). Lige startet på htx i 4. uge dog.

25

mandag, 28. august 2006, 17:14

Citeret

Originally posted by Fino
Hurtig lille udregning:

a^2 + 4a + 4

4+4 = 8

a^2 + a = a^3

Det er nok helt forkert men det er hvad jeg ved lige nu :). Lige startet på htx i 4. uge dog.

Damn dude, kan overhovedet ikke følge din udregning 8o

26

mandag, 28. august 2006, 17:17

Citeret

Hurtig lille udregning:

a^2 + 4a + 4

4+4 = 8

a^2 + a = a^3

løs vha. 1. kvadradtsætning ;)

ellers, for at udregne x'erne så bruger man jo ax²+bx+c

27

mandag, 28. august 2006, 17:41

Karga hvad er det for et Mat prog. ??

ellers nogen der kender til et godt prog. til at skrive Mat/fysik/kemi i ???

og sorry for ot. men dit spørgsmål er blevet besvaret så håber det går;)

sommer og sol

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "mr. gamer" (28.08.2006, 17:42)

28

mandag, 28. august 2006, 17:43

Det er Livemath Maker... koster lidt, men der er mange skoler der giver en lisens til det under uddannelsen

Det er kanon godt, når man lærer at bruge det, men det er utroligt underligt nogle gange :crazyeyes:

29

mandag, 28. august 2006, 17:51

ok... hehe....

andre gode progs. til at skrive i ?

sommer og sol

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "mr. gamer" (28.08.2006, 17:51)

30

mandag, 28. august 2006, 18:11

Citeret

Originally posted by mr. gamer
ok... hehe....

andre gode progs. til at skrive i ?

Word + Equation Editor :D
Texmarc
Ti89+ :))

31

mandag, 28. august 2006, 18:47

Citeret

Originally posted by learner

Lad mig prøve at lyse det mere op :P:

a^2 + 4a + 4

4+4 = 8

a^2 + 4a + 4

a^2 + a = a^3

Og ud af det har jeg fået: 8a^3

Citeret

Originally posted by shahid_2dk
løs vha. 1. kvadradtsætning ;)

Ingen anelse af hvad det er :D

Som sagt, har kun været på htx i 4 uger. Og de 2 første er introduktion af klassen så vi ka lære hinanden at kende :P

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Fino" (28.08.2006, 18:48)

32

mandag, 28. august 2006, 19:04

Citeret

Som sagt, har kun været på htx i 4 uger. Og de 2 første er introduktion af klassen så vi ka lære hinanden at kende :P

Lige lidt OT::
Hvordan er det egentlig på HTX, med sværheden og fagene osv?
Skal nemlig til at gå på HTX Sønderborg næste år hvis det går efter planen, som jeg er 99,9% sikker på det gør:))

EDIT:: din udregning er ihvertfald forkert det kan jeg se - løsningen er vist også givet;)
Du kan jo ikke så godt skrive
a^2 + 4a + 4
4+4 = 8

Da der faktisk står: a^2 + 4*a + 4
Så meget ved jeg da;)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Hummel2" (28.08.2006, 19:08)

33

mandag, 28. august 2006, 19:31

Citeret

Citeret

Originally posted by learner

Lad mig prøve at lyse det mere op :P:

a^2 + 4a + 4

4+4 = 8

a^2 + 4a + 4

a^2 + a = a^3

Og ud af det har jeg fået: 8a^3

Godt nok er mit matematik yderst rustent, men du kan altså ikke bare tage 4 tallet ud fra 4a og ligger det til det enestående 4 tal.

Dertil, så skulle den løses med den nævnte kvadratsætning, som jeg umiddelbart aldrig har hørt noget om.

Også lige meget, Zlinky havde da løst den ?

34

mandag, 28. august 2006, 21:35

Citeret

Godt nok er mit matematik yderst rustent, men du kan altså ikke bare tage 4 tallet ud fra 4a og ligger det til det enestående 4 tal

Sku gerne men det køre sådan: 4a + 4b = Negativ! (Du kan ikke addere 4 appelsiner med 4 bananer aight?)

However: 4 + 4a = 8a (Det må man vist godt har jeg lige fået af vide af min storebror da jeg lige sad og løste en større omgang ligninger som lektie)

Citeret

Originally posted by hummel2
Da der faktisk står: a^2 + 4*a + 4

Det er vist følgende: a*a + 4*a + 4. Så har jeg adderet alle a'erne og det har så givet mig a^3 og derefter adderet alle de normale tal. nemlig 4'erne. og det giver 8. og så har jeg lagt tallene sammen så det blive 8a^3.

Citeret

Originally posted by hummel2
Hvordan er det egentlig på HTX, med sværheden og fagene osv?
Skal nemlig til at gå på HTX Sønderborg næste år hvis det går efter planen, som jeg er 99,9% sikker på det gør

Det er ikke så slemt! Det er faktisk fint nok. det gælder bare om at distribuere tiden rigtig.

Jeg har efter 4 uger ingen rigtig problemer med tiden. og håber det køre samme resten af tiden :P.

Men tilbage til topic. Jeg har lært det sådan som jeg har skrevet ovenfor. eller også er det bare mig der har misforstået det :D

I min familie er vi også rittig dårlig til ligninger osv. :D

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Fino" (28.08.2006, 21:35)

35

mandag, 28. august 2006, 21:43

Citeret

Citeret

Godt nok er mit matematik yderst rustent, men du kan altså ikke bare tage 4 tallet ud fra 4a og ligger det til det enestående 4 tal

Sku gerne men det køre sådan: 4a + 4b = Negativ! (Du kan ikke addere 4 appelsiner med 4 bananer aight?)

However: 4 + 4a = 8a (Det må man vist godt har jeg lige fået af vide af min storebror da jeg lige sad og løste en større omgang ligninger som lektie)

Du kan altså ikke tage 4 og ligge sammen med 4a.

Det virker helt ulogisk efter min matematiske overbevisning.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Macimuz" (28.08.2006, 21:44)

36

mandag, 28. august 2006, 21:44

Dig og din storebror har misforstået et eller andet voldsomt forkert....

4a + 4b giver intet negativt, med mindre b er mere negativ end a er positiv...

Du kan ikke rigtigt bruge det eksempel med frugter :)) Det var tilbage i folkeskolen ;) a og b er jo bare variabler - dvs. tal værdier

37

mandag, 28. august 2006, 22:00

Citeret

Originally posted by KarGa
Dig og din storebror har misforstået et eller andet voldsomt forkert....

4a + 4b giver intet negativt, med mindre b er mere negativ end a er positiv...

Du kan ikke rigtigt bruge det eksempel med frugter :)) Det var tilbage i folkeskolen ;) a og b er jo bare variabler - dvs. tal værdier

Jaja, men påstår du at man kan gøre følgende: 4a + 4b = 8ab?

Der er faneme så meget tis jeg ska ha styr på og man skal ikk rigtig bruge det til noget osv. Men det er ihvertfald hvordan mig og min storebror har forstået det.

Det virker sådan hos mig og min storebror:

4(3a + 2a - 5)

4*3a = 12a

4*2a = 8a

4*5 = 20

Det er sådan jeg ser på det. men har mat i morgen og spørger min matematik lære da jeg ser at der er noget jeg har misforstået og ska ha styr på de mange ligning regler i mit kranie :ph34r:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Fino" (28.08.2006, 22:02)

38

mandag, 28. august 2006, 22:00

ax² + bx + c

a² + 4a + 4

a = 1
b = 4
c = 4

Vi skal finde diskriminanten:

d = b² - 4ac
d = 4² - 4 * 1 * 4 = 0

Når d = 0, så har ligningen EN løsning.

så har vi det attached billede, og det er sådan en andengradsligning løses ;)
Og shit, ja nu skal man lave dansk :))

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Rolis" (28.08.2006, 22:01)

39

mandag, 28. august 2006, 22:03

ok det shahid har skrevet fatter jeg minus af:P.

Skal sikkert nok til at lære det i løbet af mit grundforløb :P

40

mandag, 28. august 2006, 22:06

Citeret

ok det shahid har skrevet fatter jeg minus af:P.

Skal sikkert nok til at lære det i løbet af mit grundforløb :P

Ja det kommer du til, bare rolig, og det er NADA svært :cheers:

ax² + bx + c Dette er andengradsLIGNINGEN, eller ligningen for en parabel hvis du vil :D

a² + 4a + 4 Dette sættes bare ind i det øverste.

Så får vi at :

a = 1
b = 4
c = 4

Diskriminanten er et tal der bestemmer hvor mange løsninger der er til en 2. grads ligning.
Diskriminanten er d = b² - 4ac

Dernæst skal tallene ovenover, a, b og c bare indsættes.

d = 4² - 4 * 1 * 4 = 0

D=0 så har man EN løsning, D>0 Så har man TO løsninger, D<0 så har du NADA løsninger.

Dernæst er der på billedet en formel for at finde x.

Kig lidt på den, når der er 2 løsninger, så findes det ene x ved at sige -b+kvadratroden, og det andet X ved -b-Kvadratroden.

X'erne er bare de punkter hvor parablen skærer i X-aksen.

Se en parabel her: http://www.munterbunt.ch/jpg/72_parabel.jpg
Den skærer TO steder i x-aksen.

Denne skærer ET sted: http://www.apollon.uio.no/artikler/1999_1/bilder/parabel.gif

og denne skærer IKKE http://www.learn-line.nrw.de/angebote/m-…st_parabel2.gif

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Rolis" (28.08.2006, 22:13)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.