Løsning af ligning:

  • Jeg har en ligning som jeg ikke rigtig kan finde ud af jeg skal gøre med..


    Den ser sådan ud:


    a^2 +4a + 4 (Pil opad betyder opløftet i anden potens)


    Der står man skal "benyt kvadratsætningerne til at omskrive følgende udtryk"


    Vil den så se sådan her ud:?


    5a^2+4 eller 6a+4? eller noget helt 3.?


    Håber på hjælp.


    Green


    EDIT: Jeps, det var et a, og ikke et 4-tal

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Lige nu kan det ikke forkortes til mere end
    4a + 20


    Men det kan gøres i hovedet af en knægt der lige har lært potensregning... Tror også der mangler noget


    Han havde skrevet ligningen forkert i 1. post. Tjeck den han postede efter. Der mangler ikke noget tror jeg, synes vi havde sådanne opgaver i gymnasiet på et tidspunkt.. Men jeg kan tage fejl, var ikke de mest brainy øjeblikke jeg havde i de matematik timer :$

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Originally posted by Hayes


    Han havde skrevet ligningen forkert i 1. post. Tjeck den han postede efter. Der mangler ikke noget tror jeg, synes vi havde sådanne opgaver i gymnasiet på et tidspunkt.. Men jeg kan tage fejl, var ikke de mest brainy øjeblikke jeg havde i de matematik timer :$


    Jeg skal muligvis have pudset øjnene, for så vidt jeg kan se, så er det udtryk der nævnes som opgaven præcis det samme :)


    Mht. din sidste kommentar, så tror jeg kun du kan have ret, hvis du er bare 10% ligesom Tore :crazyeyes:

  • Vil det sige i lige er kommet til potens regning? I ska altså regne ud hvad 4 opløftet i 2. potens er og så lægge det sammen med de +4 der er efter 4a...


    Da a er en variabel kan du ikke rigtigt gøre andet ved den


    Edit: For sjov smed jeg den lige gennem Livemath...

  • Quote

    Originally posted by Happy^


    Kan han så heller ikke.. Giver et forkert resultat !


    Prøv fx at sige at a=10, så kan du nemt se det.


    Hmm hvad ved jeg - går kun i 9. og har endnu ikke lært at forkorte;)


    Men hvorfor kan han ikke gøre det på den måde?
    Og synes at der mangler et "=" ?

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Hmm hvad ved jeg - går kun i 9. og har endnu ikke lært at forkorte;)


    Men hvorfor kan han ikke gøre det på den måde?
    Og synes at der mangler et "=" ?


    Hvis du kun går i 9. klasse er det forklaringen. Det der er tale om her, er en 2. grads lignign, og det hører nemlig ikke med til pensum i folkeskolens afgangsprøve. ;)


    Desuden vil jeg bede dig om at undlade at give folk råd, som du slet ikke selv er sikker på. Det er jo faktisk vildledning, og det gør jo kun sagen værre.


    Edit:
    Men det kan vi snakkes nærmere om, når du engang er kommet tilbage fra din lille "ferie". :$


  • Jo det kunne da godt ske at det var derfor at jeg ikke vidste det:)
    Men det var nu ikke et forsøg på at vildlede, jeg gjorde bare lignungen lidt kortere.. men self det er jo en andengrads, så skal formelen til denne jo bruges - og den kan jeg ikke huske og det er sikkert ikke rigtigt alligevel:))


    Men jo tak for alle "lykønskningerne" - Vi ses om 6 dage Tweaker :cheers:

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Jo det kunne da godt ske at det var derfor at jeg ikke vidste det:)
    Men det var nu ikke et forsøg på at vildlede, jeg gjorde bare lignungen lidt kortere.. men self det er jo en andengrads, så skal formelen til denne jo bruges - og den kan jeg ikke huske og det er sikkert ikke rigtigt alligevel:))


    Skal ikke løses ved hjælp af andengradslignings-formel. Den skal løses ved hjælp af kvadrat-sætningerne som jeg lige har gjort.


    Og den skulle heller ikke skrives kortere... der stod præcis hvad den skulle - han kunne bare ikke finde ud af det... :)

  • Quote

    Originally posted by Zlinky
    KarGa for fanden... Du går på HTX og laver dine lektier, og så kan du ikke engang løse noget du lærte i din første uge på 1. år...


    Jeg benægter alt! :crazyeyes:


    Jeg har holdt lan hele weekenden og jeg var træt, bær over med mig :))