Fjernelse af rød frugtsaft

  • Yes yes, nu har vi haft en ”hvordan tørre man sko” så tænkte det her heller ikke er for langt off-topic og nu hedder det jo også off-topic såå....


    Nå, har været så smart og genial at spilde saft fra en fersken, eller noget andet djævlefrugt af samme afart, på en af mine favorit trøjer – ja jeg ved godt det var dumt – og har vasket det i hoved og bagdel med for og bagvask osv uden held – har gnedet den godt og grundigt ind i opvaskemiddel det virker ellers så effektivt på andre pletter – men den her er åbenbart wash-resistant


    Søger man lidt på google finder man fx følgende råd som skulle virke:
    For at fjerne rød frugtsaft skal du anvende: 2 dl vand tilsat 1 tsk natriumdithionit og en bomuldsklud.
    Bomuldskulden har jeg sådan nogenlunde styr på :D meeen natriumdithionit hvor er det lige man finder sådan noget? Og læste også et eller andet sted at det kunne bruges til affarvning af tøj, hvilket jo ikke er meningen...


    Nogen gode råd til at komme af de pletter? butikken har selvfølgelig ikke flere af den pågældende t-shirt ellers ville det jo være nemt

  • De to link anbefaler jo nettop opvaskemiddel - har også haft det liggende i 3-4 timer,,, der må være nogle husmorråd derude altså sådan noget ala:
    Gnid en kartoffel ind i pletten og sælg din sjæl til Johnny Reimer


    Trøjen er gul så afblegning er ikke så heldig en løsning, kunne selvfølgelig spilde en masse ekstra frugtsaft på den og kalde det et mønstre :D


    Ellers må rådet værre: hold dig fra djævlefrugten Fersken

  • tjaa du kan altid lægge den i klorin :9xo


    ellers ville jeg tage noget vaskemiddel til farvet tøj og drys der på med lidt vand så det bliver smurt godt ind og så lade det virke lidt.. hvis det ikke hjalp så kan vanish altså gøre en stor hjælp til mange pletter har gjort erfaring med det, og det er slet ikke så tosset enda.


    hvis intet hjælper tjaa så kan du godt begynde på dit mønstre.


    ved med olie bruge man margarine.

  • Quote

    Originally posted by WebT


    Hmm jeg troede du kendte mig??? jeg kan ikke spise pænt


    så er vi to.. kan ikke spise en ristet hotdog, uden halvdelen af det der er ovenpå falder af...

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Du kan jo også bare spise pænt :crazyeyes:


    Kan da spørge min mor når nu jeg alligevel skal bruge tid sammen med hende i dag.


    Nånå kan du tale pænt om din mor. Det der er ikke gode manerer.

  • Quote

    Originally posted by Slacker


    Nånå kan du tale pænt om din mor. Det der er ikke gode manerer.


    Det gør jeg da også. Jeg arbejder ligefrem sammen med hende, det er der ikke ret mange der kan forstå jeg kan holde ud *G*


    Og er så også blevet inviteret hjem til god mad. Jeg har en sej mor, bare spørg Mikkel - ikke at han har mødt hende, men han har set lyset og indset hvor sej hun er.


    WebT: Man har jo lov at håbe. Nu har Jylland alligevel holdt dig ud i mere end 3 år, så forhåbentlig kunne der jo blive banket lidt gode manerer ind i dig. Ellers må jeg vist have en snak med din bedre halvdel :))

  • Burger ma... ma...maner siger du... har du evt sådan en announciation key (hvad det så end hedder på dk) jeg synes ikke lige jeg har hørt om den slags før.. og jeg troede jeg var den bedre halvdel


    Kiggede lige på noget biotex halløjsa med en masse enzymer og aktive dimser, det må prøves på et tidspunkt men 30kr... det kommer vel på tilbud :D ellers er det bare ærgeligt, altså hvis burgers mor ikke har et af de der gode råd med kartoflen og johnny reimer


  • Det er grundet polaritet, er en helt anden snak :) (nu håber jeg min staveramme ramte rigtigt :P )


    EDIT:
    Hydrofob
    Homofob


    Er det ikke sårn, længe siden jeg har haft kemi :$


  • Jeg fornemmer visse farlige spændinger i "jeg kan da godt lige spørge hende når jeg alligevel er sammen med hende - ellers ville det alligevel være at opsøge det onde"
    Men jer om det, hun afslører dig vel en dag :))

  • nonsens1 har faktisk fat i et godt råd. Tag noget flydende vaskemiddel (hvis det er det i nu bruger) og gnid det ind i pletten. Lad det virke noget tid. Så kan det muligvis gøre en verden til forskel.


    Har selv haft fået en plet på en gul trøje, dog ikke fersken men olie fra glaserede hvidløg (eller noget i den stil.). Det tip hjalp i hvertfald på den plet.

  • Desværre ikke nok... fersken er åbenbart ekstra slemt som sagt Djævlefrugt!
    tror ikke der er så meget at gøre - trøjen er blevet vasket 3 gange i dag :D med de forskellige forsøg rundt omkring og pletterne er ikke så meget som blevet mindre - må vist bare glemme alt om det eller prøve det dersens biotex - det skulle også tage kakao uden problemer hvilket den bedre halvdel har præsteret at hælde ud over hendes træningstøj :D


    Oh well, altid ærgerligt at miste tøj der passer perfekt, tit et problem med t-shirts at de bliver for korte i medium og for slasket i large


  • Der er polære og upolære, så ja, det har noget med polariteten at gøre.


    En god idé kan være at prøve noget der indeholde lipider, fx mælk. Disse skulle have en god virkning på pletter, da de er hydrofile.

  • Næ du, når du har vasket trøjen flere gange kan du ikke stillle noget op. Det er for sent. En anden gang kan du prøve at gnide frisk citronsaft i og lade det ligge i 5 min. og så ind i maskinen -
    og vupti.... ingen trøje-- ingen problemer mere.
    Næ altså , denne metode har jeg selv prøvet nogle gange idet jeg samler mange forskellige bær ind hvert år og det grisser .....

    [SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

  • Nej den er som også opgivet, fandt til og med et amerikansk "natursamfund"s site som nævnte at de lavede billeder med frugtsaft hvor fersken var en af deres vandfaste og dermed permenente farver.... så kan jeg sku godt forstå jeg ikke kan få skidtet af.


    Og for lige at følge op på det middel jeg nævnte i starten så var det et blegemiddel så det tager da sikkert pletten - men sikkert også alt farven - så det er hermed blevet til en handyman trøje :D