• Hey, jeg er sq alene hjemme her de her par dage. Og der er det vildeste lyn og torden. Skal jeg pille aperater fra stik kontakt osv? Hvad med sikringer? Hehe første gang jeg er hjemme i sådan en situation. Så må hellere spørge til råds? Sidder bare og bliver lidt nervøs, hvad nu hvis. Håber i kan hjælpe....

  • Hvis det lyder som om det kommer tættere på, så skal du tage alt fra - husk også net-stik og antennestik.


    Du kan gå udenfor, og når der kommer et glimt, så kan du tælle sekunderne til braget kommer. Man siger 3 sekunder pr. km.
    Hvis det er 3 km eller længere væk, så behøver du nok ikke tage det fra - men som man siger:


    Better safe than sorry.

  • Nu er chancen jo temmelig lille for at lige netop JERES hus bliver ramt af lynet, men skulle uheldet være ude, så kan alle elektriske, tilsluttede apparater blive ødelagt af det.


    Ofte dækker forsikringen dog denne slags skader. Dog har jeg hørt om folk der boede i rækkehuse, ikke fik dækket noget, fordi det ikke var deres hus lynet slog ned i, men boligernes lokale fællesantenne.


    Anyways - vil du være sikker, kan du frakoble tv, computere, og anlæg. :)

  • Quote

    Originally posted by Happy^
    Hvis det lyder som om det kommer tættere på, så skal du tage alt fra - husk også net-stik og antennestik.


    Du kan gå udenfor, og når der kommer et glimt, så kan du tælle sekunderne til braget kommer. Man siger 3 sekunder pr. km.
    Hvis det er 3 km eller længere væk, så behøver du nok ikke tage det fra - men som man siger:


    Better safe than sorry.


    Okai det lyder logisk nok, piller sq lige tv osv fra... Nu har jeg heldigvis min fars bærbare her også, så jeg burde kunne klare mig et par timer uden strømforsyning, desuden en trådløs router kan ofres;D

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    Nu er chancen jo temmelig lille for at lige netop JERES hus bliver ramt af lynet, men skulle uheldet være ude, så kan alle elektriske, tilsluttede apparater blive ødelagt af det.


    Ofte dækker forsikringen dog denne slags skader. Dog har jeg hørt om folk der boede i rækkehuse, ikke fik dækket noget, fordi det ikke var deres hus lynet slog ned i, men boligernes lokale fællesantenne.


    Anyways - vil du være sikker, kan du frakoble tv, computere, og anlæg. :)


    Det der skete lige for en af mine veninder i søndags.. :/ ALT elektrisk udstyr samt hendes værelse, kaput!

  • Jeg plejer ikke at gide at hive stikket ud, det er alligevelt uhyrt sjældent at lynet rammer lige netop dit hus. Hvis man skal på ferie eller lign. kan det dog godt betale sig at gøre det, man bruger jo alligevel ikke udstyret.

  • Quote

    Originally posted by Yilar
    Jeg plejer ikke at gide at hive stikket ud, det er alligevelt uhyrt sjældent at lynet rammer lige netop dit hus. Hvis man skal på ferie eller lign. kan det dog godt betale sig at gøre det, man bruger jo alligevel ikke udstyret.


    "Det sker aldrig for mig" - nogen der kender det udtryk? :)
    Alligevel er der mange sager med det hver år..

  • Har kun oplevet at det rykkede vores ting rundt en enkel gang. Men det slog så også ned i lygtepælene lige udenfor vores hus.


    Men det kom ind igennem el-ledningerne, telefon ledningerne og antenne ledningerne.


    Mit gamle 56K modem døde, og stoppede heldigvis lynet der.
    Min strømforsyning til den bærbare døde, og stoppede heldigvis lynet der.


    Alle fjernsyn røg, og de fancy telefoner røg også.


    Men som sagt, forsikringen dækkede.

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Selvfølgelig - et værelse er intet værd uden elektrisk udstyr. :))


    Jaja what ever! Huset brændte, og hendes værelse brændte totalt... ;) Er syg, og var pisse træt da jeg skrev det - bær over med mig :D

  • vi bor forneden på en meget stejl bakke, så vi er ok beskyttet rent praktisk.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    vi bor forneden på en meget stejl bakke, så vi er ok beskyttet rent praktisk.


    Ditto. Vores hus ligger nærmest i ey "hul" :crazyeyes: