Tilskud? Førstegangsflyttende :)

  • Doven som altid vil jeg lige høre jeres livshistorie på området.. ;)


    Sagen er den jeg skal til at flytte - d.1/9 forventer jeg at flytte ind i en 2 værelses lejlighed på 40m2...
    Den triste del er der er 4 måneders depositum + første månedes husleje, oveni alle de fandens masse husartikler man skal købe, alt i alt udgifter for omkring 20K, noget jeg ikke tænkte på før jeg skiftede computer her i sommerferien ;)


    Jeg regner med følgende indtægter:
    - Udeboende SU
    - Work (men skal lige finde noget først), nattearbejde 1-2 dage om ugen, 8 timer af gangen, forhåbenligt af 200kr/t.
    - 1000kr fra paps (noget juridisk som jeg ikke helt ved hvorfor jeg får, men klager ikke :)) )


    Det jeg har hørt om jeg egentlig er lidt nysgerrig efter at vide mere om...
    "Boligstøtte", har hørt begrebet, men så rækker den ikke længere..? Hvor søger man dette, hos staten, den pågældende kommune, boligselskabet?


    Og så en anden praktisk ting, hva' har folk oplevet det koster at leve, mine forældre siger 3000 kroner om måneden nok ikke er helt vedsiden af, men lyder IMO temlig overkill, for mad osv... (altså ikke husleje el, vand, varme etc.)


    - Hva el,vand,varme,husleje løber op i er 3500-3700 varriere lidt af hvor højt elforbrug jeg får... :|


    Fyr løs folkens =)

  • Hmm de 3k lyder egentlig udemærket.. det er kun godt at sætte et højt budget, for så får du oftere overskud end underskud... overskud er kun godt fordi det bare ka ryge over på opsparingen, men underskud er jo lige modsat rigtigt skidt


    Jeg bruger lige godt 1k om måneden på mad, 500 på transport og så er der jo alle de ekstra ting der ryger på når man vandrer i byen e.l.


    Mht. boligstøtte, så plejer tilskud altid at være i specielle tilfælde og ikke når der basalt set er tale om et luksusproblem, som dit et eller andet sted er, siden du vælger at flytte og sådan

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Hmm de 3k lyder egentlig udemærket.. det er kun godt at sætte et højt budget, for så får du oftere overskud end underskud... overskud er kun godt fordi det bare ka ryge over på opsparingen, men underskud er jo lige modsat rigtigt skidt


    Jeg bruger lige godt 1k om måneden på mad, 500 på transport og så er der jo alle de ekstra ting der ryger på når man vandrer i byen e.l.


    Mht. boligstøtte, så plejer tilskud altid at være i specielle tilfælde og ikke når der basalt set er tale om et luksusproblem, som dit et eller andet sted er, siden du vælger at flytte og sådan


    Oki :)


    Ville bare lige være sikker, for ekstra penge skader jo aldrig :evil:


    Flytter da jeg har over 105km til skole fra min nuværende bopæl iflg. Krak.dk :boxed:
    - Selvsagt eget valg, ville prøve noget nyt.


  • Så får man jo også ca 4500 i SU hvis jeg ikke husker galt.
    5.5k i måneden gratis er da også en slags penge. Derfra er det jo så for egen regning :)

  • Quote

    Originally posted by Slacker


    Så får man jo også ca 4500 i SU hvis jeg ikke husker galt.
    5.5k i måneden gratis er da også en slags penge. Derfra er det jo så for egen regning :)


    Tror de der 5,5k er hva der ryger ud af min konto sådan ca. hver måned... Og jeg presser ikk hver en krone jeg bruger, tvært imod, da jeg er imod lavpriskæder og lignende hvor man ka få alt kastet i nakken så længe kvaliteten og serviceniveauet er skruget helt i bund :))

  • Boligsikring er noget du kan søge hvis lejligheden er udstyret med rindende vand samt kogegrej (kogeplade), hvilket jeg vil tro din er. Det gøres på Socialen på komunen, og afhænger af husstandsindkomst (lejlighedens indkomst) og huslejens størrelse (før forbrug).


    Med hensyn til SU så ved jeg ikke præcis hvad du får. Det er noget med at når man ikke er fyldt 20 (eller 21) så får man kun udeboende SU hvis ens forældre bor i en bestemt afstand fra skolen eller sådan noget. Kender ikke helt reglerne, men det kan du jo nok finde ud af på deres hjemmeside.


    Med hensyn til mad så kommer det jo selvfølgelig an på hvad du vil leve af, men hvis du kan nøjes med spaghetti og ketchup kan det selvfølgelig gøres billigt, men hvis du godt vil have god mad som mig der indimellem laver noget halvdyrt så løber det selvfølgelig op. Jeg tror ikke jeg bruger 3000 kr om måneden på mad selv om det løber deropad (jeg køber f.eks. aldrig mad udefra, hvilket ofte er for dyrt).


    Med hensyn til at købe ting til lejligheden (møbler, køkkengrej osv) ville jeg gøre ved at købe det efterhånden som man fik brug for det, og så købe noget ordentligt istedet for meget, men jeg er også en stor fortaler for kvalitet frem for kvantitet. Det jeg mener er at købe en enkelt rigtig god gryde og pande istedet for et sæt med 47 gryder og pander som er rigtig billige, men det kommer jo an på din mentalitet (og pengepung).


    Et job hvor du får 200 kr i timen er jo rigtig godt for en person i din alder som er ufaglært (går jeg udfra) så det burde kunne dække en del udgifter.


    Hvad skal du egentlig igang med at læse.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Normalt får man sådan en blanket med fra boligselskabet til boligstøtte, hvor de i forvejen har udfyldt deres del. Du skal så udfylde din del og aflevere den på kommunen. Støtten afhænger af lejemålets størrelse, huslejen, dine indtægter mv.


    Husk adresseflytning ;)


    Der er gode penge at hente, hvis man gider jagte de gode tilbud. Ellers er det som udgangspunkt godt at handle i Netto. Mit madforbrug ligger i snit på en 800 kr., og lever ikke dårligt. Hjælper dog en del, hvis man har en stor fryser.


    Men ved siden af madforbrug kommer alle de andre udgifter. Licens, Internet, Forsikring, el mf.


  • Har en studentereksamen, og er en universiel (handelsuddannelse) jeg skal igang med, så helt ufaglært er jeg dog ikke, 19 år er alderen, men 105 km er langt nok væk, det er blot 21 eller 24 km - er jeg lidt tvivl om :)


    Jeg kan fint snuppe tun+pasta en god del af tiden, men kommer der gæster, så er løsningen nok lidt mere pebberet, mildest talt. (Slagteren er noget jeg kan finde på at besøge.. :$ - ved jeg godt jeg nok må skyde en hvid pil efter..)


    Støvsuger, bestil, tallerkener og diverse små ting og sager for jeg foræret... Kølefryseskab må jeg selv købe, og ovn ligeledes, og er jo to ting som også koster en lille sjat..


  • Nu ved jeg ikke hvad du har planer om med hensyn til køle/fryseskab, men sørg ffor at købe noget der er ok stort og med en rimelig stor fryser. De køleskabe hvor fryseren er indbygget i selve køleskabet er noget rigtig lort. Hvis man har en rimelig fryser vil man også have bedre mulighed for at udnytte diverse tilbud på kød osv.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Den slags kan nu også sagtens finde på at stå som fast inventar af en jelighed. hvilket vil sige oftest ;)

  • Quote

    Originally posted by dna


    Nu ved jeg ikke hvad du har planer om med hensyn til køle/fryseskab, men sørg ffor at købe noget der er ok stort og med en rimelig stor fryser. De køleskabe hvor fryseren er indbygget i selve køleskabet er noget rigtig lort. Hvis man har en rimelig fryser vil man også have bedre mulighed for at udnytte diverse tilbud på kød osv.


    - Anders


    Nu er Harald-nyborgs hjemmeside selvfølgelig nede, men har spottet et kølefryseskab energimærke A+ 0,606kW i døgnet - 4x liter fryser, 1xx liter køleskab, det var ikke super højt, 12xcm højt, men er fint nok når det er en person skulle jeg mene :D
    For præcis vil gøre mig nytte af diverse tilbud, netto / bilka osv... :)
    Og for 2195,- er det sq iorden da :) Wirlpool eller hvorn det nu staves..

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Den triste del er der er 4 måneders depositum + første månedes husleje, oveni alle de fandens masse husartikler man skal købe, alt i alt udgifter for omkring 20K, noget jeg ikke tænkte på før jeg skiftede computer her i sommerferien ;)


    Jeg er nu ret sikker på at man maks må ta 3 måneders husleje i depositum. Prøv lige at undersøg det, der er jo ingen grund til at du smider flere penge end nødvendig.


    Angående det med mad-budget. Vi spiser for omkring 2000 om måneden, mig og min kæreste, og jeg syntes nu vi fråser rigtig meget med maden.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    Jeg er nu ret sikker på at man maks må ta 3 måneders husleje i depositum. Prøv lige at undersøg det, der er jo ingen grund til at du smider flere penge end nødvendig.


    Angående det med mad-budget. Vi spiser for omkring 2000 om måneden, mig og min kæreste, og jeg syntes nu vi fråser rigtig meget med maden.


    Det er rigtigt. Der må max tages 3 måneders husleje i depositum ifl lovgivningen.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Tillykke med lejligheden.
    Vil også sige at de 3K er et ganske udenmærket bud. Det kan man leve ganske godt for må man sige.
    Ang. alle husartiklerne, så ville det nok ha været smart at samle lidt sammen nogle år før ;) , men det er jo selvfølgelig så for sent nu.
    Jeg mangler kun gulvtæpper til den dag jeg flytter :D, og så selvfølgelig mad.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    Jeg er nu ret sikker på at man maks må ta 3 måneders husleje i depositum. Prøv lige at undersøg det, der er jo ingen grund til at du smider flere penge end nødvendig.


    Angående det med mad-budget. Vi spiser for omkring 2000 om måneden, mig og min kæreste, og jeg syntes nu vi fråser rigtig meget med maden.


    Jeg har et par venner som leder efter lejlighed i Århus. De siger at nogle steder er der op til 6 måneders + første måneds forud 8o

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Jeg har et par venner som leder efter lejlighed i Århus. De siger at nogle steder er der op til 6 måneders + første måneds forud 8o


    "§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a."


    http://www.social.dk/tvaergaae…kst/Love/Lov_om_leje.html

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    "§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a."


    http://www.social.dk/tvaergaae…kst/Love/Lov_om_leje.html


    Som sådan er det vel bare at sige at så er der ingen lejlighed til jer.. Ærgeligt.
    Feks må et kolonihavehus heller ikke koste mere end et eller andet latterligt lille beløb, men så ryger pengene bare under bordet i stedet. ER jo ikke rigtgig noget man kan gøre så meget ved desværre.

  • forstår ikke helt de folk der kan leve for 1000 til mad om måneden ? 33 kroner om dagen til mad ? hvis man gider leve på pasta og ketchup så er det vel i princippet også nok, men hvem gør det ?


    Min kæreste og jeg smider ca 6-7000 om måneden til mad og det rækker fint. Da jeg tidligere var single har jeg levet for 2000 om måneden og det må siges at være mit personlige minimum.