Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

41

onsdag, 19. juli 2006, 14:59

det er altså også noget helt andet at "stjæle" penge fra folk - sådan som du nævner at du IKKE gør. Det ville føre til direkte fyring at gøre - evt. en sigtelse? - det er (i mine øjne) meget mere forkasteligt at snyde penge fra et tilfældigt menneske, end det er at "glemme" at fortælle en kassedame at man har fået for mange penge igen... personligt ville jeg af refleks gøre en kassedame opmærksom på at have modtaget for mange penge tilbage - tror ikke jeg ville nå at ha tanken at jeg kunne beholde pengene

42

onsdag, 19. juli 2006, 15:12

Citeret

Originally posted by Bentzin
Er der ikke noget med, at kassemedarbejderen selv skal betale underskudet ?

De trækker i hvert fald ikke noget fra min løn, og jeg har det vidst med at give lidt for meget tilbage nogen gange... :S

43

onsdag, 19. juli 2006, 16:23

Citeret

Originally posted by urbananen
. . . . . . . . . Hvis man har "ondt i røven" over folk som "snyder" butikken, så man lidt for smalsporet synes jeg.
-Selv min oldemor har fortalt glad om at kassemanden kun trykkede for lidt ind. Men hun er sikkert også en gammel uærlig dame, som bedrager enhver hun kommer i nærheden af :crazyeyes:

Tja- i mine øjne så ka' jeg ikke se, at man er "smalsporet" (virkelig et nedladende og provokerende udtryk :roller:) fordi man har ærlighed, som en vigtigt grundholdning. Det er nok snarere omvendt !
Forstår ikke helt, hvor du vil hen med den sarkastisk attitude. Syn's ikke det klæ'r debatten. Men dig om det.

44

onsdag, 19. juli 2006, 20:24

Citeret

Originally posted by Try-this
Jeg købte engang et tastatur og nogle højttalere hos en online butik (husker ikke navnet), jeg modtog varerne og alt var i orden. Men 2-3 måneder senere kommer der et brev fra butikkens revisor om at jeg skylder så og så mange penge, og det viste sig at der havde været en fejl hos banken så pengene ikke var blevet overført.
Jeg vil da tro at det er meget normalt at en revisor tjekker ens regnskab og finder sådanne fejl, og vil derfor også sige at man ligeså godt kan afregne med det samme, så der ikke ligger en uventet regning en dag ;)

Den har jeg også prøvet: efter tre måneder dukker der et brev op med et beløb
og en trussel om INKASSO. Ikke noget om hvilke varer eller hvornår.
Og slet ikke antydningen af en undskyldning over at DE havde rod i regnskabet.

(webconsult, hold jer fra ham)

45

onsdag, 19. juli 2006, 21:44

Citeret

Citeret

Originally posted by urbananen
. . . . . . . . . Hvis man har "ondt i røven" over folk som "snyder" butikken, så man lidt for smalsporet synes jeg.
-Selv min oldemor har fortalt glad om at kassemanden kun trykkede for lidt ind. Men hun er sikkert også en gammel uærlig dame, som bedrager enhver hun kommer i nærheden af :crazyeyes:

Tja- i mine øjne så ka' jeg ikke se, at man er "smalsporet" (virkelig et nedladende og provokerende udtryk :roller:) fordi man har ærlighed, som en vigtigt grundholdning. Det er nok snarere omvendt !
Forstår ikke helt, hvor du vil hen med den sarkastisk attitude. Syn's ikke det klæ'r debatten. Men dig om det.

Ikke for at virke provokerende.. Bare det eneste udtryk jeg lige kunne komme på. Tænkte bare at ordet ikke var mere provo end at kalde andre for uærlige og bedragere ;) .

(Hvorfor kan man ikke PM'e dig???)

Og til dig oven over. Har været ude for noget lign., og de har ikke fået deres penge.
Der var ingen formor for undskyldning, eller nogen dokumentation for at jeg havde fået nogle penge der ikke tilhørte mig.
Og da jeg var uenig, fik de ikke deres penge, og har stadig ikke hørt fra dem.

MB: Asus P6T Deluxe V2, CPU: I7 920@3.95, Ram: 3x2Gb Corsair Dominator PC16000
PSU: Corsair HX1000watt, GFX: HIS ATI 5970, Lyd: Creative X-Fi Elite Pro
HDD: 1x Intel X25M 80Gb + et bundt andre små-diske

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "urbananen" (19.07.2006, 21:46)

46

onsdag, 19. juli 2006, 21:51

Jeg tror jeg havde ringet til dem og fortalt om situationen... Og så betale pengene tilbage, som det nu skal gøres... (Det KUNNE godt være min holdning ville ændres hvis jeg sad i alvorlig pengenød :P )

Ikke fordi jeg har de helt store principper om den slags. Store firmaer kan da sagtens overkomme at miste nogle tusinder kroner, på et eller andet, uden nogen former for problemer. Forleden fik jeg en halvtredser for meget tilbage i kantinen der hvor jeg arbejdede - det sagde jeg da ikke til nogen... :)

Hvorfor skulle jeg også det? de 50kr gavner da mig MEGET mere end de gavner kantinen, hvor det sikkert aldrig nogensinde bliver opdaget, fordi de får mange hundrede kunder hver evigt eneste dag, der hver langer massevis af halvtredsere over disken.

Når det gælder privatpersoner er min holdning dog en noget anden...
Fx: For nogle måneder siden fandt jeg en spritny SE K750i midt på torvet her i Helsingør. Den var så ny og ubrugt at den lige så godt kunne have været kommet direkte fra æ' forretning. :)) Da gik jeg da straks ind i telefonbogen, fandt personen "far", ringede til ham, og aftalte at mødes midt på torvet 10 minutter senere, så han kunne hente sin lille søn's telefon. Og ganske rigtigt - få øjeblikke senere kom en mand gående tværs over torvet med sin lille 10-årige søn i hånden. Og blot dét at se den glæde der bredte sig i den drengs øjne, da han fik sin bortkomne telefon tilbage - det var det hele værd. 8)

At man så måske ikke bør give så dyr og avanceret mobil, til en dreng i den alder, er så en anden ting. :roller: Men børn er jo forkælede nutildags... :))

(Hov... det blev vist til lidt OT :O )

47

torsdag, 20. juli 2006, 09:02

Citeret

Originally posted by Mikkel
Jeg tror jeg havde ringet til dem og fortalt om situationen... Og så betale pengene tilbage, som det nu skal gøres... (Det KUNNE godt være min holdning ville ændres hvis jeg sad i alvorlig pengenød :P )

Ikke fordi jeg har de helt store principper om den slags. Store firmaer kan da sagtens overkomme at miste nogle tusinder kroner, på et eller andet, uden nogen former for problemer. Forleden fik jeg en halvtredser for meget tilbage i kantinen der hvor jeg arbejdede - det sagde jeg da ikke til nogen... :)

Hvorfor skulle jeg også det? de 50kr gavner da mig MEGET mere end de gavner kantinen, hvor det sikkert aldrig nogensinde bliver opdaget, fordi de får mange hundrede kunder hver evigt eneste dag, der hver langer massevis af halvtredsere over disken.

Når det gælder privatpersoner er min holdning dog en noget anden...
Fx: For nogle måneder siden fandt jeg en spritny SE K750i midt på torvet her i Helsingør. Den var så ny og ubrugt at den lige så godt kunne have været kommet direkte fra æ' forretning. :)) Da gik jeg da straks ind i telefonbogen, fandt personen "far", ringede til ham, og aftalte at mødes midt på torvet 10 minutter senere, så han kunne hente sin lille søn's telefon. Og ganske rigtigt - få øjeblikke senere kom en mand gående tværs over torvet med sin lille 10-årige søn i hånden. Og blot dét at se den glæde der bredte sig i den drengs øjne, da han fik sin bortkomne telefon tilbage - det var det hele værd. 8)

At man så måske ikke bør give så dyr og avanceret mobil, til en dreng i den alder, er så en anden ting. :roller: Men børn er jo forkælede nutildags... :))

(Hov... det blev vist til lidt OT :O )

I det tilfælde så ville jeg helt sikkert også gøre det samme, hvilket jeg også gjorde med en mobil i skolegården for nogle uger siden..
Det samme gælder selvfølgelig pengepunge, og andre lign. ting, hvor man har mulighed for at finde ejeren.
Kunne aldrig finde på at beholde sådan noget.

Og til dit OT:
Nogle af børnehaveklassebørnene her henne render gerne rundt med mobil til et par tusinde.. Der snakker vi en alder på langt under 10

MB: Asus P6T Deluxe V2, CPU: I7 920@3.95, Ram: 3x2Gb Corsair Dominator PC16000
PSU: Corsair HX1000watt, GFX: HIS ATI 5970, Lyd: Creative X-Fi Elite Pro
HDD: 1x Intel X25M 80Gb + et bundt andre små-diske

48

torsdag, 20. juli 2006, 10:36

Beholde dem, og se hva der skete, måske trak de dem tilbage, men efter 1mdr, ville jeg bare lege med dem :))

Mvh Mads :T

49

torsdag, 20. juli 2006, 10:43

Citeret

Originally posted by Zlinky
De trækker i hvert fald ikke noget fra min løn, og jeg har det vidst med at give lidt for meget tilbage nogen gange... :S

Hvor arbejder du da henne. Skal åbenbart til at handle der :P

50

torsdag, 20. juli 2006, 11:04

Jeg synes man skal starte med at t?nke omvendt.

Hvis man selv havde givet for meget for noget, eller givet forkert bel?b retur, ville man s? ikke blive glad hvis der blev gjort opm?rksom p? det?
Jeg kan godt lide at gl?de folk, s? jeg er altid 100% ?rlig
n?r det vedr?rer pengesager - og hvis nogen mener det er en smalsporet eller sn?vertsynet holdning at have, s? er det deres problem. :9xo

Man kommer nu engang l?ngst med ?rlighed - ogs? n?r det vedr?rer nogen som "tjener rigeligt i forvejen". Jeg br?kker mig over dem der synes det er ok at stj?le fra stormagasiner og un?vnelige burgerk?der bare fordi de er lidt dygtigere forretningsfolk end dem selv. Der m? fanme v?re gr?nser for hvor sm? sko man kan g? i... :finger:

Den eneste undtagelse skulle v?re chippen.dk eller hvis man fandt en 1000-kroneseddel p? gaden - i f?rste tilf?lde ville jeg holde p? pengene l?ngst muligt og v?re mest muligt besv?rlig kunde - i andet tilf?lde ville jeg bare beholde dem. :roller:

SKAL man endelig g?re sig selv til kriminel, s? skal man eddermanme g?re det for s? uhyrligt store summer, at man havde muligheden for at blive v?k p? kloden.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

51

torsdag, 20. juli 2006, 11:08

Citeret

Originally posted by KarGa
Kommer an p? firmaet... hvis det er itbutikken f?r de dem igen fordi de altid har behandlet mig p?nt...

Er det en eller anden skod forretning, der har opf?rt sig uprofessionelt, m? jeg nok indr?mme jeg ville lade det passere... Jeg ville dog s?rge for at pengene stod p? min konto i mindst 3 m?neder

samme som Karga s? vi er nok 50/50

[IMG]attachment.php?attachmentid=10981&sid=[/IMG]

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Champen" (20.07.2006, 11:08)

52

torsdag, 20. juli 2006, 11:28

Citeret

Citeret

Originally posted by TheSnake

Citeret

Originally posted by Nice2u
Hvis det sker n?r jeg handler over nettet hos et stort firma, s? beholder jeg sku pengene indtil de selv kontakter mig, men hvis det er i handel med en privat person, s? enten ringer jeg eller sender en email om det.

Men hvis jeg f?r for mange penge tilbage n?r jeg betaler med kontanter i f.eks. et supermarked eller hos McD, s? tager jeg sku bare imod pengene og lader som ingenting. De f?r alligevel ikke mit navn eller adresse n?r jeg handler med kontanter

Men det er godt nok irriterende som kassearbejder, at t?lle pengene op om aftenen og de ikke stemmer...

Er der ikke noget med, at kassemedarbejderen selv skal betale underskudet ?

Ikke hos DSB. Den havde ellers v?ret god hvis man s? ogs? kunne beholde overskudet, n?r IT-systemet har v?ret en tur p? ryggen.

53

torsdag, 20. juli 2006, 11:51

Hvis jeg fik overf?rt for meget fra en web-shop, s? ville jeg med det samme g?re dem opm?rksom p? det, gider simpelthen ikke at have s?dan noget h?ngende p? mit skind.

N?r man selv sidder lidt ved kassen indimellem, s? s?tter man ogs? pris p? at folk g?r en opm?rksom p? at man er kommet til at give lidt for meget tilbage. Derfor s? s?rger jeg ogs? for at g?re folk opm?rksom p? at de har givet mig forkert m?nt eller seddel, det med at rapse deres penge holder sgu ikke i den sidste ende, vil hellere g? hjem derfra med en god fornemmelse og en kasse der stemmer.

Men nej, de gange hvor jeg har haft en difference, der har jeg INTET h?rt fra min arbejdsgiver. Syntes det er s? l?kkert at man ikke skal bekymre sig om det, og at de bare stoler blindt p? ?n. Tillid er nu en god ting :D

Og som Shahid skriver, s? er der intern "konkurrence" mellem kassepersonalet, der er ingen af os der er interesseret i en kasse der ikke stemmer. (Det er egentligt ogs? sj?ldent der er nogen difference, til trods for at vi er mange forskellige ved samme kasse i l?bet af dagen, s? det er bare l?kkert).

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | EVGA GTX 280
Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

54

torsdag, 20. juli 2006, 18:44

Jeg kan n?sten ikke lade v?re med lige at fort?lle den her:

Havde k?bt nogle varar i tyskland (over nettet) og firmaet glemte at tr?kke
penge for transporten. Jeg ringede til dem og fortalte det, og fik at vide at jeg endelig ikke m?tte fors?ge at indbetale indbetale bel?bet.
For s? ville deres computersystem g? ned :D

55

lørdag, 29. juli 2006, 21:45

det kommer an på hvor mange penge vi snakker om hvis det er 2000+ ville jeg helt sikker tage kontakt til firmaet

men hvis det nu "kun" er 500,- så har du scoret en gratis tur i byen

kvinder........ de er ikke andet end sorger og udgifter.... sorry burger

system:
Intel core 2 E6850
MOBO: gigabyte ga-n650sli-ds4
RAM: 2*2 gb mushkin ddr2
GFX: 2x nvidia 8800 gt

56

lørdag, 29. juli 2006, 21:49

Citeret

Originally posted by Fragman
næh loven tager ikke hensyn til beløb....enten er man en tyv/bedrager eller også er man ikke.

Gu er man ej. Hvis kassedamen giver dig for mange bytterpenge, er du ikke krimmenel, for de kræver ikke at du tæller dem inden du putter dem i pungen. På samme måde gælder det med bankkontoen.

...

57

lørdag, 29. juli 2006, 22:04

Citeret

Originally posted by shack

Citeret

Originally posted by Fragman
næh loven tager ikke hensyn til beløb....enten er man en tyv/bedrager eller også er man ikke.

Gu er man ej. Hvis kassedamen giver dig for mange bytterpenge, er du ikke krimmenel, for de kræver ikke at du tæller dem inden du putter dem i pungen. På samme måde gælder det med bankkontoen.

du vrøvler.....læs loven min ven...

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

58

lørdag, 29. juli 2006, 22:13

Så du vil hermed påstå at følgende er sandt i følge dansk lovgivning:
Kassedamen giver mig 30 kr for meget tilbage, jeg putter dem i min pung og går hjem. Jeg opdager altså aldrig at jeg har fået dem. Hun kan dermed melde mig, for ikke at have opdaget det selv, på grund af hendes stupeditet, og jeg vil altså blive dømt?
Det er helt samme scenarie vi snakker om, idet der ikke skelnes mellem konti og pengepung.

Hvis han nægter at betale pengene tilbage, i fald de opdager det, så ja, så gør han noget ulovligt. Det andet er ikke ulovligt. Læs lige loven selv min gode ven.

...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "shack" (29.07.2006, 22:14)

59

lørdag, 29. juli 2006, 22:25

hvis de opdager at du har fået for meget kan de sagtens forlange dem tilbage....ja...uanset beløb.

af praktiske årsager gør man næppe det store ståhej ud af det, og da det er dem der har bevisbyrden er det helelr ikke praktisk...men det ændrer ikke ved at det er deres penge og de kan forlange dem tilbage ifølge loven.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

60

lørdag, 29. juli 2006, 22:30

Ja, det skrev jeg jo også, de kan FORLANGE dem tilbage i følge loven. Derfor gør han jo ikke noget ulovligt! Han siger han ikke vil gøre dem opmærksom på det, men hvis de opdager det, får de selvfølgelig pengene tilbage igen.

Så hvem af os er det der vrøvler, når du siger?:

...

Seneste tests og artikler

0

Sapphire Radeon R9 290 Tri-X 4 GB

Vi skal i dag se lidt på et Ra
Læs Mere

0

Corsair Graphite 380T

Vi skal i denne test tage et k
Læs Mere

0

In Win 901 - Mini-ITX tower

In Win kender de fleste nok fr
Læs Mere

0

MSI X99S XPower AC

Tweak.dk har lige gennemført v
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Første trailer til The Hunger Games - Mockingjay Del 1

Første trailer til den tredje
Læs Mere

0

Masser af billeder af NVIDIA GeForce GTX 980

Der er dukket mere end en hånd
Læs Mere

0

NVIDIA kommer med GeForce GTX 960

NVIDIA arbejder på at lancere
Læs Mere

0

Nyt Sigma 150-600 F5-6.3 DG OS HSM S objektiv

Sigma har lanceret et nyt stor
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.