Kære gæst, velkommen til Tweak.dk.
Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer.
For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere.
Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen.
Hvis du allerede er registreret, så log på her.
Køb et rigtigt køleskab ? Man kan få nogle rimelig små nogle over alt til forholdsvis få penge.
Men er du på SU og ikke har et arbejde, og måske piver ligesom andre, så kan du vel overleve at lette røven og hoppe ud i køkkenet når du skal have noget at drikke ? ... eller ?
Citeret
Originally posted by Fragman
er da 100% enig.....selvom man bor hjemme har man sq masser af udgifter, og det er SU ikke høj nok til at dække, hvis man også skal holde gang i de sociale relationer, hvilket imo er vigtigere end selve skolen, da det ofte er dem man hiver i når det gælder........
Buhu ...
Hvis de sociale relationer er vigtigere end den uddannelse man er igang med, så skulle man sgu nok overveje at droppe den og finde sig et arbejde.
Citeret
Originally posted by Macimuz
Har altid haft den holdning, at mangler man penge, så man squ tjene sig til dem. Så hvis en person mener, han ikke kan klare sig på en su hjemme hos de gamle, så må man squ tjene de sidste knaster ved siden af. Og det er netop de knaster der kan bruges til hygge med vennerne osv.
Det vil sige at dine forældre ikke vil betale alle mine regninger imens jeg sidder på en skolebænk ? .. ah, pis ...
Originally posted by mr. gamer
1200 får man i gennemsnit nu det er satme ikke meget 300 til hver uge....
hvis du så får en telefon regning på en 200 kr.. så er der 1000 så er der kun 250kr. til hver uge.. og det er da cirka det man bruger på en fest.... og jeg køber sgu næsten noget hverdag en cola cacao eller et eller andet når man er i skole... det er der ikke penge hvis man ikke havde arbejde altså... og der er også lidt træls hvis man ikke havde et arbejde.. slet ikke at kunne købe nogle nye ting Tøj, fx. cd'er spil og også større ting....
det kan man jo slet ikke få råd til.... og i siger at han tuder over 500 i skal regne med det er måske en tredje del af det han har til sig selv... og hvor meget tøj sko jakker for 800 i måneden ikke meget hvis du også vil have et liv et andet sted end foran compen
Du misforstår vist.
Hvorfor skal vi andre betale din telefon regning, dine byture og din cacao?
Hvis du vil have råd til alt det luksus må du få dig et arbejde, ligesom os andre.
hvis du så får en telefon regning på en 200 kr.. så er der 1000 så er der kun 250kr. til hver uge.. og det er da cirka det man bruger på en fest.... og jeg køber sgu næsten noget hverdag en cola cacao eller et eller andet når man er i skole... det er der ikke penge hvis man ikke havde arbejde altså... og der er også lidt træls hvis man ikke havde et arbejde.. slet ikke at kunne købe nogle nye ting Tøj, fx. cd'er spil og også større ting....
det kan man jo slet ikke få råd til.... og i siger at han tuder over 500 i skal regne med det er måske en tredje del af det han har til sig selv... og hvor meget tøj sko jakker for 800 i måneden ikke meget hvis du også vil have et liv et andet sted end foran compen
Haha ja det er godt nok surt du ikke kan få din daglige kakao på vores regning hva?
Du har stadig ikke fattet det.
Det er fair nok at have et forbrug, men så få et arbejde istedet for at regne med at dine forældre eller skatteyderne skal betale for det. Det er jo direkte infantilt.
Som nævnt, ønsker man "luksus", må man arbejde for den. Vel ikke ligefrem meningen at SU'en skal dække køb af cola, kakao og andre sære ting.
Og hvis man piver over en stor telefonregning, så må man vel bare tale det mindre?
Og hvad angår tøj, så findes der tilbud, og tøj behøver man ikke købe hver måned. Dertil behøver man ikke købe Diesel og andre dyre mærker. Jack&Jones har tit nogle gode tilbud på jeans og den slags.
Du har stadig ikke fattet det.
Det er fair nok at have et forbrug, men så få et arbejde istedet for at regne med at dine forældre eller skatteyderne skal betale for det. Det er jo direkte infantilt.
formålet med SU er jo netop at man skal kunne koncentrere sig om studierne istedet for at arbejde...en såkaldt investering fra samfundets side, som gerne skulle give gode veluddannede medarbejdere....ellers er der jo ingen ide i det overhovedet. det er ikke spor infantilt, blot en god ide.
og ja sociale relationer og kontakter Er vigtigere end nogen uddannelse.....man kan meget mere hvis man kender de rette fremfor at have en høj uddannelse....har brugt de 7 års uddannelse til 0 nada ingenting...men har fået et rimeligt ok job ved at kende folk...og de andre jobs jeg har prøvet har været på samme måde...ved at kende folk rundt omkring.
når jeg regner med at starte firma engang bliver det nok også på samme måde, men lige nu går det stille og roligt som det skal.
Originally posted by RAC Nååh jah det var køleskabe vi snakker om, ligesom kungfu'isen siger.
Prøv at kigge på genbrug er altid sådan nogle små oldgamle minikølere.
ja, jeg tænkte det samme, er det køleskabe vi snakker om eller?? jeg sad faktisk og læste på at håbe på at man kunne finde ud af noget, da det kunne være fedt med en kold vand inde på værelset
Originally posted by Firedog
ja, jeg tænkte det samme, er det køleskabe vi snakker om eller?? jeg sad faktisk og læste på at håbe på at man kunne finde ud af noget, da det kunne være fedt med en kold vand inde på værelset
Nu er der jo rent faktisk blevet svaret på hvor de kan købes. Det må dog ikke være rart at være så doven, at det er nødvendigt
Det er dumt at finde et oldnordisk køleskab, for de bruger simpelthen alt for meget strøm. Mit køleskab bruger nok noget der ligner 2/5 af min elregning, og det er en ret gammel model.
Nu er der jo rent faktisk blevet svaret på hvor de kan købes. Det må dog ikke være rart at være så doven, at det er nødvendigt
Det er dumt at finde et oldnordisk køleskab, for de bruger simpelthen alt for meget strøm. Mit køleskab bruger nok noget der ligner 2/5 af min elregning, og det er en ret gammel model.
yep i know har selv haft en gammel sag..
men altså jeg tænkte mere på det eneste der er blevet nævnt er carlsberg og tuborg, men der kan ikke ligge en 1½ hehe laver cola ikke nogle?
men altså jeg tænkte mere på det eneste der er blevet nævnt er carlsberg og tuborg, men der kan ikke ligge en 1½ hehe laver cola ikke nogle?
Det er så IKKE de eneste der er blevet nævnt. Jeg startede bl.a. ud med at informere omkring, at Harald Nyborg sælger nogen. Og jo, Coca Cola har i hvert fald tidligere lavet nogen, men de er sikkert ikke ligefrem de billigste.
Det er så IKKE de eneste der er blevet nævnt. Jeg startede bl.a. ud med at informere omkring, at Harald Nyborg sælger nogen. Og jo, Coca Cola har i hvert fald tidligere lavet nogen, men de er sikkert ikke ligefrem de billigste.
men var der ikke tale om den haral nyborg ikke var stor nok til en 1½ cola??
men jeg har været inde på Coca Cola og intet kan finde omkring sådan et køleskab
men jeg har været inde på Coca Cola og intet kan finde omkring sådan et køleskab
Nej. Hvad med at læse første side af tråden igen?
haha.. jeg tror jeg var træt i går.. hehe nå men tak hehe
hvad skal du bruge din SU til hvis det ikk er til at have det godt.... ?..
jeg piver ikke over telefon regningen hvordan har du fået den ide ?
jeg skriver bare hvad det ca. koster..... og grunden til SU'en er som fragtman også siger så man ikke behøver at arbejde, måske skal du ikke have nyt tøj hver måned.... men du får ikke meget tøj, sko, jakker osv. for 500 - 1000 kr. eller det gør du hvis du køber det i Røde kors...
og det der med cacoen var et ex. måske vil man ikke spise madpakke hver dag...
og isiger at det er ikk det jeres penge skal bruges på... Jeg ved ikke om i nogensinde har fået SU ? men hvis i har hvad brugte i så jeres til ?
jeg skriver bare hvad det ca. koster..... og grunden til SU'en er som fragtman også siger så man ikke behøver at arbejde, måske skal du ikke have nyt tøj hver måned.... men du får ikke meget tøj, sko, jakker osv. for 500 - 1000 kr. eller det gør du hvis du køber det i Røde kors...
og isiger at det er ikk det jeres penge skal bruges på... Jeg ved ikke om i nogensinde har fået SU ? men hvis i har hvad brugte i så jeres til ?
Personligt bruger jeg min SU på følgende:
Husleje inkl. vand, varme og strøm
Transport, så jeg kan komme i skole
Internet, så jeg kan passe min uddannelse
Bøger, og der er SU'en ikke engang nok
Forsikring
Og det der så evt. er tilbage går til mad
Hvis jeg vil overleve, er jeg nødt til at arbejde ved siden af. Det er så også det arbejde der bl.a. giver mig råd til at spise andet end pasta og havregryn, at have min mobiltelefon, købe alle de bøger jeg rent faktisk skal bruge, og så en meget lille smule på sociale aktiviteter - mine venner kræver heldigvis ikke, at vi bruger en masse penge sammen. Tøj køber jeg ikke ret ofte selv, men ønsker mig det til jul, fødselsdag m.v.
Jeg brugte hovedsageligt min SU til husleje, telefonregning, transport og mad. Havde et arbejde ved siden af et par aftener om ugen, der gav nok til at jeg også havde penge til tøj, byture osv.