Lykkelig Dag for økonomi og Mig

  • bliver simpelthen nødt til at oprette en tråd :) har bare haft en dejlig dag i dag :D



    det hele startede med, at min far ringer mig op og spørger efter hjælp til noget opsætning af computer ude i butikken.


    Jeg siger pænt tak. jeg kommer med det samme, da jeg alligevel ikke havde noget på programmet. så mig i hurtigt i bad ud i butikken med min stak med cd'er. :)


    jeg kommer der ud. Laver 3 computere om til tynde klienter for dem, selvom de sagde de kun havde brug for 2, men syntes jeg skulle lave en backup til dem såå :)


    efter dette kommer bossen over til mig med 500 kr. i hånden ( for 2 timers arbejde ), derefter siger han.


    "Vi kan gå udenom skattefar og være ulovlige, eller du kan vælge at tage den gamle server samt en af de andre computere"


    Ingen tvivl, så jeg valgte følgende:


    Server:
    Abit IC7-Max3
    Intel Pentium 4 3.0 GHZ
    1 Gb Kingston Pc3200 2-3-3-6 steppings
    160 Gb Maxtor harddisk sata
    120 Gb Seagate Harddisk Sata
    Dvd-brænder
    Tapestreamer


    anden computer:
    Asrock skod mobo
    2,6 Ghz Celeron skal satme clockes :D
    512 Mb Kingston Pc320 2-3-3-8 steppings
    40 Gb Harddisk
    Dvd-drev
    Cd-brænder


    og som det bedste :D til serveren, var man så lige så heldig også få licensen dertil :D


    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=60619


    dog Ægte pakke og ikke OEM samt 10 Brugere :D ved ikke hvad jeg skal bruge den til, men meget fedt at have sådan en licens:D


    2 timers arbejde = 1 Server, 1 Computer og den dejligste Windows Small Business Server Licens :D


    kunne ikke holde mig tilbage :D

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    Well nu skal det jo så også indberettes til skattefar sååeh ;)


    Men nice løn da :D


    ikke hvis det regnes som en tjeneste og han fik "LYST" til at give mig den :D men ja ellers :D

  • Quote

    Originally posted by købkøb


    Ja det var vel bare en gave ikk? *Wink* ;)


    Det er stadig over grænsen for hvad man må give af gaver uden det bliver beskattet. Ellers vil jeg gerne have at firmaet giver mig min løn i gaver fremover :))

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • 1) Hvis du laver det som tjeneste uden at få løn for det er det sort arbejde


    2) Hvis gavens værdi overstiger et ubetydeligt beløb, skal der betales skat af den. Som Burger skriver har de 46.000 i personlige gaver intet med virksomhedsgaver at gøre.


    Lige meget hvad du siger, så er de to computere en betaling for dit arbejde og du skal betale skat af værdien.

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    1) Hvis du laver det som tjeneste uden at få løn for det er det sort arbejde


    2) Hvis gavens værdi overstiger et ubetydeligt beløb, skal der betales skat af den. Som Burger skriver har de 46.000 i personlige gaver intet med virksomhedsgaver at gøre.


    Lige meget hvad du siger, så er de to computere en betaling for dit arbejde og du skal betale skat af værdien.


    Arr hold nu op med at smadre mandens fede moment med skattefars regler..



    Vi siger det ikk til nogen jo .... :))



    Syns ihvertfald det fedt :D

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    1) Hvis du laver det som tjeneste uden at få løn for det er det sort arbejde


    2) Hvis gavens værdi overstiger et ubetydeligt beløb, skal der betales skat af den. Som Burger skriver har de 46.000 i personlige gaver intet med virksomhedsgaver at gøre.


    Lige meget hvad du siger, så er de to computere en betaling for dit arbejde og du skal betale skat af værdien.


    Ka da godt være det er lidt ulovligt... men lad da for helvede manden beslutte hvad han vil gøre...


    Min løn går ikke automatisk ind i skattesystemet af en eller anden grund, så jeg skal selv indberette det... det er da også min sag om jeg gør det eller ej, lige meget om det er bund ulovligt eller ej, så er det op til myndighederne at gøre op med...


    Edit: Undskyld for det lidt sure opstød... har haft en dårlig dag


  • Det er det sguda ikke. Det er snyltere som dig, der er med til at banke skatteprocenten op her i landet. Jeg har intet til overs for folk, der udfører sort arbejde!


    Sjovt nok, så er der jo ENORM mangel på fx håndværkere, hvilket forsinker byggeprojekter, gør at vi er nødt til at få udenlandsarbejdere ind og i det hele taget ikke har en positiv effekt på Danmarks økonomi. Og, der er vist ikke nogen, der er i tvivl om, at langt de fleste håndværkere tjener kassen på sort arbejde ved siden af!

  • Quote

    Originally posted by Lecter


    Det er det sguda ikke. Det er snyltere som dig, der er med til at banke skatteprocenten op her i landet. Jeg har intet til overs for folk, der udfører sort arbejde!


    Sjovt nok, så er der jo ENORM mangel på fx håndværkere, hvilket forsinker byggeprojekter, gør at vi er nødt til at få udenlandsarbejdere ind og i det hele taget ikke har en positiv effekt på Danmarks økonomi. Og, der er vist ikke nogen, der er i tvivl om, at langt de fleste håndværkere tjener kassen på sort arbejde ved siden af!


    Nu er der også IMO forskel på en der tager et arbejds projekt på X timer sort arbejde og en der gør sin fars ven en tjeneste eller en ven en tjenneste, uden at kræve noget selvfølgelig, og at han så får en pc for det er da fint...


    Men hvad så hvis feks han køber en PC privat men bare bruger den som server i firmaet? Altså nærmest låner den til firmaet... Så er det vel hans personligt at give løs af... Den står vel i hans personlige navn uden at have noget med firmaet at gøre(Udover den er udlånt) så tæller det vel som en personlig gave?