Computeren og mobilen gør os dummere

  • Halo


    Undersøgelser har vist at computer og mobilers gør os 10% dummere, end hvis man ikke er i besiddelse af det. Før i tiden da folk læste mere avis og slog oplysninger op i bøger osv., gav det en bedre indvirkning, end det gør at finde oplysninger på nettet.


    Derudover giver det stres at være i konstant kontakt med omverdenen via mobil og andre former for kommunikations redskaber.


    En anden undersøgelse viser at misbrug af hash "kun" gør oss 5% dummere.


    Så det i fjernsynet den anden dag, og blev faktisk ikke overrasket... Jeg føler mig sg oss lidt dum :crazyeyes:


    Lidt uheldig udvikling vi har gang i. Om 200 år er den da helt gal.

  • I mine øjne gør det os ikke dummere... Ja der er mange der lige er gået ud af folkeskolen, som ikke kan lave hovedregning og det er formentlig det der danner basis for de her undersøgelser...


    Men måden vi tænker og reagerer på idag er vha. hjælpemidler, der gør at vi er kommet langt længere end hvis vi gjorde alt pr. håndkraft



    Men hvad er egentlig formålet med tråden? :) Ka ikk se nogle spørgsmål eller noget debatoplæg


  • Han synes nok bare lige vi andre skulle have det med ;)

  • Alle de hersens undersøgelser hænger mig rent ud sagt, langt ud af halsen. :roller:


    Hvad med at lave en undersøgelse om hvor dum man bliver af at læse om alle de undersøgelser? :))


    Jeg gider simpelthen ikke at tænke over al den slags... Efterhånden kan man slet ikke gøre noget, uden det er skadeligt, på en eller anden måde. Og hvis vi ikke gjorde noget, så var det jo også skadeligt. :crazyeyes:

  • Quote

    Originally posted by Han$en


    Han synes nok bare lige vi andre skulle have det med ;)


    Man kan da sagtens også diskutere, om det er sandt, og hvorfor. Eller hvorfor det ikke er sandt, hvis man har den mening.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Men hvad er egentlig formålet med tråden? :) Ka ikk se nogle spørgsmål eller noget debatoplæg


    Det var egentlig mere for at fortælle videre, hvordan det påvirker os, når vi sumper ved compen og taster stilelange beskeder hele tiden ;) Nerdpower has a lag of knowledge...

  • Jeg tror ikke det er måden vi finder informationer på der gør os dummere, men den indstilling mange folk har til tingene.


    Der er en stigende tendens til, at den yngre del af befolkningen forventer at få alt serveret på et sølvfad, og hvis der ikke er et svar indenfor 2 sekunder, så kan det også bare være ligemeget.


    Selvom vi i dag har gode hjælpemidler i forhold til hvad man havde for år tilbage, betyder det ikke, at man skal lade hjælpemidlerne gøre alt arbejdet for en, men samtidig er man også nødt til at lære hvordan man optimalt bruger de hjælpemidler der nu eksisterer, for at sikre, at udviklingen fortsætter i et fornuftigt tempo.


    Det er en opgave samfundet skal være fælles om at løse, så både forældre og skoler er nødt til at forholde sig til de enkelte problemstillinger, og handle derefter. På den måde tror jeg på, at man kan forhindre de kommende generationer bliver dummere.

  • Kan sagtens se en debat forme sig ud af dette emne. Jeg mener at der er noget om det, da der er mange, især unge, som aldrig når andet end fra skolen og så lige hjem til Alteret og på vej hjem skal der absolut lige ringes til vennerne på mobilen, selv om det ikke er absolut nødvendigt.
    I dagligdagen er det næsten underligt, hvis man ikke går og taler i mobilos eller sms'er hele tiden. Det i sig selv gør kun, at vi omgås andre mindre og mindre og i mange tilfælde bliver mere egoistiske.
    "Jeg kan klare det hele selv, ved hjælp af min PC, internettet og min mobilos."
    Jeg sidder endda og diskuterer dette, ved hjælp af min PC og min internetforbindelse i et furum. :))


    Ja - vi er nået langt teknologisk. Men hvad med det sociale liv - det bli'r da mere og mere indskrænket. Som igen gør os mere og mere indelukkede - groft sagt.


    Jeg er enig i at mulighederne omkring PC, inetrnet og indhentning af viden er en god ting. Men det skal ikke kun være der, vi lærer noget om livet.
    Det skal kombineres med et ganske almindeligt socialt liv, som med alle dets styrker, skal gøre os til virksomme og medmenneskelige individer. :9xo


    Edit: Helt enig med Burger !

  • Kan i hvertfald sige jeg blev dårligere til hovedregning, da jeg fik lommeregner tilbage i 7/8 klasse. Det var bare så meget nemmere lige at taste skidtet ind på den i stedet for selv at regne det ud.


    Ellers synes jeg Burger har fat i nogle gode pointer, som jeg synes man ofte ligger mærke til i dagligdagen.


    Der til har Bentzin også fremhævet nogle essentielle ting. Bare man tager busser ser man nemt, hvor mange der rent faktisk konstant sidder med en mobil mellem hænderne. Ja ja, gør det nu nok også selv ;)