Ændring Af Ophavsretsloven

  • Jeg fandt lige et debat-inlæg som er lidt spændende syntes jeg...


    Hej Brian
    Den nye oprethavslov og APG's seneste tiltag har skabt en voldsom debat.


    Denne voldsomme og åbenbart tiltrængte (siden den kan løbe så længe og voldsomt) debat omkring antipirat gruppen og musik/filmkopiering mangler næsten fuldstændig en meget vigtig vinkel.


    Styresystemer og Programmer! Disse er næsten totalt overset i denne debat, formodentlig fordi de involverede parter (musikindustrien og Kazaa brugerne) primært interesserer sig for musik.


    Hvor er moralen henne hos producenterne af programmer?
    Når Microsoft sælger en kopi af Windows XP til kr. 2000,- tjener de selv 85% netto efter alle udgifter = 1700,- (dette er vel at mærke Microsofts egne tal!)


    Noget lignende gør sig gældende for MS OfficeXP som en privatperson skal betale 4700,- kr!!!!!! for, for at være "lovlig".
    Samtidig giver det firma jeg arbejder hos 295 kr. for en fuld Office licens.
    Det svarer til at man kunne få en bil forhandlet ned fra 200.000,- til ca. 12.500,- bare ved at købe mange. Hvem tror på det?


    Jeg synes at program producenterne er enormt amoralske når de opretholder de skyhøje privatforbruger priser på programmer og styresystemer samtidig med at samtlige større firmaer samt PC fabrikanter heriblandt IBM, Compac/HP Dell m.fl. nærmest får aplikationerne kastet i nakken.


    Det skriger jo til himlen, at den nys indkøbte SuperPC til 7000,- kr. skal ende med at koste knap 14000,- før den kører med nogle aplikationer som kan kommunikere med "alle de andre".'


    Afslutningsvis skal det med at et firma som Microsoft aldrig var blevet det monopol det er i dag uden piratkopiering. Apple var allerede sidst i midtfirserne i stand til at kopisikre deres seriøse aplikationer og det kostede dem næste livet!
    Ingen skal bilde mig ind at Microsoft ikke var i stand til at gøre det samme fra starten af. Selv i dag er de medier (CD'er) Windows og Office XP leveres på, overhovedet ikke beskyttet, selv om der findes kopibeskyttelser til data-CD'er der er ganske effektive! (dem til audio virker overhovedet ikke som det er i dag)


    Det hedder sig så at XP skal efterregistreres "pr. installation" men hvem kan forestille sig et firma gøre det med feks 30.000 installationer.
    Derfor findes der selvfølgelig "Enterprice (firma)" kodeord som ikke kræver nogen form for registrering, ej heller ved servicepack opdatering mv. og som kan bruges igen og igen.
    Ingen - heller ikke Microsoft havde vel forventet at disse ikke ville slippe ud og de kan da også hentes overalt på internettet i dag.
    For dem der mener at dette er overdrevet kan jeg anbefale at søge efter "XP+crack" på Google. Resutatet er chokerende.


    Afslutningsvis vil jeg sige at de godt 30.000 Office pakker der er solgt til private sidste år formodentlig ikke afspejler hvad der er installeret på de ca. 1.000.000 private PC'er der findes i Danmark. Mon ikke 99% af disse har Office installeret. Jeg finder det helt på sin plads da det (som det er synliggjort ovenfor) er en politik Microsoft helt bevidst har dyrket for at blive et monopol.


    Det samme kan IKKE siges omkring musikere og andre hårdt arbejdende kunstnere der som oftest suplerer med en eller anden form for overførselsindkomst det meste af deres kariere. Selv mange af de store danske navne har aldrig tjent de store penge, fordi de har måttet finde sig i kun at få ca. 10 kr pr. plade for overhovedet at blive udgivet.


    Den nye lov (L19, tror jeg den hedder) er desværre uklar, naiv, og dermed ubrugelig, i sin nuværende udformning omkring Digital musik. Det er desuden helt enkelt katastrofalt at det fortsat er muligt lovligt at kopirere hele Københavns hovedbiblioteks musiksamling til sig selv. Det gør det komplet umuligt at føre nogen form for kontrol af lovligheden af de ting folk har liggende. Lad private kopier af egne KØBTE eksemplarer være lovlige og forbyd alt andet.


    MVH
    Samoth Relhe


    ... Hvad kan man sige ?... Er enig med manden, men fordi man syntes det er unfair, så giver det jo desværre ikke en ret til at bryde loven...


    Som han også skriver, så kan man takke folk der bruger piratkopier for at Microsoft produkterne er så udbredt som de er.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Som han også skriver, så kan man takke folk der bruger piratkopier for at Microsoft produkterne er så udbredt som de er.


    hmm... det er jo ikke engang løgn. M$ kom til ved at studerende kopierede operativsystemet til hinanden indtil 99% af alle sad med det. Til sidst var OS2 (og linux desværre) og resten af de OS' er der var dengang,væltet fuldstændig af banen.


    Når han skitserer det op på den måde - kan jeg af underlige årsager godt forstå at APG og RIAA går mest efter mp3 filer. Det er sg* trods alt dem der mister deres levebrød :]

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    hmm... det er jo ikke engang løgn. M$ kom til ved at studerende kopierede operativsystemet til hinanden indtil 99% af alle sad med det. Til sidst var OS2 (og linux desværre) og resten af de OS' er der var dengang,væltet fuldstændig af banen.


    Når han skitser det op på den måde - kan jeg af underlige årsager godt forstå at APG og RIAA går mest efter mp3 filer. Det er sg* trods alt dem der mister deres levebrød :]


    Ja nemlig... :D


    En ting jeg så ikke forstår er at dem der bruger piratkopier giver den begrundelse for at de gør med at bl.a. Windows koster for meget.... Ja, det er jo klart det gør det når folk laver piratkopier og derved sørger for at Windows bliver så udbredt at man stor set ikke har andre valg end at købe det. Til en pris som de stor set suverænt kan bestemme da der ikke er nogle hårde konkurranter der virkelig kan gå ind og presse dem.