Biobenzin

  • Ja det er smart. Og så endda uden merpris i DK, indtil videre.


    Man må håbe at alle får øjnene op for det, så der vil blive produceret nok til at få prisen ned. Vil da gøre godt både mht. co2 men også være et godt skridt væk fra olien.

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article200452.ece


    Weee det var da på tide :dance:


    Svenskerne har 75% (E75) bioethanol i deres benzin, men de jo altid foran os :boxed:


    hold på hat og briller lige... 75% :| ... kan du ikke lige finde nogle facts omkring det, for så vidt jeg ved så er forbrændingen af benzin og bioethanol ret forskellig, du kan ikke bare fyre det på din bil (den vil højestsandsynligt ikke starte).


    Men find lige et troværdigt site hvor de fastlægger og beviser at de bruger så meget :S

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    hold på hat og briller lige... 75% :| ... kan du ikke lige finde nogle facts omkring det, for så vidt jeg ved så er forbrændingen af benzin og bioethanol ret forskellig, du kan ikke bare fyre det på din bil (den vil højestsandsynligt ikke starte).


    Men find lige et troværdigt site hvor de fastlægger og beviser at de bruger så meget :S


    Der er bl.a en artikel i det nyeste Samvirke. De kører faktisk E85 ifølge den. Men det kræver specialbyggede motorer, som bl.a. kan købes fra Ford deroppe i nye biler. Men det er ikke i al benzinen, og kan kun tankes på nogle stationer. Det skulle dog faktisk være ganske mange.
    Hvis du har Engelsk A har du endda lige været oppe i en prøve med et stiloplæg der handlede om det samme :)
    Men man kører ikke helt så langt på en liter E85 som en liter benzin. Dog er udslippet jo stadig væsentligt mindre, både partikel- og co2-mæssigt. Eller ihvertfald er co2-udledningen mere i balance end for fossile brændstoffer.


    På statoil.se kan man se prisen for E85 er en pæn slat lavere end den for blyfri 95:
    http://www.statoildetaljhandel…sdh_dynamic&viewid=204208


    Det er fordi svenskerne har fjernet afgiften. I danmark vil prisen sandsynligis blive højere fordi vores regering ikke kan indse at man bør gøre det rentabelt at køre grønt frem for at straffe folk økonomisk for det. Det samme gælder for hybridbiler.

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    hold på hat og briller lige... 75% :| ... kan du ikke lige finde nogle facts omkring det, for så vidt jeg ved så er forbrændingen af benzin og bioethanol ret forskellig, du kan ikke bare fyre det på din bil (den vil højestsandsynligt ikke starte).


    Men find lige et troværdigt site hvor de fastlægger og beviser at de bruger så meget :S


    Tror du har ret Flex...


    Der stod faktisk en del om emnet i det skriftlige eksamensoplæg til Engelsk A, på HTX, hvor jeg går. Der stod, at man kunne køre på op til en 10% blanding af ethanol (mener jeg det var), uden ændringer i motoren og motorstyringen.
    Hvis det var man ønskede en endnu tyndere blanding, ville det kræve anden motorstyring og en revideret indsprøjtning, så vidt jeg kunne forstå i hvert fald.


    Men det er da lækkert at se der rent faktisk sker noget på det danske brændstofsmarked. Vi har jo forsøgt lidt med elektricitet og rapsolie, men det var jo ikke rigtigt noget som slog igennem.

  • Jeg var oppe i engelsk A ;) ...


    Og i sverige er de godt fremme, og det er de også i tyskland :) ..


    hvis man ændre for meget i antændelsespunktet på brændstoffet, så vil ... hmm... hedder spark på engelsk... den vil komme helt forkert i forhold til tændingspunktet, og indsprøjtningen vil være total ude af sync + der skal en smule mere brændstof til at få den samme energi :) ...

  • Quote

    Originally posted by Bubbi


    Desværre tror jeg bare det kommer alt alt alt for sent.. :(


    Du mener at natur og miljø allerede er al for forurenet?


    Tjaah - Det ved jeg ikke helt - men bedre sent end aldrig da. :)

  • Bah jeg fyrer da aldrig noget løgn af :evil:


    Læste det i FDMs Motor ;)


    Ja deres motorer var lidt specielle, men man kunne stadig bruge en rimelig høj mændge bioethanol på alm. motorer.

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Bah jeg fyrer da aldrig noget løgn af :evil:


    Læste det i FDMs Motor ;)


    Ja deres motorer var lidt specielle, men man kunne stadig bruge en rimelig høj mændge bioethanol på alm. motorer.


    Ikke meget mere end 10% ihvertfald.


    Om det er for sent ved jeg nu ikke. Vi bliver jo nødt til at gøre et eller andet. Vi kan sidde med hænderne i skødet og vente på at brinten (måske) slår igennem om måske 10-20-30 år eller vi kan bruge biobrændstof. Sådan ser jeg på det, et vigtigt trin på vejen mod en sundere verden. Alt er bedre end at fortsætte som nu :)

  • kanon, var lidt tilgrin at de oliepriser man regnede ud at det ikke var ejentabelt ud fra, var fra 2002 eller deromkring, det er jo DYBT godnat....


    Skidt vær med den grønne dle af det, men hvis en masse bliver gladere af den årsag er det jo ikke en downside.

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Bah jeg fyrer da aldrig noget løgn af :evil:


    Læste det i FDMs Motor ;)


    Ja deres motorer var lidt specielle, men man kunne stadig bruge en rimelig høj mændge bioethanol på alm. motorer.


    Læs evt. her >> http://www.biogasol.dk/3m2.htm


    Bioethanol er et direkte erstatningsprodukt for fossile brændstoffer inden for transport. Alle biler kan nemlig nemt køre på en blanding af benzin og bioethanol, hvor der uden problemer kan tilsættes op til 10 procent bioethanol.

  • Quote

    Originally posted by Happy^
    Hvornår får vi så Bio Diesel? Det kan købes mange steder i tyskland, og kræver ikke en speciel motor - blot en enkelt del der skal skiftes afaik.


    Mjahh det koster vist en 5-15000 at få lavet. Men du kan da sagtens købe det. Der er mange der sælger rapsolie. Du skal bare lige huske at indberette at du bruger det til at køre på så de kan få deres afgifter :roller:
    Og det er jo sådan at det kan lugtes at man kører på det, så de kan godt tjekke det. Om de gør det ved jeg reelt ikke.

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Mjahh det koster vist en 5-15000 at få lavet. Men du kan da sagtens købe det. Der er mange der sælger rapsolie. Du skal bare lige huske at indberette at du bruger det til at køre på så de kan få deres afgifter :roller:
    Og det er jo sådan at det kan lugtes at man kører på det, så de kan godt tjekke det. Om de gør det ved jeg reelt ikke.


    Og det bliver vel lige så dyrt som hvis du kørte på traktordiesel sikkert, hvilket er jævnt dyrt.

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Og det bliver vel lige så dyrt som hvis du kørte på traktordiesel sikkert, hvilket er jævnt dyrt.


    Øh. Det ved jeg faktisk ikke. Men jeg vil gætte på at de går ud fra at du har kørt alle kilometer, ihvertfald siden modifikationen, på biodiesel.. Og så smider en bøde oveni det man skylder for det. Måske med mindre man kan godtgøre færre km. Men sjovt er det nok helt sikkert ikke.
    Igen synes jeg her det er lamt at man skal straffes for at beskytte miljøet. Rapsolie koster mere end dieselolie. Skal afgifterne oven i det bliver den forskel større. Så kunne de i det mindste bare sænke afgifter på biobrændstof til et niveau hvor den endelige pris var den samme. Men det vil man åbenbart ikke.

  • Hmmm, så noget om det i 60 minutes forleden, det var dog i brasilien, hvor de laver en fandens masse sukker. Som de så omdanner til ethanol.


    Der blev dog sagt at det kører ikke så langt på literen og motoren går vist i stykker hurtigere. Hvis jeg da husker rigtigt.


    Prisen på det bio-benzin skal ihvertfald ikke koste det samme som alm. benzin, hvis folk for alvor skal begynde at bruge det.


    "Spark" hedder forivørigt "gnist" på dansk.

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Mjahh det koster vist en 5-15000 at få lavet. Men du kan da sagtens købe det. Der er mange der sælger rapsolie. Du skal bare lige huske at indberette at du bruger det til at køre på så de kan få deres afgifter :roller:
    Og det er jo sådan at det kan lugtes at man kører på det, så de kan godt tjekke det. Om de gør det ved jeg reelt ikke.


    Nu jeg tænker over det, så mener jeg faktisk slet ikke at det kræver en modifikation. Læste om nogen på octaviaklub som tit tanker det i tyskland hvis de har været dernede - og det er der vidst intet problem i.


    Derudover koster der vidst lidt mindre end alm. diesel.

  • jeg har skrevet en 60+ siders rapport om brugen af raposlie? :P ... nogen der vil læse den? ...


    så kan i se præcis hvad det koster at konvertere en bil, og forbrug osv osv osv. Det hele er regnet ud :)