Lidt matematik hjælp 1 år HTX.

  • Ja nu må jeg lige bede om jeres hjælp.


    Jeg sidder med en matematik aflevering til på mandag og er nød til at lave den idag. I morgen lægger jeg nok med tømmermænd:P


    Jeg har så fået følgende opgave og jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal løse spørgsmål a. De øvrige kan jeg sagtens finde ud af - når jeg har fundet ud af a.


    En pyramide stub med kvadratiske endeflader har en sidelængde i bunden lig med 12cm. Pyramidestubbens højde er lig med 8 cm. Pyramidens endeflader danner en vinkel på 60grader med bundfladen.


    a) Du skal bestemme længden af en side i topfladen.
    b) Du skal bestemme pyramidestubbens rumfang.
    c) Du skal bestemme pyramidestubbens totale overflade areal.


    B + C er som sagt intet problem hvis jeg kender a. Men A aner jeg ikke, hvordan jeg skal løse. Kunne forestille mig jeg skal bruge sin, cos, eller tan, men kan ikke rigtig se mig ud af det.


    Så ville være meget glad for lidt hjælp.

  • Du kan nemt løse denne opgave med pythaguras (stavehat)


    Hvis du ser på bunden så har du et kvadrat på 12x12 som du nemt kan finde diagonalen på 12^2+12^2=c^2 = 16,97


    også kender du højden i din pyramide som du sagde var 8


    8,48^2+8^2 = Ja jeg gider ikke give dig facit da jeg faktisk har regnet det ud for dig nu ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • pythagaras læresætning kan bruges i alle trekanter med ret vinkel...så er det bare at dele stubben op i trekanter med det.....


    derudover bruger alle håndværkere reglen til at se om noget ER i vinkel....de fleste af dem ved bare ikke at de bruger den regel.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Fragmann.


    Det var også det jeg umiddelbart tænkte på, meen med de oplysninger jeg har på stubben kan jeg ikke rigtig dele den op i trekanter og løse den med pythagoras.


    Derud over, hvis jeg kender bogen ret eller hvis det er som altid er grunden til man får den vinkel er, at de vil have os til at bruge Sin, Tan, eller Cos. Jeg kan bare ikke se, hvordan :ohmy:

  • Quote

    Originally posted by Zalam
    Den metode du siger der er brugbar hvis det er en pyramide.


    Men i dette tilfælde er det en pyramidestub. Derfor kan den ikke bruges.


    Ellers tak for din hjælp


    Den kan skam sagtens bruges - og dog ikke.
    Jeg går ud fra at du har lært cosinus, sinus og tangens..?


    Du skal bruge en af de tre på den kendte vinkel.



    Med ovenstående oplysning burde du selv kunne lave det.

  • Lige lidt hjælp til de 3 funktioner der... Ved ikke hvordan din bog forklarer det, men sådan her forklarer jeg det:
    cosv = hosliggende katete/hypotenusen (Huskeregel om cos eller sin: Hos = cos)
    sinv = modstående katete/hypotenusen
    tanv = modstående katete/hosliggende katete


    Håber du ka bruge det ;) Så skal du bare omskrive den rette til det du nu skal bruge den til


    Edit: Ved nærmere efterlæsning, ka jeg ikk lige se om du har problemer med at bruge de trigonometriske funktioner generelt eller bare her...?


    Edit 2: Må nok lige rette mine formler :) Ka jo ikk ha der står noget forkert ;)


  • Rettelse:
    CosV = hosliggende katete / hypotenuse
    SinV = modstående katete / hypotenuse

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing


  • Arh ikke helt..


    Huskereglen hedder "cos hos hyp" - altså cosinus til vinklen = hosliggende / hypotenusen


    Og din sinus er også omvendt.. den er sinv = modstående / hypotenusen



    EDIT: Slammand det er ikke fair at poste før mig bare fordi at jeg skulle hente noget og drikke :D

  • Nå for søren :) Der ka man bare se hva der sker, når man ikke lige gider tænke sig om :P


    Det med huskereglen, hvis det altså var det du hentydede til... så er en huskeregel vel aldrig forkert, bare pga. ordlyden :P jeg husker altid på hvilken af funktionerne jeg skal bruge vha. den regel... ska jeg finde den hosliggende, bruger jeg cosinus til vinkel v ganget med hypotenusen :) hos = cos - det er ordlyden jeg hænger mig i nemlig