Forældres ansvar mht. computerspil?

  • Hej tweakere! Jeg står lige og har brug for jeres dyrebare hjælp :D


    Jeg er ved at skrive en eksamensrapport om computer- og konsolspillenes historie, samt forældres ansvar af deres børns spillevaner.
    Hertil vil jeg meget gerne have i svare på den poll jeg har oprettet, og jeg vil blive endnu mere glad hvis i også skrev jeres mening om emnet ;)


    Skal forældre følge med i hvad deres børn spiller? Og skal de bestemme hvilke spil de må spille? Hvis i synes det, stem på den første mulighed.


    Skal forældrene kigge ind til dem engang imellem og se med, og muligvis forbyde visse spil hvis de finder dem for voldelige (2. mulighed)


    Eller skal de slet ikke gribe ind, og lade børnene spille de spil de vil? (3. mulighed)


    De få forældre vi nu har herinde, hvordan er jeres regler? :D
    Og de unge som stadig sidder og gamer, hvordan tror i at i vil opføre jer når nu engang i får en knægt som jer selv? ;)


    Jeg siger på forhånd tak! Håber der vil blive diskuteret :)

  • Vold ser de alligevel i tv, så derfor vil et forbud mod computerspil være spild... Forældre skal primært passe på at deres børn ikke spiller for meget. Det kan de nemlig godt tage skade af.

  • 1. Det kommer an på hvor gamle de er..
    2. Forældre kan overdrive mht. hvad børn kan tåle og ikke tåle
    3. ligeledes kan de underdrive ;)

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by humpeligimp
    Jeg mener at børn bliver voldelige af forældrenes måde at omgås dem på.


    Den anden "inspirationsteori" er bare en dårlig undskyldning for ikke at gide interessere sig for sine børn.


    Gider du uddybde? Jeg er lidt lost på den der :)

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    1. Det kommer an på hvor gamle de er..
    2. Forældre kan overdrive mht. hvad børn kan tåle og ikke tåle
    3. ligeledes kan de underdrive ;)


    Lad os sige du har en knægt på 14-15 år :D Hvad ville du så gøre?

  • Forældrene skal helt klart, i samråd med børnene, bestemme hvad der skal spilles. Det handler ikke om at overbeskytte ungerne, men tage aktiv del i deres opdragelse, og vise dem hvad de mener er OK. På den måde kan man give sine børn de rigtige værdier med videre i livet.


    Alt for mange børn får bare en computer, og så får de lov til at passe sig selv. Jeg tror den ligegyldighed er med til at ødelægge noget mere end eventuelle voldelige spil, så derfor er dialog helt klart vejen frem.

  • Langt de fleste spil er jo sådan set "gode" nok, men forældre har helt klart et ansvar for hva deres unger spiller.
    Et spil som Postal 2 bør jo aldrig havne hos nogen unger, så for at undgå den slags så ska forældre kigge med, og sætte grænser.


    Chili out!

    I5 760 @ 3.6 ghz
    Club3D HD 7950 13' Series @ 1100/1575 mhz
    8gb Crucial SP ram 1600 mhz
    Gigabyte GA-P55-USB3

  • Børn op til 14 år, ville jeg som forældre, holde øje med i et vist omfang. Men når de fylder 15 synes jeg godt man kan lade dem spille det de vil i fred.


    Men det nytter IMO. ikke noget at være for pylret om sine børn, så bliver de opfostret som nogle små skvat der bliver bange for alt der ikke ligner bedstemor eller en disneyfigur. ;)

  • Jeg syntes forfældre skal holde øje med hvad deres børn spiller til en vis grænse, f.eks. kan man da lige tjekke om barnet som måske er 12 år spiller sådan noget rimelig blodigt og fucked up spil, som måske ikke burde spilles af børn under 14 år, men bare lige tjekke lidt syntes jeg de har en smule pligt til, bare lige se hvad det er for et spil og evt læse nogle ordentlige anmeldelser og ikke sådan nogen der kommer i tv-avisen engang imellem om at man bliver psykopat af at spille CS og andre lidt voldelige spil


    Edit: Og ja efter de fylder 15, så lad dem selv stå for hvad de skal spille da "18" års spil ikke er specielt voldeligere end "16" års spil, men under 14 skal man da holde en lille smule øje med dem

  • Jeg er faktisk ret enig med Mikkel... På et eller andet tidspunkt må forældrene holde op med at gribe ind, så de selv kan lære at styre deres spilvaner.


    Jeg har dog ikke selv haft en fornufig spillecomputer før min konfirmation, så jeg kan faktisk ikke rigtig sige så meget her.


    Men forældrene skal også have lidt fat i sig selv og ikke begrænse for meget, altså, det skal ikke være sådan at en dreng på 13-15 år kun må spille spil som pixeline og jordbær marie (overdriver godt nok, men det fremmer forståelsen)


    Forældrene skal til dels også hjælpe barnet med at skelne mellem hvad der er computerspil og hvad der er ægte.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Originally posted by Ramaskriget


    Gider du uddybde? Jeg er lidt lost på den der :)


    Lige siden den første bog og det første teaterstykke kom frem har folk
    været bange for deres dårlige inflydelse på ungdommen.


    Det er "inspirationsteorien". De unge går ud i samfundet og gør de ting de har set/læst/hørt gennem diverse underholdning (bøger, film, rockmusik, computerspil)


    En en anden teori er "afreageringsteorien" De unge afreagerer de voldelige tendenser de måtte have gennem uskyldig underholdning i stedet for at gå ud i samfundet og lade det gå ud over andre.


    Den hælder jeg mere til. Jeg tror at det onde i mennesker, for nu at være lidt
    teatralsk, kommer fra andre mennesker i ens nærhed.

  • De har et ansvar helt sikkert... i den yngre alder altså... Men der burde stadig være mere fokus på, at spil som Doom og Quake ikke er roden til alt ondt... der er utallige fordele ved at spille fps spil


    Min mor har altid gået heeelt amok over at jeg spillede fps spil :boxed:

  • Jeg er selv 14 år. Mine forældre har aldrig set hvad jeg har spillet, og har ikke vist nogen som helst interasse for det. Det syntes jeg er godt, da det ikke vedkommer dem. Det er jo bare et spil, og hvis børn ikke lære at der også findes krig og vold. Bliver de nogle pylrede unger når de bliver ældre. Jeg mener det er en del af opdragelsen at et barn også ser at der er en verden som ikke altid er god.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Originally posted by Carsten_DK


    Fuldstændig enig her. Damn, Burger. Du må være noget ældre end 24, og ha´ mange børn ;o)


    Nej, men jeg har niecer og nevøer. 5 stk. mellem 1 og 14 - og som den fabelagtige Moster Burger jeg er, er jeg naturligvis interesseret i, at de får så sund en opdragelse som muligt, og jeg påvirker dem jo også igennem mine holdninger ;)

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Nej, men jeg har niecer og nevøer. 5 stk. mellem 1 og 14 - og som den fabelagtige Moster Burger jeg er, er jeg naturligvis interesseret i, at de får så sund en opdragelse som muligt, og jeg påvirker dem jo også igennem mine holdninger ;)


    Stakkels unger :))

  • Quote

    Originally posted by celfa
    Jeg er selv 14 år. Mine forældre har aldrig set hvad jeg har spillet, og har ikke vist nogen som helst interasse for det. Det syntes jeg er godt, da det ikke vedkommer dem. Det er jo bare et spil, og hvis børn ikke lære at der også findes krig og vold. Bliver de nogle pylrede unger når de bliver ældre. Jeg mener det er en del af opdragelsen at et barn også ser at der er en verden som ikke altid er god.


    Så du mener at børn skal lære om krig og vold igennem et computerspil? Det er da noget af det tåbeligste jeg længe har hørt.

  • Stemte på 2'eren og er også helt enig i hvad Burger skriver. :9xo
    Da det er helt klart, at hvis man er en nogenlunde fornuftig forældre, så er man den der er interesseret i at præge/opdrage sit barn. Så de er klar til at stå på egne ben, når de forlader reden omkring 18 års alderen.


    Lige så klart er det så også, at de har fingeren på pulsen, for hvad deres børn går og laver. Og det gælder især også hvad der foregår på PC'en.
    Da den jo efterhånden er en stor del af mange børns dagligdag - og helt klart er med til, at præge dem.


    Mine egne 2 knægte, som nu er 25 og 28 blev opdraget med indlevelse og empati, samt en god portion sund fornuft. Som indeholdt en afstandtagen fra alt, hvad der havde med krig og vold, at gøre. Dermed ikke sagt, at de ikke spillede computerspil i den problematiske ende af skalaen. Men vi hvade "obs" på, hvad det var de lavede.
    De fik til gengæld en masse tryghed, nærvær og omsorg. Resultatet er, at jeg i dag har 2 fredelige, sociale og velfungerende gutter, som er vellidt af alle. :9xo