Aktiv dødshjælp for eller imod?

  • hej er i for eller imod. i
    forbindelse diana benweis halløj..
    er selv for . Hvis personnen er en grønsag og ikke vil kunne komme til at tænke mere.
    I bedes agumentere (i skal kunne agumentere)

  • Jeg er helt for aktiv dødshjælp. Jeg ville personligt hellere selv blive slukket for end at ende som en grønsag.


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Jeg er både for og imod.


    Jeg ville ikke selv ligge lam i en seng og kun kunne stirre op i loftet eller sidde bundet til en stol og savle uden at kunne sidde ved egen hjælp...så er jeg for.


    Er også for passiv dødshjælp, jeg synes det er iorden at undlade at behandle en lungebetændelse hos en kræftpatient, frem for at give lidt penicillin for derefter at leve 14 dage længere i smerte til døden endelig sætter ind.


    Er imod aktiv dødshjælp hvis man som feks. psykisk syg er så træt af livet pga. op og nedture gerne vil dø og ikke selv har modet til selvmord.
    Hvis man er psykisk ustabil kunne man jo træffe nogle valg som ikke altid er velovervejet...havde en kammi som tog sig af dage pga. det store pres han var under...tror han var hoppet på vognen hvis han havde muligheden.


    Hvor går grænsen...hvem skal have lov...jeg tror der er ligeså mange meninger som der er mennesker.

  • Jeg er for det, så længe det bliver givet til patienter der ikke har anden mulighed.


    f.eks. hvis man ligger i en seng, og der ikke er nogen chance for at komme til sig selv - eller hvis man har mange smerter grundet f.eks. kraft, og det er tydeligt at vedkommende dør inden de går væk.


    Er også for det i den dur, at der skal være flere til at godkende det. Hvis man f.eks. er på sygehuset med en sindsygdom, skal der altid et familiemedlem - en fagmand eller noget i den stil til, der kan 'godkende beslutningen', så at sige.


    En helt anden ting er så, hvem skal 'slukke' ? Der vil helt sikkert være sygeplejesker, læger osv. der ikke vil gøre det. Vi kan jo ikke rigtigt 'tvinge' en sygeplejeske til at 'dræbe' vores nærmeste ?

  • Jeg har nu også stemt for..


    Det er temmelig ofte meget mere humant.
    Gjorde i en årgang rent hos en dame som bare lå og lå.. Fik sondemad igennem en slange, og tissede osv.. ud igennem en slange i siden..


    Det var hendes liv et par år..


    Hvis jeg lå i hendes situation, ville jeg hellere bare blive hjulpet på vej til døden.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Man skal kunne bestemme over sit eget liv, og man skal kunne bestemme over sin egen død.
    Vi har også læst en bog i engelsk hvor en mand blive lam fra en ulykke i bil, og han vil bare ha aktiv dødshjælp, men det er ulovligt, så han skal bare "rådne" op..
    Som Don_Jabbe siger.. hellere få hjælp en at blive en grøntsag!


    Mvh Mads :T

  • Quote

    Originally posted by Schultz


    derud hvor hvad? ville være en idé at afslutte din sætning :D


    Derud hvor man kan sidde og glo ud i luften, og der 4 gange dagligt kommer en ung sygeplejerske og giver dig mad.

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden


    Derud hvor man kan sidde og glo ud i luften, og der 4 gange dagligt kommer en ung sygeplejerske og giver dig mad.


    Så kan det vel lige gå :dance:

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • For: Det er ikke humant at lade en "grøntsag" ligge på en lukket stue når det er 100% sikkert at personen ikke kan leve igen.


    Hvis familien ønsker det, så ja, lad dem slukke for kontakten :)


    Desuden - hvis man kigger på det økonomiske - bruger man vel også en del penge på at holde disse personer i "live" ?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg er for, hvis man ender som min farmor er endt. Hun mistede min farfar for mere end 8 år siden, efter snart 65 års ægteskab. I starten var hun stadig frisk, og kunne nemt klare at bo alene i den ældrebolig de flyttede til, da de ikke længere magtede deres landejendom. I dag er hun røget på plejehjem, og sidder det meste af dagen i en kørestol. Hun siger ikke meget, og når hun endelig gør, så er det umuligt at forstå. Hun kan til nød kende os når vi kommer på besøg, men ingen af os har fundet ud af, hvor meget hun egentlig kan høre eller se.


    Efter adskillige hjerneblødninger, en ryg der har sagt stop og en alder der har nået 94 år, så vil hun meget gerne have fred, og det har været hendes største ønske i flere år. Det gør ondt at se hende sidde og hænge, når man ved, at hun ikke har lyst til at leve, og hun har intet ud af livet mere. Desværre er der ingen der lovligt, kan hjælpe hende på vej.

  • Jeg er sygeplejerske på en intensiv afdeling så jeg har med de her problematikker at gøre til daglig.


    Tillad mig at præcisere lidt:


    Det er helt almindelig praksis at stoppe behandlingen på patienter der ikke har nogen udsigt til at kunne blive raske.


    Tit synes de pårørende at der går alt for lang tid, men det er fandeme ikke en beslutning der er nem at træffe for de læger der har ansvaret for behandlingen.


    Aktiv dødshjælp er at slå patienter ihjel, der ikke ville dø at behandlingen bliver stoppet.


    Tanken er at udfri dem fra deres lidelser, og det er jo smukt nok.
    Men hvordan skal det gøres i praksis?
    Af familiemedlemmer? Folk der ikke ved noget om sygdom behandling,
    og som kunne have mange andre motiver til at slippe af med den gamle,
    rige hustyran?


    Af læger, efter familens ønske?
    Goddaw doktor jeg vil gerne bestillet et styk aflivning af CPR.nr xxxxxx-xxxx....


    Af læger efter patientens ønske?
    Det ville kræve at de ved siden at deres arbejde som menneskehjælpere skulle have et bijob som bøddel.
    Det er svært nok at bære ansvaret som læge.


    Så var der en der nævnte noget om at spare penge.
    Samfundsøkonomisk ville det da være billigst at aflive alle den dag de gik på pension.


    Meen.... Nej tak.