Tatoveringer Under 18 År..

  • Jeg har som nogle ved en tattoo shop i København og er inden for de seneste par år løbet ind i lidt af et moralsk dilemma og vilde faktisk gerne høre hvad andre hade at sige til sagen...


    Det forholder sig sådan at unge i dag bliver tatoveret mere og tidligere end for bare 5 år siden... det er ikke unormalt at jeg har 14-15 årige nede i min shop der allerede har fået lavet tatoveringer andet steds eller vil have lavet tatoveringer.. Af en eller anden grund er det mest piger in 14-18 års alderen ved ikke hvorfor.. måske fordi de er underlagt mere "skal helst være cool og passe ind" i hverdagen end dregne er... men sagens kerne er den at jeg på daglig basis siger nej til 1-3 unge piger fordi de er under 18 års gransen..


    Problemet er at der er mange dårlige tatovøre i danmark og der er mange der efter min mening udføre horibelt arbejde som faktisk er mere lægmesbeskadelse end det er tatovering.. jeg taler her om folk der drikker og ryger hash imens de er på arbejde, skider på regler om sterilicering osv. bare for at gøre det nemmere og billigere for dem selv og som ikke bekymre sig en døjt om deres kunder og deres helbred.. i danmark har vi nemlig ingen lov der diktere hvem der må åbne en tattoo shop og hvem der ikke må.. og hvor alle klamhuggerne i gamle dage sad i deres køkken sidder de i dag i foratninger og folk tror fejlagtigt at disse shops er kontroleret og at alt er i skønneste orden.. men det er det ikke... vi har i danmark Dansk Tatovør laug som er en sammen slutning af danmarks 28 bedste tatovøre og vi streber efter at have den bedste service og hygiejne...


    Her kommer vi så til problemet med de under 18 årige... da vi i Dansk Tatovør Laug slavisk følger reglerne så sker der typpisk det at kunderne går videre intil de finder en shop der er ligeglad med hvor gamle de er.. disse shops er ikke underlagt DTL og er typpisk besat med de tidligere nævnte hashrygende alkoholiske hjemme tatovøre der skamfere folk.. og den unge pige jeg lige har sagt nej til (og som jeg kunde have lavet en flot SIKKER tatovering på) ender op med en dårlig tatovering og måske en sygdom der vil følge hende resten af hendes liv.. :(


    Jeg må indrømme at jeg er træt af denne tilstand.. DTL har nu i 13 år kæmpet med justitsministeriet om nogle regler på området men regeringen arbejder endten snegle langsomt eller slet ikke... ´


    Jeg ved personligt ikke hvad der kan gøres ved problemet... men det vigtiske må jo være at politikerne og politiet begynder at retsforfølge dem der bryder tatoverings loven osv... der har i danmark kun været 2 tilfælde af bøder udstedt til tatovøre for at tatovere personer under 18 år.. og det ud af tusinde af personer under 18 der er blevet tatoveret... der er sgu ikke noget at sige til at disse klamhuggere gør det når der ingen konsikvenser er... :(


    Og hvad med forældrene... har de et ansvar? efter min mening ja.. hvad laver en Pige på 14 til 15 år i KBH centrum klokken 23.00 en lørdag aften med 1500.- på lommen til at blive tatovøret for??!?!?! hvad sker der?


    Fed7haS


    PS : jeg ved ikke helt hvad jeg vilde med denne post men har lige haft 3 piger på henholdsvis 15, 15 og 16 jeg sagde nej til hvor efter jeg så dem gå ind i shopen nede af gaden og komme ud 2 timer senere med tatoveringer på UNDERARMEN af alle steder :S jeg skammer mig over at den slags menesker florere frit i mit erhverv... og at jeg intet kan gøre for at hjælpe de stakkels piger der nu er aret for livet... så jeg skulde lige af med mine frustrationer...

  • Forstår dig skam godt.
    Kan man ikke bare anmelde de tatovører der gør dette ?


    Er da glad for at høre at du har "samvittigheden" på det rigtige sted - ikke for at generalisere, men tror du er en af få i den branche der har det :cheers:

  • Der vil i alle brancher desværre altid være en del brodne kar, som ikke vil følge de normer og regler som ellers er fastsat for deres erhverv.
    Kunne såmænd også være kioskejeren der der sælger spiritus til mindreårige.
    Umiddelbart tror jeg ikke der er så meget at stille op, andet end at man fra jeres laug af kan blive ved med at appellere til de pågældende tatovører om at overholde reglerne.


    Ps. Kunne være jeg skulle få dig til at lave min den næste Tattoo hvis der er lidt Tweak rabat :$

  • Jeg synes du skulle fortsætte den rene linie. Måske kan du endda drage lidt nytte af det, ved evt. at fremhæve din forretnings gode image og moral.


    Folk kan generelt godt lide at støtte og handle steder der står for en god sag. :cheers:

  • Quote

    Originally posted by Symbol
    Der vil i alle brancher desværre altid være en del brodne kar, som ikke vil følge de normer og regler som ellers er fastsat for deres erhverv.
    Kunne såmænd også være kioskejeren der der sælger spiritus til mindreårige.
    Umiddelbart tror jeg ikke der er så meget at stille op, andet end at man fra jeres laug af kan blive ved med at appellere til de pågældende tatovører om at overholde reglerne.


    Ps. Kunne være jeg skulle få dig til at lave min den næste Tattoo hvis der er lidt Tweak rabat :$


    Jeg har en stående og altid gældende Tweak.dk 20% rabat på alle tatos over 500.- (da dette er minimums prisen)


    Fed7haS

  • Quote

    Originally posted by Hardstyler
    Er de ikk konkurenter for dig? meld dem? :D


    Som der blev sagt ender han hurtigt med nogle ubehagelige typer på nakken, og det kan jeg godt forstå han vil undgå!

  • Jeg kan følge dig 100% Fedthas. Det er komplet idiotisk, at forælde lader deres teenagedøtre / -drenge piecer eller tatovere når de ikke er ældre. Jeg forstår godt du har det dårligt med, at sige nej til mindreårige der kommer ind, men tror du desværre bliver nødttil at se i øjenene, at enten skal det gå ud over dig, eller også en ung pige. Ja det er pest eller kolera, men ser jo åbenbart ud til at regeringen ikke gider at gøre noget ved det, der er jo sikkert ikke nok valgflæsk...
    Jeg vil foreslå dig / jer, at fx henvende jer til ekstrabladet eller en af nyhedskanalerne ( dr1, tv2 ) og få hørt om de kunne tænke sig at bringe emnet på banen. Der er ingen der siger at nogen af jer skal stå frem med navnsnævnelse osv, men hvis I på en eller anden måde kunne få bragt en debat frem i medierne om det her, ville det jo være meget passende.

  • jeg kan sagtens følge dig, det gælder også deres påklædning, 12-14 år render rundt med 70-80 % bar krop, det ligner heller ikke noget. for nu at holde mig til det med tatovering, så må du jo siger de skal komme tilbage med en af ders forældre, eller måske bide det i dig og lave den tatovering, så de ikke finde de en anden tatovør som ikke er steril og de så ender med sygdom. hvilket ikke er smart når du nu er med i DTL som kæmper i mod.


    håber du forstår min hensigt.

  • Må man slet ikke? Altså hvis en pige på 16-17 år kommer ned i din butik og siger hun vil tatoveres og hendes mor/far er der og siger ja til det?


    Ville du så gøre det? Eller sende dem til den næste klamrian?


    Hvor ligger din tatoo shop?


    Edit: Er det komplet ulovligt under 18 var også det jeg mente? Eller må man gerne med en "fuldmagt" eller et ja fra værge?

  • Som Marquis nævner, som jeg iøvrigt er 100% enig med, fat i Ekstrabladet e.lign.
    F.eks. Send dit 1. indlæg ind - måske en smule modificeret (stave og gramma- fejl) - Det burde imo være rigeligt til, at de tog det op. Ihf. hvis de har bare den mindste smule sund fornuftigt syn på tilværelsen.


    Og du skal absolut ikke ende med, at gøre som "tåberne" ! Så er den her tråd, sådan set lige meget. Dit budskab vil jo så være "gået fløjten". :rolleyes:


    Så på med vanten og brug andre metoder end den politiske og langsommelige vej. Sad but true. :rolleyes:


  • Så vidt jeg husker må man godt hvis man har en forældre med. Er dog aldrig blevet tatoveret :D

  • Bare lige for at få det slået fast "MAN MÅ IKKE TATOVERE FOLK UNDER 18 ÅR" ligemeget hvem de har med.. reglen er lavet for at beskytte børn imod en beslutning der følger dem resten af livet.. og skam også for at beskytte folk imod deres forældre... jeg har tit børn på 13 år hernede med deres mor eller lignender der syndes det er en super ide at deres datter får tatoveret kærstens navn med stor gotisk skrift på brystet... no joke.. jeg har enda haft en far der vilde have jeg skulde tatovere hans 9 årige søn... faktisk første ikke voldelige kunde jeg nogensinde har fysisk smidt ud af min shop...


    Fed7haS

  • Det er totalt uacceptabelt problem det der. Jeg håber i får jeres budskab igennem! Jeg kan kun forestille mig hvad det er for nogle tanker der fare igennem dit hoved hver gang du siger nej! Og det er direkte skræmmende at de kan få lov at tatovere uden tilladelse! Men at du tager sådan et emne op, når jeg tænker på tatovøre som folk der banker mig hvis jeg kigger forkert på deres guldkæder:)) Det er for vildt, så alt støtte og backup fra mig af!

  • Hey fed7has.


    Godt at se at du er fornuftig, men din branche er desværre afspejlet af de spader som du selv snakkede om.


    Det ville være optimalt med EB. De ville virkelig pine justitsministeriet, hvis du da nævner at justitsministeriet ikke har gjort noget endnu.

  • Quote

    Originally posted by Fed7haS
    Bare lige for at få det slået fast "MAN MÅ IKKE TATOVERE FOLK UNDER 18 ÅR" ligemeget hvem de har med.. reglen er lavet for at beskytte børn imod en beslutning der følger dem resten af livet.. og skam også for at beskytte folk imod deres forældre... jeg har tit børn på 13 år hernede med deres mor eller lignender der syndes det er en super ide at deres datter får tatoveret kærstens navn med stor gotisk skrift på brystet... no joke.. jeg har enda haft en far der vilde have jeg skulde tatovere hans 9 årige søn... faktisk første ikke voldelige kunde jeg nogensinde har fysisk smidt ud af min shop...


    Fed7haS


    Ja ok... Det kan jeg godt se... Men man ved jo aldrig hvad man må med en værge's godkendelse...


    Men synes da bestemt det med EB lyder godt...

  • Quote

    Originally posted by EcoPa
    shit der er mange der fusker så??? hvor mange af alle tattobikse er med i DTL?


    //Out - EcoPa


    Mener at 2006 talne er 19 foratninger og 28 tatovøre... ud af de væl 100 foratninger der findes i DK.. det skal lige siges at det ikke er alle IKKE DTL tatovøre jeg taler om her.. kun dem der bryder loven.. for der findes skam tatovøre i DK der endnu ikke er medlem af DTL men som følger DTLs lov og regler for at få medlemskab.. og også butikker der ikke ønsker at være en del af DTL men stadig har deres ting i orden... og ikke et eneste ondt ord om disse butikker... problemet er at folk kigger på vores erhverv som en helhed.. og jeg er bange for at lort lavet af de spader jeg her omtaler ender med at påvirke os all.. :(


    Fed7haS

  • Quote

    Originally posted by Fed7haS
    Mener at 2006 talne er 19 foratninger og 28 tatovøre... ud af de væl 100 foratninger der findes i DK.. det skal lige siges at det ikke er alle IKKE DTL tatovøre jeg taler om her.. kun dem der bryder loven.. for der findes skam tatovøre i DK der endnu ikke er medlem af DTL men som følger DTLs lov og regler for at få medlemskab.. og også butikker der ikke ønsker at være en del af DTL men stadig har deres ting i orden... og ikke et eneste ondt ord om disse butikker... problemet er at folk kigger på vores erhverv som en helhed.. og jeg er bange for at lort lavet af de spader jeg her omtaler ender med at påvirke os all.. :(


    Fed7haS


    Det er desværre, som på alle andre områder, en lille gruppe der får lov til at ødelægge det for den store mængde.


    Derudover synes jeg, at det er rigtig fedt, at du overholder reglerne. Det er altid rart at støde på folk der er ærlige og reelle i deres arbejde, specielt indenfor et fag som dit.


    Får du brug for hjælp til at formulere en evt. henvendelse til pressen, så kan du bare sige til, så vil jeg gerne hjælpe.