Billigere Licens til studerende

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Hvad var det da?


    Tror den var en 3700 da jeg startede og en 3900 da jeg sluttede.


    I 2001 var den fx 4100,- og den stiger ca. med 100,- pr. måned om året.

  • Quote

    Originally posted by Martin


    Har selv fundet det: 4.724 kr.


    Det er langt mere end man fik da jeg var på SU.


    Også mere en da jeg fik SU (også set i forhold til prisniveau den gang)
    Der var ikke nogen den gang, der havde råd til at bo for sig selv. Jo måske hvis man var mange der så boede i kollektiv. Og så var der stadig ikke råd til noget ekstra, såsom byture, elektronisk gejl o.lign. :(

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Også mere en da jeg fik SU (også set i forhold til prisniveau den gang)
    Der var ikke nogen den gang, der havde råd til at bo for sig selv. Jo måske hvis man var mange der så boede i kollektiv. Og så var der stadig ikke råd til noget ekstra, såsom byture, elektronisk gejl o.lign. :(


    Nu er de 4.724 jo hvis man er udeboende og over 20år


    Hvis du bor hjemme og er 18, får du 1000kr

  • Quote

    Originally posted by noxon


    Nu er de 4.724 jo hvis man er udeboende og over 20år


    Hvis du bor hjemme og er 18, får du 1000kr


    Kan slet ikke se hvorfor man skal have SU når man bor hjemme, men jeg kan så heller ikke se hvorfor man ikke automatisk får den høje SU takst som udeboende når man er under 20 som man gør når man er over 20 eller i gang med en videregående uddannelse - uanset ens forældres indkomst.


    Men en hjemmeboende skal jo ikke betale licens ;)

  • Ja, det er da ikke meget man får i SU meeen.
    I de fleste tilfælde syntes jeg nu SU'en er spild af penge.
    Jeg har meget svært ved at se hvorfor en 18-årig skal have SU når han bor hjemme ved sine forældre og går på gymnasiet.
    De penge bliver da kun brugt på fredags-baren, og ikke andet.


    Så jeg syntes at man burde fjerne SU'en for hjemmeboende på ungdomsuddannelser og så kunne man evt. smide lidt mere i de videregående uddannelser.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Ja, det er da ikke meget man får i SU meeen.
    I de fleste tilfælde syntes jeg nu SU'en er spild af penge.
    Jeg har meget svært ved at se hvorfor en 18-årig skal have SU når han bor hjemme ved sine forældre og går på gymnasiet.
    De penge bliver da kun brugt på fredags-baren, og ikke andet.


    Så jeg syntes at man burde fjerne SU'en for hjemmeboende på ungdomsuddannelser og så kunne man evt. smide lidt mere i de videregående uddannelser.


    Fuldstændig enig.

  • Har skrevet under på at os på SU ikke skal betale så meget for at se tv.


    Kommer lige "lidt" OT:


    Men synes der er mange der piver over at regeringen vil pille ved vores SU. Der er ikke mange lande i verden hvor man bliver betalt for at læse, de fleste andre steder koster det penge - mange penge.


    De betaler os endda så meget at man med en god sans for økonomi kan få det til at løbe rundt uden at arbejde ved siden af.


    Hvis man så bruger de 2 måneders sommerferie som de fleste der læser på UNI har, til at arbejde, så burde man godt kunne få det til at hænge sammen.


    Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne eller tisset på deres sukkermad, men som studerende har man det virkelig godt i Danmark.


    Undskyld for OT. :$


    Mvh Stubkier

  • Nu skal i høre noget der er dumt....


    Min lillesøster er flyttet sammen med sin kæreste i en ny lejlighed, som han vil sætte i stand i fritiden. Hun har så adresse der, men får kun 1000kr, da hun er 19år.


    Jeg bor så hjemme hos de gamle og får 2300kr fordi jeg er over 20år.


    Ang. de højere SU-rater er det altså ikke bare at sammenligne med SU med for 10 år siden. Huslejen er jo steget MEGET over de seneste år.

  • Syntes at licensen skulle ned generalt ... eller helt fjernes. Skulle man endelig betale licens, så skulle det sgu være % efter ens indkomst ligesom kirkeskatten. Så kan man blive røvbollet af hele to "instutitioner" på én gang ... længe leve kapitalismen ... :))


    Ej, licensen burde bare være frivillig som kirkeskatten. Vil man støtte, så værsgo. Vil man ikke, så lad være.


    DR fabler jo om at man kan se DR selvom man ikke betaler licens ... Ja og ? Man kan også gå i kirke selvom man ikke betaler kirkeskat. Skal vi så gøre den til en tvangsskat ? ... Det skal nok være et hit blandt de folk i Danmark som ikke er kristne ... :))

  • Quote

    Originally posted by Martin
    Kan slet ikke se hvorfor man skal have SU når man bor hjemme, men jeg kan så heller ikke se hvorfor man ikke automatisk får den høje SU takst som udeboende når man er under 20 som man gør når man er over 20 eller i gang med en videregående uddannelse - uanset ens forældres indkomst.


    Men en hjemmeboende skal jo ikke betale licens ;)


    Nu får man så heller ikke automatisk den "høje" SU som udeboende under 20, det skal der søges om!


    Og det kan godt ske, hjemmeboende ikke skal betale licens, men der er rent faktisk nogen der er tvunget til, at betale husleje for at bo hjemme. Fra den dag jeg blev 18 år, betalte jeg 1500 kr. i måneden. Jeg klager ikke over, at tingene var sådan, men man er nødt til at se udover sin egen næsetip og indse, at ikke alle har forældre der har råd til at forsøge en, når man er blevet 18.


    Helt klart, der er en masse der bare bruger SU'en på café, men hvorfor skal der absolut generaliseres sådan?


    Derudover, så mener jeg, at det er dybt urimeligt, at jeg, med en brutto årsindtægt på 56.688 kr. skal betale 3,75% af min bruttoindkomst til DR - et forehavende hvis "services" jeg IKKE benytter mig af, ja, jeg ser TV2 Regionerne, men kan jo ikke nøjes med de 12% i licens som de modtager.


    Mit fjernsyn kan jeg sælge, eller smide udover altanen, men jeg er tvunget til at have mit internet i forbindelse med min uddannelse. Radio har jeg ikke, så der er ingen grund til at betale radiolicens, og min mobiltelefon kan kun modtage radio hvis jeg køber en til den.



    Edit: Udover det, så har studerende jo rent faktisk - generelt set - ikke flere penge end de "fattige pensionister", som jo af en eller anden grund kan ansøge om halv licens.

  • hmm.... der er bare folk her der taler om ting de bare ved absolut NITTE om.


    At få 1000 kr. i SU som hjemmeboende er ikke meget.


    Vi kan tage udgangspunkt i min situation:


    Jeg blev 18, mistede mit job i føtex (pga. alder). Så fik jeg SU, 1000 kr om måneden, deraf tager forældre 50%, og de stopper betalingen af tøj og lommepenge.


    Endvidere er det ret svært at få et job når man bruger det meste af sin tid på lektier. Så der er 500 kr. om måneden til:


    tøj
    evt. internet
    måske en telefon (rar at have)
    + hvad man nu ellers finder på at skulle betale til.
    ________________________________________________________


    Su'en er for høj, og dengang jeg fik fik vi bare ingenting osv osv osv.


    Måske får vi en højere su, men det er absolut ikke blevet nemmere at leve for de penge man får.


    Igen tager jeg udgangspunkt i min egen økonomi.


    3000,- i SU om måneden
    2150 kr i husleje (en studenter lejlighed, billigst i byen).


    tilbage er der 850 kr som skal række til alt lige fra toilet rens til nye håndklæder, nyt tøj (har jeg ikke haft råd til, så har måtte nøjedes med det jeg fik i jule/fødselsdagsgave), barbermaskine, lapning af dæk på scooteren. Mad hver eneste dag, madpakke. Støvsugerposer. Evt. en bytur engang imellem.


    Jeg lever 50% under det vi i danmark kalder fattigdoms grænsen, og jeg kan ikke tjene en krone mere, for så skal jeg betale 50% i skat af det.


    hvordan fanden i helvede kan i sidde der, og sige at SU'en er for høj?


    Hrmf.