Fiskebasin projekt - need answers

  • Hey people :)


    Tror nok den her traad henvender sig til de lidt aeldre og gardner agtige mennesker, men nu faar vi at se.


    Here we go. Pt har vi et basin paa cirkus 7.000 liter - hvilket vi skal have udvidet til 20.000.


    Spg 1: Det basin folie vi bruger pt, kan det lappes det sammen med et andet stykke og saa det bliver helt vandtaet ? Siden saarn noget stads koster kassen + bonus, saa vil vi jo gerne bruge vores gamle folie hvis det er muligt.


    Vi skal oss bruge en pumpe som ikke er for sart, til at faa vandet ud af basinet (bunden er mega muddert til og vandet er groent).


    Spg 2: Hvilken agtig pumpe skal der bruges ? Hvor kan man koebe saarn noget henne ? Og gerne til fornuftige penge ;)


    Naar det er blevet udvidet, saa skal der self oss nogle stoerre klepperter i :)


    Spg 3: Saa kender I nogen fiskebutikker i Soenderjylland som saelger flotte fisk til billige penge ?


    Btw... Vi har skallere, aborrer, brasen, guldfisk, maller og en enkelt sude ;)

  • Avifauna er et godt bud..


    Og ang det folie der, så har jeg været med til at udvide sådan noget, og vi lappede folien sammen med akvarie silikone (skal du bruge pga det andet er giftigt) og det holder altså bare! Ang pumpe vil jeg nok anbefale dig at smutte ned til Futterhaus i flensborg.. Rigtig god dyrehandel, med billige priser og et godt udvalg, og de snakker også dansk der nede.. Den ligger på Batteriestrasse, og man kan ikke overse den ;)

  • Jeg ved nu ikke om jeg kan lige betegnelsen "ældre og gartner agtig".


    Jeg foretrækker erfaren og med grønne fingre. :))


    1
    Om det kan lappes sammen, afhænger af, om du kan finde den korrekte lim til folien. Jeg ville lappe min dam efter et besøg af en fiskehejre og dermed 9 huller i folien, men den lim jeg købte, som skulle kunne bruges, virkede slet ikke. :boxed:
    Set i forhold til, hvor bøvlet og evt. dyrt, det ville være, hvis limen ikke kunne holde, ville jeg smide slanterne til ny folie. Jeg er overbevist om, at det vil spare jer for ærgrelser bagefter.


    2
    En ganske almindelig dykpumpe til ca. 300 kr. burde kunne gøre det.
    Mange af dem kan godt pumpe slam og mindre sten med.


    3
    Den eneste butik jeg kender i Sønderjylland er Avifauna i Kollund.
    De plejer at have et pænt udvalg og for det meste til rimelige priser.
    De er nok lige flyttet. Jeg har ikke været i den nye butik endnu.


    ->Hansen
    Folie og silicone. Den tror jeg ikke på. Det holder da ikke en meter.
    At folielim er giftigt, er rigtigt, men kun sålænge det ikke er hærdet.

  • med hensyn på den der pumpe ville jeg tage hen til den nærmeste Delpin Maskinudlejning, og spørge dem.. de har pumper til en lang række formål, og de koster ca. 70-100 kroner om dagen at leje, og er helt klart at foretrække frem for selv at investere i en (eller rende med spande :P)

    Asus P5W DH DLX + E6600
    Gainward Golden Sample 7800 GTX 256 + LG Flatron L1980Q
    WD Raptor 74 GB + Seagate 250GB
    Corsair XMS2 2 x 1024 MB PC-6400
    Logitech G5 Laser + Logitech internet navigator SE
    Cooler Master CM Stacker - Black + 450W OCZ Modstream PSU
    Sennheiser HD 457 + Logitech Z-5500 Digital

  • Quote

    Originally posted by The Hans
    ->Hansen
    Folie og silicone. Den tror jeg ikke på. Det holder da ikke en meter.
    At folielim er giftigt, er rigtigt, men kun sålænge det ikke er hærdet.


    Hans havedam ligger for 3. år nu med Akvastabil akvariesilikone til at holde folien sammen, så det holder da ihvertfald der ;)

  • Quote

    Originally posted by Han$en
    Hans havedam ligger for 3. år nu med Akvastabil akvariesilikone til at holde folien sammen, så det holder da ihvertfald der ;)


    Så er det fordi vandtrykket presser folien sammen og han er svineheldig. Jeg prøvede på at lime en lap over et hul på 10 cm. Det blev selvfølgelig pinligt rengjort inden.
    Det holdt bare slet ikke. :boxed:
    Hvis du tager 2 stykker folie og limer sammen med silicone, kan du rive dem fra hinanden som ingenting. Det er i hvert fald noget, jeg ikke skal prøve igen. :boxed:

  • Rigtig dejligt med nogle brugbare indlaeg :D




    Quote

    Originally posted by Han$en
    Avifauna er et godt bud..


    Og ang det folie der, så har jeg været med til at udvide sådan noget, og vi lappede folien sammen med akvarie silikone (skal du bruge pga det andet er giftigt) og det holder altså bare! Ang pumpe vil jeg nok anbefale dig at smutte ned til Futterhaus i flensborg.. Rigtig god dyrehandel, med billige priser og et godt udvalg, og de snakker også dansk der nede.. Den ligger på Batteriestrasse, og man kan ikke overse den ;)


    Det lyder sg ikke af saerlig meget det der akvarie silikone :-( Det ville sg vaere aergeligt hvis det ikke holdte... bare vandet koster rimelig mange klegner. Er det lige foer du kan garantere det holder ?




    Quote

    Originally posted by The Hans
    Jeg ved nu ikke om jeg kan lige betegnelsen "ældre og gartner agtig".


    Jeg foretrækker erfaren og med grønne fingre. :))


    1
    Om det kan lappes sammen, afhænger af, om du kan finde den korrekte lim til folien. Jeg ville lappe min dam efter et besøg af en fiskehejre og dermed 9 huller i folien, men den lim jeg købte, som skulle kunne bruges, virkede slet ikke. :boxed:
    Set i forhold til, hvor bøvlet og evt. dyrt, det ville være, hvis limen ikke kunne holde, ville jeg smide slanterne til ny folie. Jeg er overbevist om, at det vil spare jer for ærgrelser bagefter.


    Det kan sg godt vaere du har ret. Det er noget stoerre end et punkteret cykeldaek der skal lappes. Men det kunne bare vaere mega godt hvis det kunne lade sig goere. Tror du ikke der findes en lappe-loesning overhovedet ?




    Quote

    Originally posted by The Hans
    3
    Den eneste butik jeg kender i Sønderjylland er Avifauna i Kollund.
    De plejer at have et pænt udvalg og for det meste til rimelige priser.
    De er nok lige flyttet. Jeg har ikke været i den nye butik endnu.


    Den maa jeg lige se om jeg kan finde paa krak eller noget ;)




    Quote

    Originally posted by dx7r
    med hensyn på den der pumpe ville jeg tage hen til den nærmeste Delpin Maskinudlejning, og spørge dem.. de har pumper til en lang række formål, og de koster ca. 70-100 kroner om dagen at leje, og er helt klart at foretrække frem for selv at investere i en (eller rende med spande :P)


    Du har sg ret :D LINK
    Det er nice :) Dem tror jeg, jeg foretraekker, saa skal jeg ikke investere i en hel ny.

  • Altså jeg har god erfaring med at bruge det, men når der er en der har dårlig erfaring med det vil jeg nok trække mit forslag tilbage.. For ja, det koster at læsse 20k liter vand i sådan noget, så tror du skal vælge en løsning der er 100% sikker istedet ;)

  • Quote

    Originally posted by Grumme Gris
    Hvorfor fører du ikke bare en tagrende fra huset ned i bassinet når det skal fyldes? Så får du det fyldt gratis selvom det kan tage et stykke tid.


    Lidt hurtig regning, så kan du spare omkring 6-7k


    6-7k for 20 m3 vand. Hvordan kommer du frem til den pris ?


    Bortset fra det, er det en rigtig god ide.
    Jeg har gravet en palletank ned, som vandet fra min carport render ned i.
    Har også 2 palletanke omme bagved, som vandet fra mit skur render i.
    Gratis vand til at efterfylde havedam, vande have, drivhus og citrusplanter i min stue med. ;)