• Har lige et spørgsmål til jer fysik hoveder... Lidt om strøm, hva er det der får ens muskler til at flippe ud, er det jo flere volt jo mere flipper de ud, eller er det hvor mange amper eller MA må jeg vel hellere sige? Og hvornår bliver det farligt, altså hvor mange MA kan man blive udsat for før man kan dø?


    Har hørt at 17ma skulle være dødbringene, men er der nogen hoveder der ved lidt mere end mig?

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

  • f.eks hvis man får fat i nogen ledningen så kan mane ikke bevæge sig, musklerne fryser bare fast... Og er du sikker på 5ma kan dræbe dig, det tror jeg sku ikke lige er helt rigtigt

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    f.eks hvis man får fat i nogen ledningen så kan mane ikke bevæge sig, musklerne fryser bare fast... Og er du sikker på 5ma kan dræbe dig, det tror jeg sku ikke lige er helt rigtigt


    5mA igennem hjertet og du er out of here. Ja, hvis du får fat i en net-ledning, så kramper din muskler sammen pga spændingen.

  • ja, men ved du hvorfor, er det volt der gør det eller hvordan?

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    ja, men ved du hvorfor, er det volt der gør det eller hvordan?


    Det er ikk volt'ene der dræber, det er amperne!

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    ja, men ved du hvorfor, er det volt der gør det eller hvordan?


    Eeh, hm, prøv at pisse på et el-hegn, så finder du af at det er voltene der gør det :) Nej spøg til side, er ikke sikker på jeg forstår dit spgs. Du vil vide hvorfor eller hvordan voltene gør det ved musklerne eller ? :)
    Powerpuff ( Flowinglil :P ) jeps det er nemlig korrekt.

  • Det er selve amperen der dræber, ikke volten...


    Og så kommer det i øvrigt an på hvor meget modstand kroppen har, hvilket er forskelligt fra person til person. Desuden kommer det an på, hvor man bliver ramt....

  • jeg vil spørge om det er voltene, f.eks hvis man får 10volt kgennem sig med 10ma, gør det så virkelig ondt og man bliver lammet, eller kan 200000volt og 0.00001 ma gøre det?


    og mht til hvor meget der skal til for at dræbe en er der vist rigtig rigtig mange meninger om dette, folk nævner alt mellem 0.1ma til 200ma...

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

  • Den elektriske strøm kan direkte påvirke det menneskelige legeme. Er legemet intakt og sundt skal kortvarige strømme overstige 30 mA for at være livstruende (HFI relæ kobler normalt fra, hvis fejlstrømmen overstiger 30 mA).
    Den elektriske strøm kan direkte påvirke det menneskelige legeme på tre måder:
    1. Stimulation - En vekselstrøm kan stimulere muskler og nerver. Stimulationens effekt varierer fra en svag kilden til voldsomme kramper. Det kan være livsfarligt, hvis strømmen passerer brystet. Der kan da dels opstå hjertekammerflimren (utilstrækkelig hjertefunktion), som kan fortsætte, efter at strømmen er afbrudt, dels kan der indtræde en lammelse af åndedrætsmuskulaturen.
    2. Forbrænding - En jævn- eller vekselstrøm kan, afhængig af strømmens størrelse, frekvens og varighed, give forbrænding af forskellig grad.
    3. Galvanisk påvirkning - Jævnstrøm kan give galvanisk påvirkning. Eksempelvis kan selv en lille jævnstrøm gennem en overfladeelektrode (EKG-elektrode) give elektrokemisk ætsning af huden.
    Strømmens påvirkning
    Forskellige strømniveauers virkning på legemet (intakt hudoverflade): Gælder for en rask voksen person over 50 kg og 50 Hz vekselstrøm!


    100 uA
    Der føles en kilden på tungen (lav modstand i slimhinden), men ikke fra hånd til hånd.


    1 mA
    Der føles en kilden fra hånd til hånd.


    2 - 10 mA
    Ubehagelig smerte, muskelkontraktioner.


    16 mA
    Evnen til at slippe en leder ophører.


    25 - 100 mA
    Smerte, besvimelse, respirationsstop.


    100 mA - 3A
    Ventrikkelflimmer, varmeskader.


    over 3A
    Vedvarende myokardiekontraktioner afløst af normal rytme (bruges ved defibrillering). Vævsskader på grund af opvarmning.


    Heraf fremgår det, at det er strømmen, altså Amperen som er den farlige.
    Der skal dog en bestemt spænding til, for at bryde hudens isolering (modstand) og "presse" strømmen igennem, så spændingen (volt) har altså også noget at sige.
    Såvidt jeg husker bliver spændinger under 25 V kaldt for lavspænding. Dermed er ikke sagt, at det ser sundt at sætte 25V direkte på f.eks. tungen. :boxed:

  • ok, så som jeg forstår det er det ma der gør man få kramper eller lign, og ikke volt? Men der skal self nok volt til at kunne bører amperne, har jeg forstået det rigtigt? Eller kan volt allene osse gå ind og give de symtomer du nævner? F.eks 200.000 eller 500.00 for den sags skyld

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

    Rettet 2 gange, sidst af tomaszo ().

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    ok, så som jeg forstår det er det ma der gør man få kramper eller lign, og ikke volt? Men der skal self nok volt til at kunne bører amperne, har jeg forstået det rigtigt? Eller kan volt allene osse gå ind og give de symtomer du nævner? F.eks 200.000 eller 500.00 for den sags skyld


    Det kan det ikke - en statisk ladning overstiger nemt 10.000v, ligeså kan elhegn gøre. Ladningerne er bare ret små, og gør som sådan ingen skade. Men en stor spænding giver mulighed for at sprænge en længere gnist, og gør det som nævnt nemmere for strømmen at gennembryde kroppen. Det gør selv en forskel i forhold til at fornemme strømmen, til en hvis grænse.
    Men det er mængden af strøm der slår ihjel.

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    ok, så som jeg forstår det er det ma der gør man få kramper eller lign, og ikke volt? Men der skal self nok volt til at kunne bører amperne, har jeg forstået det rigtigt? Eller kan volt allene osse gå ind og give de symtomer du nævner? F.eks 200.000 eller 500.00 for den sags skyld


    Det mest korrekte svar til det spørgsmål er Ohm's lov ;)


    Har lige skitseret den nedenunder... Er squ ikk helt 100 på den, men har du 2, kan du beregne den 3.


    U = I * R
    I = U/R
    R = U/I


  • R= U/I :)

  • Må sige det info hans gav hjalp ritig meget, nogen der så kan forklare mig hva MJ (mega joule) er?

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

  • Quote

    Originally posted by tomaszo
    Må sige det info hans gav hjalp ritig meget, nogen der så kan forklare mig hva MJ (mega joule) er?


    Det er en energienhed.
    En Joule er så vidt jeg husker energien det kræver at opvarme et gram vand en grad C.
    En megajoule er en million joule.
    En W er en joule pr sek.

  • ok takker, da jeg sad og søgte på det, fandt jeg noget strøm pistoler (dem man stikker i folk) 500.000volt, 9,8Ma, 149mj og den kræver kun to 9volt batterier :boxed: alkerline Energizer sku være de bedste stod der :D... Der står at hvis man giver en anden person stød med den, kan man umuligt selv blive ramt, selvom han holder rigtig godt fast i dig, syns det er underligt, har altid troet strøm sagtens kunne gå fra person til person.. men det kan vel ikke være helt ufarligt at få en omgang med sådan en ?

    SØGER OPTERON 185 til s. 939


    Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

    Rettet en gang, sidst af tomaszo ().