13-skalaen

  • Jeg har altid syntes at 13-skalaen er noget være gøjl at bruge...


    Det jeg ikke kan lide ved det, er at man sætter noget så kort som et tal på en aflevering eller en præstation...


    F.eks. har vi lige haft termins opgave i matematik... Jeg løste alle opgaver korrekt, undtagen 2, hvor jeg havde lavet decimal fejl :/
    Dog fik jeg 8, fordi jeg ikke forklarede mig selv og hva jeg havde gjort matematisk... Det er self min fejl og jeg tager den også til mig, således at jeg ka score 10 hvis 4 timers mat prøven sku blive trukket ud i år...
    Men i sådan en situation, syns jeg virkelig 13-skalaens fejl skinner igennem... For jeg har jo løst hele skidtet korrekt - undtagen de 2 - og så ville det jo være en tand bedre med en medfølgende kommentar...


    Hva syns i om 13-skalaen?

  • Du kunne nu godt have lavet flere valgmuligheder *G*


    Den er både god og dårlig.


    God på den måde, at det er muligt at lave et matematisk gennemsnit, og det er ret nemt at måle enkelte elever i forhold til hinanden.


    Kan dog ikke helt se grunden til, at det lige skal være 00 til 13, da man kunne lave en skala der er meget mere internationalt sammenlignelig.


    Selvom de vil have -3 til 12 i stedet for, synes jeg så heller ikke det er specielt klogt, selvom jeg godt kan se sammenhængen med de internationale måder at bedømme eleverne på.


    Den er så dårlig på den måde som du også har oplevet det på. IMO er den ikke uddybende nok. Den siger intet om noget som helst, andet end hvordan man ligger i forhold til andre. Min humanistiske tankegang er klart mere til uddybning af hvorfor man har fået den karakter man har fået - altså hvilke forhold der har spillet ind. Det andet nærmer sig meget hurtigt en konkurrence om hvem der er bedst til at gå til eksamen, og siger ikke ret meget om hvad man egentlig kan i det daglige arbejde.


    Det er jo også bevist mange gange efterhånden, at det ikke er karaktererne der spiller den største rolle når man senere i livet skal ud og søge jobs.

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Jamen 13skalaen i sig selv er fin nok. Problemet er jo bare at man ikke kan sammenligne med andre landes karakterskalaer...
    Og hvordan ville du ellers få lave noget brugbart som kan vurdere en indsats?


    Jeg ville supplere personens karakter med en udtalelse, hvis man syns der var noget at sige...


    Forresten så tænker jeg ikk så meget på 13-skalaen som sådan, men bare det at man sætter et enkelt tal/bogstav på en elev, der så skal sige hva personen er i stand til...

  • Skalaen er som sådan fin nok. Problemet er mere (som nævnt) det, at man ikke sådan lige kan måle os med andre lande.


    Synes også den nye skala de har fundet på er lidt spøjs. Hvad med bare at give karaktere fra 1-6 eller lign.


    Men som Burger var inde på, så skal man heller ikke være en alt for stor karakter-rytter. En ting er at man kan score højere karaktere, noget andet er at gebærdes med andre på arbejdsmarkedet. Så man kan måske være nok så dygtig i skolen. En der får lutter 11taller er ikke nødvendigvis bedre end en som lå mere omkring gennemsnittet. Begge kan være ligeså hårdtarbejdende for et firma. Forskellen måske måske bare i de 2 personer ikke brugte lige megen tid på sine lektier. Eller det at den ene havde svært ved at lære, hvorimod den anden bare uden videre tog tingene til sig. Så meget spiller ind.


    men dermed ikke sagt, at jeg ikke godt vil have høje karaktere.


    Quote

    Originally posted by KarGa
    Forresten så tænker jeg ikk så meget på 13-skalaen som sådan, men bare det at man sætter et enkelt tal/bogstav på en elev, der så skal sige hva personen er i stand til...


    Der er jeg egentlig også ganske enig.


    Der jeg synes det går galt er til eksempelvis den mundtlige eksamen. Nogle er åndsvag nervøse og ryger ned i karakter. Andre trækker et emne de ikke var så hårde i, hvor andre lige trækker lykke-emnet (sket nogle gange for mig selv, det med lykke-emnet). Det viser ikke altid et retmæssigt billede af hvor dygtig en person er.


    Derfor er karaktere ikke altid så vigtige ude i den virkelig verden. Og de er der vel også mere for man kan sammenligne.

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Jeg er af den indstilling, at man går i skole for at lære noget og at udvikle sig og ikk at få et fint to cifret tal på bladet


    Præcis, det er også sådan det bør være :)

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Jeg ville supplere personens karakter med en udtalelse, hvis man syns der var noget at sige...


    Forresten så tænker jeg ikk så meget på 13-skalaen som sådan, men bare det at man sætter et enkelt tal/bogstav på en elev, der så skal sige hva personen er i stand til...


    Det kan man jo bare ikke rigtig bruge til en flyvende fis. Skulle du så få adgang til universitetet ud fra gennemsnittet af dine udtalelser? :))

  • Forstår ikke hvorfor de ikke bare brug en ganske almindelig 1-10 skala. Det er da absolut det nemmeste. 10 er det perfekte, 7-9 er overmiddel, 5-6 er middel, 2-4 undermiddel og 1 er det dårligste maner kan forestille sig (Blankt papir).

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Slå lige supplere op i ordbogen ;)


    ;)



    Quote

    Originally posted by Burger
    Yilar: Den model vil jo overhovedet ikke være sammenlignelig internationalt.


    Hvilken skala benyttes egentlig ud over den amerikanske, med bogstaver fra A(+) til F eller hvordan det er...?

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Det kan jeg bare ikke se kan bruges til noget sådan rigtig.


    Du har jo stadig karakteren, som du ka lave gennemsnit af... men ved siden af det, skal der være en kommentar til rådighed, hvis nu man står på falderebet f.eks.

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Du har jo stadig karakteren, som du ka lave gennemsnit af... men ved siden af det, skal der være en kommentar til rådighed, hvis nu man står på falderebet f.eks.


    En sådan subjektiv kommentar er - lige som karakterer i bund og grund - da ikke ret meget værd !
    Det betegner jo kun den opfattelse en tilfældig lærer har af dig. Og der ka' jo være mange aspekter som danner grundlag for sådanne kommentarer.

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    En sådan subjektiv kommentar er - lige som karakterer i bund og grund - da ikke ret meget værd !
    Det betegner jo kun den opfattelse en tilfældig lærer har af dig. Og der ka' jo være mange aspekter som danner grundlag for sådanne kommentarer.


    Nå ja, men hva faen ska man så gøre...?


    Altså det blir jo nødt til at være læreren, der har haft en i hele forløbet, der giver karakteren...

  • Jeg synes, at hvis det skal ændres, skal det være til den ide som GrillRotten skriver. Da ens karakter ikke helt betyder det samme, den dag man skal søge arbejde. Jeg synes, at 13-skalaen er ganske udemærket, men hvis den skulle erstattes, skulle det være til den Grill skrev, netop fordi karakterer ikke betyder så meget.


    KarGa - Jeg begyndte at få karakterer, efter 13-skalaen, for første gang i 7. klasse. ;)