Jeg har et personligt problem

  • Okay, here's the deal.


    Jeg tror jeg lider af stress. Der er så mange ting lige i øjeblikket, og jeg føler slet ikke jeg kan overskue det. Er det almindeligt for en 16-årig knægt?


    - Gymnasiet driver mig til vanvid med alle de lektier
    - Jeg ryger og drikker alt for meget i hverdagen
    - Mine forældre skændes konstant og min far er aldrig hjemme
    - Jeg kan ikke sove om natten, så for kun ca. 4-5 timers søvn
    - Jeg er altid aggresiv
    - Mine søskende og jeg snakker aldrig sammen
    - Jeg har ingen tid til overhovedet at gøre nogle ting. Jeg ved simpelten ikke hvorfor?


    Hvad h*lvede gør man ved sådan et problem?
    Jeg kan ikke søge til mine forældre, for de er begge ristet. Nej, det er ikke bare teenage-meninger. Hvis i mødte dem.. Jesus Christ :roller:


    Jeg skal bruge akkut hjælp. Jeg ved ikke lige, hvorfor jeg søgte herhen, men mine venner er ikke til så meget støtte, da de bare vil sige: "Hold nu kæft. Tag en bajer, jeg giver"


    Ideer?


    :boxed:

  • De direkte personlige problemer ka jeg desværre ikk selv hjælpe med... Har godt nok været igennem en mild form for det du beskriver, men ka intet huske i detaljer pga. en lille tur på hospitalet for nogle år siden


    Men mht. tiden så har jeg samme problem... Det startede nok for et års tid siden at lektierne blev ved med at komme, men de glemte opgaver lige pludselig også bed mig i røven, samtidig med at jeg begyndte at komme sammen med en pænt tidskrævende tøs...


    Jeg har løst mit problem mere eller mindre ved at anskaffe mig en kalender, således at jeg ved præcis hvad jeg skal lave den og den dag kl. det og det...
    Har endda fået tid til også at arbejde en hel del...



    Kom forresten lige i tanke om at man kan få lov at snakke med uddannede folk om sådanne ting på mange (hvis ikk alle) kommuner...

  • Vil bare sige at du ikke er alene, puha havde selv en hård tid da jeg gik på handelsskole. Synes bare at lektierne hobede sig op og at man altid var bagefter, men hvad skolen angår så har KarGa ret, hvis du kan finde din egen måde at skabe struktur på, så er det vejen frem. Om et par år, vil du se tilbage på den her tid og grine af hvor let tingene var - men det hjælper bare ikke at vide når man står i det.


    Hvis du ikke synes du kan finde svar på nogle af de forums der er for unge, så tøv alligevel ikke at snakke med en voksen, det kan være en lære, en onkel eller en god vens forældre. Nogen gange kan det hjælpe.


    Men ellers skriv på Tweak, herinde er vi sgu altid gode for en krammer :)

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

  • Gymnasiet: Sådan er det.


    Drikker: Drop sprutten og nøjes med smøgerne ...


    Forældre: Ignorer dem... tag hovedtelefoner på og skru op, eller gør som din far - lad være med at være hjemme


    Sove: Nok fordi du lader de andre ting gå dig på.


    Aggresiv: De samme ting - drop sprutten ffs


    Søskende: Tja... samme her... der er lige brormand der er en undtagelse, men han bor i Aalborg.


    Tid: Du giver dig ikke tid.... du har masser af tid, i sær hvis du ikke sover mere. Drop sprutten, lav dine lektier lige efter skole uden at lave andet inden og i mens. Så har du hele aftenen foran dig.


    Og du har jo tid til at sidde her og til at drikke, så lidt tid har du i hvert fald.

  • En af grundene til du nok ikke kan nå noget er fordi du har for meget om ørerne, ikke kan overskue det, og derfor ikke når nogen af delene.


    Selvom det måske lyder lamt bliver du nød til at strukturere ikke mindst din hverdag, men også de problemer du sidder med.


    Jeg havde selv lidt crap da jeg var på din alder, og da jeg satte mig ned og tænkte tingene igennem måtte jeg vælge at flytte hjemmefra.


    Dine forældre og søskende kan du kun "slippe" for ved at flytte - hvis man så er kommet væk har man måske en bedre indgangsvinkel til at bygge noget familie op igen med dem.


    Hvis dine venner er sådan, skal du bare skride (og jeg mener bare) - jeg flyttede fra bornholm og droppede alle mine venner pga stoffer da jeg var 17. Så jeg har måtte starte helt forfra i København.


    Søvnen , Gymasiet og agressiviteten er jo bare bivirkninger af at du har det skidt - disse ting ville helt sikkert komme på plads af sig selv, hvis du får styr på de lidt "større" ting ;)

  • Zlinky:
    Jeg fik også ALTID at vide at det ikk handlede om at man ikk havde tid, men om at man "bare" sku prioritete..


    Det hang mig ud af halsen at høre på, for jeg havde prioriteret på den måde jeg syns var bedst!


    Men jeg har senere fundet ud af at hvis man lever sig ind i en daglig rutine, så forsvinder trangen til at gøre alt muligt andet - muligvis unødigt - istedet for liige at få skrevet den rapport færdig eller gå i seng den der ½ time tidligere



    Mht. søvn, så sover jeg for tiden de der 6-7 timer - på de gode uger...
    Det har jeg vendet mig til... egentlig ved at blive nødt til det (I mine øjne.. ved self ikk om jeg ku ha filtreret endnu flere ting væk) Men for godt et år eller 2 siden skulle jeg absolut have 9 timer.. ellers var jeg helt død...


    Ved ikk om de passer, men overbevidste altid mig selv og andre om at det var pga. den tur på hospitalet.. Havde nemlig fået at vide af en læge, med et halvt øre, at man godt kunne blive mere træt af at mangle milten...
    Det kræver en ordentlig omgang overbevisning om at man ikke har brug for de 3 timer ekstra, men nu får jeg endda også noget ud af weekenderne, hvor jeg også sover mindre end før - Ka sagtens klare mig med 9 timer


  • Skriver jo også at han skal have fast en rutine. :)


    Jeg har det ikke selv, og det eneste jeg ikke har tid til at lave lektier fordi jeg ikke gider... fx lige nu burde jeg lave programmerings projekt, men ak - jeg er dum nok til at sidde her. Og har endda lige set to afsnit af Lost og SÅ skulleg jeg i gang - yeah right...


    Anyways, tror stadig det er bedst, hvis man gør som jeg sagde, at med det samme man kommer hjem fra skole, så sætter man sig ned og laver lektier. Eller hvis du en dag skal møde kl 10 i stedet for kl 8, jamen så står du stadig op til normal tid, og smutter på skolen, og så laver man lektier der i stedet - på den måde får du mere tid om eftermiddagen den dag, og kommer ikke ud af din rytme.


    Jeg er så selv så snot dum at jeg sover til kl 11-11:15 i morgen fordi jeg først skal møde kl 12 -.-

  • har selv haft det sådan de sidste par år, dog ikke lige det med lektierne osv. tænker jeg sku ikke rigtigt på for bare lavet det jeg nu en gang magter og det andet, ja det må man jo så udskyde.. (måske en dårlig holdning men er der ikke noget at gøre ved) det med dine forældre skal du sku bare ignorer, snakker stort set aldrig med mine forældre da jeg altid bliver pissed over et eller andet så er det lettere bare at ignorer dem og leve med det.. det med alkhololen skal du sku nok skære ned på har selv været til udpumpning et par gange og været på medicin pga. for meget druk, det skal man sku passe på med selvom det godt kan virke som en flugt fra hverdagens stress. er dog selv kommet over de fleste ting tænder dog stadig ret let af osv. og ryger sku også for meget weed men det er dog knap så vigtigt at komme over lige pt.

  • Hey... sorry at høre om dit problem, kender det selv, har dog selv haft det sådan i 5 år nu, med et par selvmords forsøg, men det er en helt anden historie...


    Det du kort sagt skal gøre, er at gå til din læge, korter er den ikke, du skal IKKE være bange for at snakke med ham/hende om det, var jeg dog selv, og det er jo helt normalt, men de er uddannet til det, de ved hvad de skal sige til dig og hvordan de skal takle det, så bare rolig... lægen vil først snakke med dig, lave en lille "test" hvor han/hende spørg dig om nogle ting, normalt ting som du gør i hverdagen, og hvis lægen symtes du har et problem ( som du jo har ;) ) så vil han/hende sikkert sende dig til en Phscykolog ( staver af lort, sorry ) og da det er igennem lægen, kommer du til en som er ansat af komunen så det koster dig ikke noget, der er normalt mere vente tid, men det er det vær.


    Hvis du vil snakke vider om det, så er du meget velkommen til at skrive en PM til mig ( også andre :) ) og måske kan vi snakke sammen over msn hvis du/i ønsker det.


    Held og lykke :)


  • Det er da det eneste fornuftige forslag der er kommet i denne tråd, i stedet for alt det der lomme psykologi.


    Gå til din læge han ved hvad han snakker om eller kan sende dig videre til en som gør det.

  • Hvis det med skolen resultere i manglende aflevering... - Så spænder en ferie på at lave lortet... :( - Ellers må du ud i noget grisseri med at tage nogle dage fri for at få det lavet..


    Drop drikkeriet, og eventuelt de pågældende venner, lyder ikke til at være den rette type venner hvis de ikke bekymre sig om hvordan det går dig som menneske...


    Det med forældrene er du ikke selv herrer over, men prøv at tage en snak med dem, en af gangen, og lig hånden på hjertet og fortæl 100% hvorledes du står, mange gange er forældre ikke helt skarpe til at lure hvilke konsekvenser deres handlinger kan have på børnene...


    Dine søskende.. - Den er straks sværre, for søskende, enten fungere de, eller også gør de ikke... - Men pas på, de kan være langt ude... - Min lillesøster anklagede mig for vold engang fordi min mor ikke lod hende flytte i lejlighed, så var jeg jo et let mål for at få sin vilje... - Skete intet med mig, men ungen SKAL modtage psykolog hjælp nu...
    (Hendes veninde var jo flyttet i lejlighed, så selvfølgelig skulle hun som 16 årig også, det er jo klart.. :roller: )

  • Som skrevet tidligere i tråden, vil mit forslag også være at søge lægehjælp.
    Det kan naturligvis være svært at skulle krænge sig selv ud og kræver måske lidt tilløb at gribe knoglen og ringe til lægen, men vedvarende stress og følge virkningerne deraf skal tages alvorligt.


    Som ædru alkoholiker vil jeg da også foreslå at du måske skulle droppe sprutten i hverdagen, ikke at jeg dermed siger du har problemer med den, men fordi det tager alt for meget energi.

  • Et godt råd der hjalp mig, var sku at droppe den dårlige klikke.


    Da det blev til bøffen af øser og sælgen af hash stoppede jeg, og jeg er lykkelig for det nu efter 10måneder, den ene sidder i spjældet, den anden sælger og er på Amfetamin hele tiden.


    Nu er jeg kun 16, ligesom dig,. men den periode der lærte mig sku een stor lektie: Det der psyko-pis med åååh jeg er så stor gør ens reaktioner på småting så voldsom.


    Nu ved jeg ikke om dine venner er sådan, men hvis de byder dig en bajer når du har det dårligt, så lyder det bestemt sådan desværre.


    Noget andet er at finde en hobby der giver dig afløb for ting, for eks spiller jeg guitar, hvilket er nice, da jeg kan være rolig osv og glemme alle andre aggressioner osv.


    Ang træthed, kvit drikken og prioriter så går det.


    Held og lykke

    Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

  • Jeg ved her i den her kommune er der noget unge rådgivning som hedder basecamp, jeg ved ikk om der er der hvor du bor... Men det er da værd at undersøge;)

  • Mht. dine søskende har jeg haft et lignende problem. Karma, snak med den og vis lidt omsorg, så kommer det tilbage.


    Lektier skal bare overstås, lav dem så snart du får dem for, så trykker de ikke en på skuldrene og giver en skyldfølelse og stress.


    Ellers er det vel problemer som rigtig mange teenagere kan skrive under på nu til dags...


    Håber det hjalp! held og lykke

  • Det er nemt at komme ud "i noget skidt" nu om dage. Heldigvis er det efterhånden blevet "ganske normalt" og du skal derfor ikke tøve med at gå til læge med det! Når du går til læge, er det ikke sikkert at du kan få hjælp af ham, men det er 100 % sikkert at han kan hjælpe dig med at kontakte de rigtige personer.


    Min far er selv læge i sin egen praktiserende klinik. Han tager sig af unge folk i omegnen som har problemer - mere eller mindre i hans fritid. Du kan tro der er sker ting og sager med de unge når først de kommer med deres problemer. Sådan er det alle steder - de er der for at hjælpe.


    Hvis du kender din læge og ikke er meget for at komme med den slags problemer til ham, så er der ikke noget i vejen for at vælge en helt andet læge at spørge til råds. Dog gerne én i samme kommune...


    EDIT: Det er nu mest problemer med stoffer, men problemerne munder sq altid ud i det samme.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Tak alle sammen! Jeg vidste bare, at dette var det rette sted ;)


    Jeg har anskaffet mig en kalender, og sputten - Ja, den har ikke været der idag :)


    Prøver stadig med mine forældre og søskende, men sådan noget tager tid.


    Aerial:
    Jeg dropper ikke mine venner. Godtnok har der været lidt stoffer, og jeg er ikke en engel, men det er helt ude nu, fordi vi tog os sammen og fik på det rene, at det er noget pjat. De er fine nok, jeg tror bare jeg er nødt til at tage en snak med dem omkr. det tid.


    Tak alle sammen. I er de bedste!
    Og bliv endelig ved med at skrive. Sådan en tråd stopper aldirg ;)


  • Mange tak.


    Spiller faktisk også selv guitar, og ja - man bliver faktisk afstresset af en god gang Blackbird ;)

  • Quote

    Originally posted by axasion
    Aerial:
    Jeg dropper ikke mine venner. Godtnok har der været lidt stoffer, og jeg er ikke en engel, men det er helt ude nu, fordi vi tog os sammen og fik på det rene, at det er noget pjat. De er fine nok, jeg tror bare jeg er nødt til at tage en snak med dem omkr. det tid.


    Er de til at snakke med , er det jo selvfølgelig den bedste løsning. Mine var bare ikke så de måtte ud ;)