HTX eller STX

  • Så er det jo ved at være tid, at vælge hvad jeg vil efter folkeskolen. Og jeg synes sku det er svært!
    Skal jeg vælge, HTX eller det almene gymnasium, hmm.. de gamle ser jo helst at jeg går på det almene gymnasium, da de mener er HTX bliver for "ensporet" og for nørdet. Men gør det nu også det? det almene gymnasium, går jeg glip af noget fordi jeg ikke har historie og religion? Vil ikke brue det til noget senere hen men måske godt at ha en basisviden?.


    Det er jo også fedt, at gå i gymnasiet, man møder mange nye typer, og får nye venner, er det ligeså fedt på HTX, og ikke kun nørder?


    Håber jeg kan få lidt svar på mine spørgsmål, og nogle personlige meninger. på forhånd tak!

  • På HTX er der jo mange, mange lektier har jeg fået fortalt af en der går der, og der er mest naturfag (ingen musik, meget lidt sprog).. For at komme på HTX skal du jo have gode karaktere i naturfagene som matematik, fysik, biologi osv..
    Hvis sådan nogle fag ikke er noget for dig, så skal du nok tage STX, hvor det er mere som i folkeskolen..


    Jeg skal selv på HTX efter 9. og begynde på min Fysiker/Ingeniør uddannelse, så det bliver da spændende..
    Jeg mener sq ikke at der er mange "nørder" på HTX, først når jeg kommer;) (mange er forresten 7:)))

  • Jeg har valgt HTX da jeg slet ikk ka snuppe skemaet på STX... Fagene er bare ikke mig


    Hvis du skal noget teknisk - f.eks. et job inden for fysik, kemi eller matematik, så vælg HTX! Helt klart


    Programmering vil jeg dog sætte på STX, selvom nogle måske ville sige at man også ku ta HTX til det...



    Hvis du regner med der er mange tøser, så skal du ikke gå på htx ka jeg lige så godt sige :) Vi har 2 i vores klasse... Sammenlagt hele årgang 2004 er der 7 tøser ud af ca. 60 elever :))


    Men hvad vil du være da?


    Forresten - ved ikk om det også er sådan på STX - hvis du ikke kan klare hårdt pres, så ta gerne STX... 1. og 3. år er nogenlunde lette, men 2. år er en værre djævel at komme igennem

  • Jeg lavede fejlen, valgte HTX, babes er en mangelvarer... - Og så er der ikke så mange afslapningsfag, teknologi første år, samfundsfag 2nd år, ellers er det et røv skema man har...

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Jeg lavede fejlen, valgte HTX, babes er en mangelvarer... - Og så er der ikke så mange afslapningsfag, teknologi første år, samfundsfag 2nd år, ellers er det et røv skema man har...


    Der er da en hel del flere slavepisker timer på STX! Det er ikk faget, men læreren der bestemmer om det er et sovefag... Og på STX der er alle de der gamle hønisser, der ikk ka li børn :))

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Jeg lavede fejlen, valgte HTX, babes er en mangelvarer... - Og så er der ikke så mange afslapningsfag, teknologi første år, samfundsfag 2nd år, ellers er det et røv skema man har...


    Hvad skulle du da med babes, har du ikke nok i din computer:D

  • Quote

    Originally posted by Carsten_DK


    Hmm. Jeg undres, hvorfor du i det hele taget går i skole stadigvæk, med den indstilling???
    Hvis man ønsker babes og afslapning, skal du da bare på kontanthjælp...


    Måske min vildfarelse, men jeg troede, at en skole er en læreanstalt; altså et sted, hvor man lærer noget....


    Ehm, det ene udelukker ikke det andet, er ikke et enten eller valg jo... - Jeg regner med at smutte hen på en HA bagefter, eller starte i bankens grundforløb og tage en HD parallelt med...
    - Men man er sqda altid lidt liderlig, er man ikke?


    DeH:
    hehe, well :D - alt foregår ikke på skolen eller ved skrivebordet, heldigvis, dog bruger jeg kedeligt meget tid ved skrivebordet, da der er penge i skidtet for mit vedkomne.

  • skal også begynde på htx her efter 9... er der foresten nogen her der skal starte i randers???... men anyways som mange har sagt finder jeg skemaet på htx noget mere tiltrækkende end oldtidkundskab og latin osv på stx, men igen det er ikke en sproglig uddanelse så er det ens styrke er htx ikke lige valget.


    det faktum at meget af undervisningen kan foregå på bærbar (i hvertfal i randers) synes jeg også er fedt!!!


    men jeg starter i randers her efter sommerferien så hvis der er andre her der skal det ku de da lige lægge en pb eller noget ;)


  • HA er piece of cake, da jeg kan få hjælp mange steder fra... - Min far er buissness mand, min bror bliver færdig med HA til sommer..


    Bank + HD er mega hårdt.. - Det er 8-16 arbejde, 18-24 skole mener jeg det er, og så er der lektierne vedsiden af :P - Dvs. man kan kun lave noget af det andet man ønsker i weekenden, hvilket jeg tror jeg ville gå død i på under ½ år.. Men den kurs gør man på 3-4 år står med en uddannelse som vurderes til at være ligeså attraktivt som "cand merc / cand ma", den af dem der er med økonomi, bytter altid om på de to... (Har jeg fået afvide af en som står bag en koncern som netop finder kvalificerede sælgere..)

  • Carsten_DK: HHX er faktisk rigtig brugbar. Godt nok er der kommet ny reform, men det har næppe ændret på, at erhvervslivet er ret vilde med HHX elever når de er færdige. Samtidig kan man også komme ind på rigtig mange uddannelser.



    M.Beier: Selvom du kan få hjælp til HA, betyder det ikke det er nemt. De kan jo ikke gå til eksamnerne for dig. De har klart nogle spændende fag, men der er også nogle fag der både er kedelige og hamrende svære. Selv følger jeg pt. deres organisation som sidefag til min uddannelse, og det er et fedt fag.


    HD er IKKE 16-24 studier. Du er i skole et par aftener i ugen, og så nogle weekender, men læsemængden er enorm. Jeg har siddet som hjælp til et par eksamensopgaver i erhversøkonomi, og selvom de er spændende, så er de også hårde.


  • Selvsagt ikke, men hvor der er vilje er der vej, hvis noget interessere en, så bør det være muligt, er der derimod manglende interesse er det ikke noget man bør starte med... - Jeg står i dilemmaet, jeg vil enten være økonom af en art, eller IT-ingeniør eller hva sådan noget nu engang hedder... - Det skulle bare være et enormt kedeligt grundforløb, selvom det man kommer til at lave i sidste ende er mega spændende IMO - så er det indledende en gang for tungt... X( - Og så kunne jeg også godt forestille mig at en sådanne uddannelse krævede et snit der siger spar es.. :\ - Men god tid at tænke over sagerne i, skal med 95% sandsynlighed i hæren næste år, så et år bliver jo spoildt :roller: (87, en lille årgang, og min fysik fejler ikke noget af stor nok betydning ;( )

  • tjaaa...


    Jeg går på mit 3 år på htx og jeg vil på ingen måder bytte med nogen anden udd.


    Htx har været stedet for nørder mv. men de sidste to år er der kommet mange tøsebørn på htx, det er blevet mere allround, nogen vil sige for meget allround pga. den nye gym. reform. Det ligner meget stx men så alligevel ikke.


    Hvis du har tænkt dig at få en praktisk udd. bagefter, så vil jeg anbefale htx, hvis du vil f.eks. være bygningingeniør, svagstrøm, stærkstrøm, noget med design - alt i alt, noget hvor der i din ingeniør udd kunne komme noget praktisk ind i det. Så vil jeg anbefale dig htx, da den giver dig en masse basis viden som du ikke får på stx.
    Nu nævner du fag som historie og sprogene. Htx som sådan har mulighed for:
    Engelsk
    Fransk
    Latin
    Tysk


    Så der burde jo ikke være noget du mangler?
    Jo self får du ikke fag som historie, men til gengæld kan du få filosofi, som jeg personligt syns er meget mere relevant end historie. Det kan lyde lamt og kedeligt, men når man får det, så får man en masse indput og en masse baggrundsviden som man kan bruge i alle de andre fag. Selvom man egentlig ikk elige lægger mærke til det.


    Desuden har htx også kommunikation hvilket jeg er ked af at jeg ikk ehar fået, da det ser ud til(jeg er fra den gamle reform så jeg har det ikke) at det virkelig er noget man kan bruge til noget.


    Hvis du har i tankerne at blive noget indenfor sprog, psykologi andre 100% teoretiske fag og specielt humaniore så vil jeg anbefale dig at tage stx og ikke htx.


    Men vil du være ingeniør, så er der kun en rigtig vej.


    Min ene lærer på htx blev udtrukket af ministeriet for 9 år siden til at skulle undersøge afgangs elever i 5 år.
    I dag sidder han med resultatet, og kan se at 98% af alle htx elever der vælger at studere videre på universitetet graduerer.
    Imens hhx og stx ligger noget med 19% under (kan ikk ehuske det præcise tal). Disse tal er blevet konfirmeret af de fra AAU og DTU. De er vilde med htx elever, da vi har haft fag som teknologi, hvor man får en stor indsigt i det at lave et produktbaseret projekt.


    Her får man opstillet et problem (mit drivhus bliver for varmt, hvordan kan vi lave en mekanisk løsning der holder temperaturen nede på et godt niveau for planterne) som man så gennemanalyserer og så finder man en masse forskellige løsninger som man så analyserer igen. Her finder man så den mest brugvbare, og så skriver man en rapport om lortet hvor man kommer ind på hvorfor man skal lave den her dims osv osv der er en hel masse man skal ind på her. Og til sidst skal man så endten lave en teoretisk løsning eller os så skal man over i værkstederne og lave en praktisk løsning på problemet som så afleveres med ens projekt.
    De første 2 år er selvfølgelig indlæringsfasen hvor det sidste år virkelig er seriøst, min eksamens opgave med en kammerat om brugen af rapsolie i landbruget er faktisk blevet en realitet. Vi fik hjælp af et par firmaer til at finde nogle tal vi skulle bruge til beregninger og priser osv. De har faktisk taget ideen til sig, og de sælger nu VORES idé som deres produkt. Den rapport blev på omkring 70 sider. (uden bilag self)


    Det viser bare hvor langt man egentlig når :)


    Det er præcis denne evne for at analysere forskellige problemstillinger som universiteterne kan bruge. Og samtidig arbejder du praktisk med dine problemer, så du ved hvad det er du snakker om.


    Der er self også mulighed for at få mat på htx, denne kører nu elektronisk, og i det første år er det egentlig mest pjat, med mindre at man er virkelig stærk og moden. (hvilket meget få er). Men det kommer, man vokser jo op. :)


    I mat får vi igen i stedet for dumme slaveopgaver opstillet problemstillinger hvor vi skal behandle et problem.
    Dette bruges i alle fag. Vi får udleveret et problem, og matematik kan altid være en rigtig god hjælp til dette. Derfor kører lærerne paralelle forløb, sådan at det du laver i de andre fag kræver den matematik du lige har lært når du skal analysere problemerne.


    ehm... det blev noget af en stil, men never the less, så vil jeg anbefale dig at tage på htx. Det kan godt være det er nørderne der er der, men du slipper for alt det snobberi der er på stx f.eks. det er bare fedt. Alle er sq i samme båd der ude, derfor er der minimalt mobning og det er bare et rart sted at være.


  • Du kan på ingen måde sammenligne og nuværende 2. og 3. års med en ny første års elev pga. den nye reform.


    En af de 3 linier man kan vælge har samfundsfag som prioritet, hvor mange ville have valgt en STX i stedet.


    edit: Kan også se at du nævner noget med nogle sprog.. det kan du heller ikke regne med, da vi kun kunne vælge tysk. Engelsk er i øvrigt et obligatorisk fag på HTX.

  • Quote

    Originally posted by Zlinky


    Du kan på ingen måde sammenligne og nuværende 2. og 3. års med en ny første års elev pga. den nye reform.


    En af de 3 linier man kan vælge har samfundsfag som prioritet, hvor mange ville have valgt en STX i stedet.


    okay... det anede jeg sq ikke :S ... vi kunne bare vælge de fag vi ville have og ikke nogen "linier", jeg har f.eks. bio, design og produktion (svagstrøm), mat A eng A dan A og it.. :) ...

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    okay... det anede jeg sq ikke :S ... vi kunne bare vælge de fag vi ville have og ikke nogen "linier", jeg har f.eks. bio, design og produktion (svagstrøm), mat A eng A dan A og it.. :) ...


    Nej... men 1. års skal vælge linier pga den nye reform. Efter 6 mdr skal de vælge mellem 3 forskellige linier, hvor de bagefter kan vælge nogle få valgfag.


    Design og Produktion er ikke kun svagstrøm... der er også en del udviklings arbejde på maskinfronten samt smede arbejde.


    Jeg har selv:


    3. år:


    Dansk A
    Programmering C
    Matematik A
    Engelsk A
    International Teknologi og Kultur C
    Design og Produktion A


    2. år:


    Dansk A
    Fysik B
    Matematik B
    Kemi C
    Engelsk B
    Teknologi historie C
    Samfundsfag C
    Teknologi C
    Biologi B


    1. år:


    Dansk A
    Fysik B
    Matematik B
    Kemi C
    Engelsk B
    Teknologi C
    Biologi C


    Kan ikke huske det helt, men ca sådan.

  • STX har jeg valgt fordi jeg gerne vil have en bred viden.


    HTX begrænser sig meget indenfor de naturfaglige fag.
    STX er cool er godt fordi man får mange fag som man lærer meget af.


    Historie er et kolosalt vigtigt fag IMO, det sætter alting i perspektiv, alt fra muhammedtegningerne til den kolde krig. Fra matematik til Naturalistisk skrivestil (dansk) etc. etc. etc.


    Vil sige at du skal besøge et STX og et HTX og selv finde ud af hvad du vil :cheers:


  • Historie, musik, old og hvad i ellers har kan læses ved siden.


    100% unødvendige fag imo.


    Anyways, jeg skal på arbejde, så er ikke på før end om 4-5 timer. :/


  • You said it, sister!


    Fair nok nogen kan bruge det i deres uddannelse, men så ved de også præcis hvad de vil...


    Syns SLET ikke fag som oldkundskab hører hjemme i et alment gymnasie

  • Tak for alle jeres svar..har været ude på flere forskellige gymnasier, og HTX som ligger lige overfor min nuværende skole..


    Fag som Historie oldtidskundskab, siger mig ikke rigtig noget..


    Ved ikke rigtig hvad jeg vil være senere, men er meget sikker på det blir, i det tekniske/ narturvidenskabelige område. ikke noget med samfund, og historie.
    Det er jo sikkert fedt begge steder, på hver sin måde..og ang. pigerne..tjaa de kan vel støves op et andet sted :)) HTX, og HHX samt andre teknikse uddannelser, er på samme skole, så der er alligevel en del piger.
    Et andet plus er at skolen ligger 4.5 km. fra hvor jeg bor. Det nærmeste gymnasie, er i haslev. Bor i Ringsted..


    såå, hælder mest til HTX,

  • Du kan kigge på http://www.ug.dk - Der er en del uddannelser som fra 2008 ændres mht. adgangskrav hvor bl.a. det jeg vil læse kræver historie eller samtidshistorie på B-niveau. Jeg har så samfundsfag og historie på A, fordi jeg er sproglig STX, men bare så du kan undersøge det. :)