Kan man blive "Autoriseret elinstallatør" bare sådan?

  • Er lige igang med at sætte en lampe op i lejligheden og så læste jeg selvfølgelig de der 10 sikkerheds punkter... En af dem er at lampen kun må tilsluttes af en autoriseret elinstallatør...


    Jeg gider ikke have en eller anden tosse rendende bare for at sætte tilslutte en skide lampe :P jeg kan squ sagtens selv finde ud af det...



    Men problemet ligger jo i at diverse forsikringer og andet gøjl ikke holder, da jeg jo ikke har fulgt den vejledning... Så jeg ville lige høre om man bare sådan kunne få titlen Autoriseret elinstallatør?


    Jeg har ikk tænkt mig at være elektrikker, men hvis man ku få et papir på at man godt kan håndtere 230v strøm ville ku jeg godt overveje at ta sådan et "kursus" hvis der findes sådan noget...?

  • Du kan sikkert blive autoriseret el-installatør, hvis du tager en en elektriker udd og en el-installatør oven i. Jeg mener også, at man kan tage el-installatør udd. hvis man har en udd. som svarer til elektriker udd. i forvejen.


    Jeg må ikke engang lave strømmen selv i mit hus, selv om jeg har elektriker svendebrev og har arbejdet i 10 år som elektriker. Det er jo dybt godnat. :boxed:


    At du ikke må hænge en lampe op selv, tvivler jeg dog på, medmindre den skal tilsluttes til en ikke bøjelig ledning.


    http://www.boligtorvet.dk/Boli…58B8B7109C1256DE400486DCB

  • Der står følgende:


    DK Sikkerheds-anvisning
    1. Montagen skal udføres efter gældende regler
    1A. Montagen skal udføres af autoriseret elinstallatør.


    2. .....



    Det er totalt latterligt at man ikk må installere sådan noget, men på en måde kan jeg også godt se det, hvis det ikk var pga. personlig sikkerhed... Elektrikere syns nok ikk det er så sjov at deres arbejde bliver udført af folk selv og ikke af dem...


    At du ikke må syns jeg dog er totalt latterligt :P Som du selv siger, dybt godnat...



    Hva mener du med en ikke bøjelig ledning? Det er en helt almindelig ledning med jordstik... Dog tilsluttede jeg ikke jord, da der ikke er den mulighed her i hytten...


  • Med bøjelig ledning mener jeg en tilledning, som f.eks. det meget brugte PKL 2x0,75 = Plast kappe ledning = det man normalt bruger til at hænge lamper op med.
    Med ikke bøjelig ledning mener jeg de kabler, som man bruger til fast installation som f.eks. et PVIKJ 3 x 1,5 mm2


    At der er jord i, er nok grunden til at du ikke selv må sætte den lampe op.
    Jorden er sikkerhedsleder og det kræver autoriseret personel at montere sådan noget. ;)


    Mht. at folk laver det selv.
    Det har jeg personligt intet imod. Jeg har tilgengæld noget imod, at skulle ud og rode i deres møg, når de ikke kan få det til at virke.
    Damn noget fusk man sommetider ser. 8o
    De kan aldrig forstå, at det bliver røv dyrt at lave det lovligt, da det tager 10 gange så lang tid at rode rundt i deres fusk, som det ellers ville gøre, at lave det ordenligt fra starten af. :boxed:

  • Fik vist ikk forklaret mig så godt med det jord...


    Det eneste sted der er jord er på den ledning jeg har brugt... En jeg havde liggende, da der hverken fulgte rawlplugs, skruger eller ledning med til skidtet :)


    I brugsforvirringen står der også klart at der kun skal tilsluttes plus og minus... Der er plads til jordtilslutning, men det er slet ikk beskrevet at det overhovedet ER jord tilslutning... Det ka man bare se hvis man kender en smule til det



    At folk prøver at lave en elinstallation, uden at vide hva de laver, ka jeg slet ikk klare... Én ting er at de er til fare for dem selv, men at de er så nærrige at de tror de bare kan lave det selv - vel at mærke uden at vide hvordan fanden de tilslutter det - det er lige frem dumt imo...

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    klip
    At folk prøver at lave en elinstallation, uden at vide hva de laver, ka jeg slet ikk klare... Én ting er at de er til fare for dem selv, men at de er så nærrige at de tror de bare kan lave det selv - vel at mærke uden at vide hvordan fanden de tilslutter det - det er lige frem dumt imo...


    Hæ hæ... Det minder mig om en jeg kender.
    Han skulle lige spille smart og tilsluttede selv sin vaskemaskine.
    Da han var færdig med det, tændte han for den og puf, der kom røg ud af den. Kort tid efter, ringede min tlf. og han klagede sin nød.
    Hans kone var rasende på ham. :))
    Styreprintet + mere var feset totalt af, så der skulle en anden maskine til. :boxed:


    En anden jeg kender, fik pludseligt problemer med sit komfur.
    2 felter ville ikke varme. Det kunne han da snildt ordne selv.
    Han skruede det fra hinanden og kunne ikke finde fejlen. Pludseligt sagde det skrald bang og komfuret væltede.
    Det kunne den glaskeramiske plade ikke holde til og gik i stykker.
    Han fik fat i et andet komfor, som heller ikke virkede og så ringede han til mig og klagede sin nød.
    Min eneste kommentar var: Har du tjekket om alle sikringer er ok ?
    Det var de ikke. :))

  • Jeg er igang med at tage den uddannelse, altså El-Installatør.. og det tar ca. 5år med grund-forløb.. men jo du kan da godt blive det bare først om 5 års tid :D


    håber du finder et smuthul.

  • Op med dyret ;)


    Man skal ikke være elektriker for at tilslutte en lampe.


    Medmindre man har ti tommelfingre og ikke har en yderst minimal viden om elektricitet. I det tilfælde, så vil jeg nok anbefale folk at få andre til at lave ALT manuelt arbejde ... :))


  • Haha hva sker der nogle padder :))



    Quote

    Originally posted by w00tage
    Jeg er igang med at tage den uddannelse, altså El-Installatør.. og det tar ca. 5år med grund-forløb.. men jo du kan da godt blive det bare først om 5 års tid :D


    håber du finder et smuthul.


    Ja jeg havde jo håbet på det tog lidt mindre end 5 år :crazyeyes:



    Quote

    Originally posted by Burger
    De 10 sikkerhedspunkter kan evt. være vedlagt produktet pga. produktansvarsloven. Jeg vil mene, at firmaet der har lavet lampen skal gøre det for at de ikke juridisk kan hænges op på fejlmontering.


    Jeg er dog ikke 100% sikker på det.


    Det tror jeg da også de er, men det ændrer da ikk på at jeg har overtrådt diverse regler hvis nu der sku ske et eller andet...
    Og så hænger jeg på den :boxed: Med mindre self jeg ku sige at jeg var autoriseret installatør... Sååh producenten har lavet fejlen ;)



    Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Op med dyret ;)


    Man skal ikke være elektriker for at tilslutte en lampe.


    Medmindre man har ti tommelfingre og ikke har en yderst minimal viden om elektricitet. I det tilfælde, så vil jeg nok anbefale folk at få andre til at lave ALT manuelt arbejde ... :))


    Den kom skam også op og hænge :) Den lyser forresten glimrende ude i gangen :)


    Men der står jo ligefrem at man absolut skal være autoriseret før man må sætte skidtet op :) Ikk at det sku forhindre mig i at gøre det selv, men vil da gerne ha erstatning for tingene hvis de sku futte af :))

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Men der står jo ligefrem at man absolut skal være autoriseret før man må sætte skidtet op :) Ikk at det sku forhindre mig i at gøre det selv, men vil da gerne ha erstatning for tingene hvis de sku futte af :))


    ...og det er så 100% løgn at man SKAL være elektriker i det tilfælde.


    Din forsikring dækker helt sikkert for du HAR overholdt loven.