Kemi spørgsmål (Kemi-B)

  • Har en kemi rapport på nakken som jeg er igang med om pH i en vandig opløsning af salte...


    Jeg har nogle data fra et forsøg, hvor vi har målt pH i diverse "ukendte" opløsninger og jeg ska nu finde ud af hva der var i hvert glas...


    Bruger formlen for pH i svage, middelstærke og stærke opløsninger..


    I teori afsnittet smækker jeg et eksempel op hvor jeg beregner pH af en kendt syre CH3COOH (Eddikesyre) og ville så vise at jeg får det samme som tabelværdien... Men men men.. Det gør jeg ikke :boxed:


    Tabelværdien er 5,6 og jeg får 2,88


    DERUDOVER.. Så kiggede jeg lige formlen igennem og lavede en funktion ud af den og den viser at pH falder, både når pKs stiger (Høj pKs = svag syre 8o) og når koncentrationen stiger (Højere koncentration burde vel være lig højere pH...?)


    Min formel for svage syrer:
    pH = 0,5 * (pKs - log(c))


    Hvor pKs er syrens styrkekonstant og c er koncentrationen af syren...


    Har jeg totalt glemt et eller andet, eller har jeg fat i en forkert formel? :rolleyes:


    Btw ka ikk huske tweaks lektiehjælps politik, men jeg ønsker 100% kun HJÆLP til opgaven.. Ikk løsningen på den eller en færdig rapport - det klarer jeg selv

  • Tak for linket, men det er det foregangne stof så vidt jeg kan se...


    Edit: Har fundet ud af det, så småt - Eller dvs. lige præcis eddikesyre er et pænt omtåleligt emne i den her snak, da den både ka aggere som syre og base :)) Doh!


    Jeg springer let og elegant over det i mit teori afsnit og færdiggøre bare skidtet istedet :)

  • Nå.. nyt spørgsmål...


    Det lader til at der også er en formel for meget svage syre/baser og ikke kun for stærke, middelstærke og svage, for alle mine resultater er forkert, hvor det drejer sig om meget svage syre/baser :boxed:


    Så er der nogen der evt. ligger inde med den oplysning?